• Red Velvet

Vad betyder orden?

Fuskar du är du en tönt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-30 19:07
    OBS! Spoiler i tråden.
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad betyder orden?
  • EvaW

Kollade SAOL och jag backar, tydligen så...

• vinterblomma

5 rätt, junonisk hade jag aldrig hört förut och gissade tyvärr fel.

• Red Velvet
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-30 19:02:29 följande:
    Det vill jag mena att det är. Jag menar, möjligt att det i gammal tolkning betydde kvick, men det betyder det knappast idag va. Har aldrig hört någon tala om spiritualitet och tala om kvickhet, utan om andlighet.
    Nu är det ju ett bra tag sedan som jag gjorde nationella provet, men jag minns att andlig och kvick fanns med som alternativ och kvick var det rätta.
    Borde kanske ha struntat i att ha med andlig då eftersom det blev son en kuggfråga för många (jag tänkte inte ens på det) så ni kan strunta i det då.
  • Dorian Ertymexx

Äh, jag gjorde det först Ahliona, tänkte faktiskt inte ens på det. My bad TS!

Men - nej, jag har som sagt aldrig hört den betydelsen, och då jag är språkvetare tycker jag mig ha en viss rätt att säga NÄ!!! ;)

Men det kan vara så enkelt att det handlar om lokala skillnader. I vissa delar av landet kanske det betyder det, men inte i andra.

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Red Velvet
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-30 19:05:45 följande:

Men - nej, jag har som sagt aldrig hört den betydelsen, och då jag är språkvetare tycker jag mig ha en viss rätt att säga NÄ!!! ;)

Men det kan vara så enkelt att det handlar om lokala skillnader. I vissa delar av landet kanske det betyder det, men inte i andra.

Jag vet att du inte gillar att vika dig men när NE och andra ordböcker säger en sak så tycker jag att det väger över. Sorry.
  • Virriga Vera
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-30 19:02:29 följande:
    Det vill jag mena att det är. Jag menar, möjligt att det i gammal tolkning betydde kvick, men det betyder det knappast idag va. Har aldrig hört någon tala om spiritualitet och tala om kvickhet, utan om andlighet.
    Jodå, det betyder i dagligt tal kvick.
  • Red Velvet
    Virriga Vera skrev 2011-05-30 18:58:59 följande:
    Alla rätt, en gissade jag på. Resten kunde jag.
  • lövet2
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-30 19:05:45 följande:

Nej, jag måste säga att jag bara hört betydelsen "kvick" och ingenting annat ...
Svar på tråden Vad betyder orden?