• Anonym (Förvirrad)

Hade ni följt veterinärens råd om avlivning?

Var hos veterinären idag för min hund som drabbats av hälta i sitt ena bakben.
    Tiken blev halt en sommardag när vi var ute och gick i skogen, antagligen hade hon halkat eller trampat snett.
    Det var 3 veckor sedan nu och i början verkade det  rätt illa, men jag valde att avvakta lite grann, stegis har det dock blivit mycket bättre. Nu kan hunden stödja på benet och springer bra, men när man ska promenera så syns hältan tydligt.

Idag var jag hos veterinären som inte såg någon lösning på problemet, hon tyckte helt enkelt att jag skulle avliva hunden. Operation var hon mycket pessimistisk till då min hund antagligen skulle få dålig livskvalitét efter en sådan och dessutom antagligen inte skulle hjälpa något vidare.
    Men min hund är glad! Jag vet det, den skuttar omkring på sina tre ben, viftar på svansen, pälsen glänser och hon leker och står i.
    Verkar helt enkelt inte ha ont utav det, hon verkar ha hittat sitt sätt att klara av sin hälta?

Hur hade ni gjort, hade ni följt veterinärens råd att avliva en glad och lycklig hund ?
    Tror  ni hunden hellre vill dö än att leva med ett ben som är lite halt?

• Svar på tråden Hade ni följt veterinärens råd om avlivning?
  • Fanny b
    Ásgrímur skrev 2011-06-14 16:41:34 följande:
    Det märks i regel ifall en hund lider eller ej. Att automatiskt antaga att en hund lider bara för att den är halt eller amputerat ett ben är direkt ovetenskapligt.
    Hundar är duktiga på att inför sina ägare inte visa några tecken på smärta eller andra egenskaper, som kan visa att de lider. Hundar som haltar har ont, om de inte hade ont, så skulle de inte halta. Hundar som haltar lider, undantag om de står på smärtstillande. När det gäller amputation av ben så är hundar bra på att anpassa sig till ett liv med tre ben, men detta behöver inte alltid innebära att hunden inte lider.

Eftersom hundar har svårt för att visa smärta och andra tecken på att de lider, tycker jag det är varje hundägares ansvar att tänka längre än att "om min svårt skadade/sjuka hund ser ut att vara glad, då vill den leva". Utan tänka mer på vilken prognos hunden skada/sjukdom har, samt göra en egen bedömning på vad man tycker ett bra hundliv ska innehålla. Ska tex ett bra hundliv innebära att ens hund kan springa lös i skogen, eller räcker det med att utan smärta kan gå en promenad på 10 minuter?
  • MammaOchMatte
    Fanny b skrev 2011-06-15 00:56:58 följande:
    Hundar är duktiga på att inför sina ägare inte visa några tecken på smärta eller andra egenskaper, som kan visa att de lider. Hundar som haltar har ont, om de inte hade ont, så skulle de inte halta. Hundar som haltar lider, undantag om de står på smärtstillande. När det gäller amputation av ben så är hundar bra på att anpassa sig till ett liv med tre ben, men detta behöver inte alltid innebära att hunden inte lider.

Eftersom hundar har svårt för att visa smärta och andra tecken på att de lider, tycker jag det är varje hundägares ansvar att tänka längre än att "om min svårt skadade/sjuka hund ser ut att vara glad, då vill den leva". Utan tänka mer på vilken prognos hunden skada/sjukdom har, samt göra en egen bedömning på vad man tycker ett bra hundliv ska innehålla. Ska tex ett bra hundliv innebära att ens hund kan springa lös i skogen, eller räcker det med att utan smärta kan gå en promenad på 10 minuter?
  • Ásgrímur
    Fanny b skrev 2011-06-15 00:56:58 följande:

Har du överhuvudtaget sett en hund eller katt som har amputerat ett ben, eller grundas dina åsikter på den allmänt gällande uppfattningen att djur som skadar sig automatiskt bör avlivas för att de ändå inte har något medvetande om sin egen existens och det går lika bra att skaffa en ny hund?

En hund som har ett amputerat ben, framben eller bakben, kan springa omkring löst ute i skogen eller i trädgården eller på en fotbollsplan eller någonannanstans. Hundar påverkar snarare mindre än människor av en amputation eftersom att de inte är bipedala.

En hund som uppvisar en normalt hundbeteende är inte en hund som lider så pass att den bör avlivas av barmhärtighet.
  • JabbaTheHut

En av våra vallhundar blev trampad på tassen som 5åring och fick den krossad. Trots operationer fick dom inte igång nån blodcirkulation i tassen och vi fick välja mellan avlivning och att amputera de skadade bakbenet. Vi valde att amputera och när han hade läkt så var han lika pigg och glad som innan han blev skadad. Han vallar fortfarande kossor dock hällre än bra då åldern börjar ta ut sin rätt och han är över 11 år nu.

Men han har klarat sej kanon på sina tre ben och kunnat hänga med de andra hundarna och springa och leka lika mycket som dem! :)

• Fanny b
    Ásgrímur skrev 2011-06-15 11:47:52 följande:
    Har du överhuvudtaget sett en hund eller katt som har amputerat ett ben, eller grundas dina åsikter på den allmänt gällande uppfattningen att djur som skadar sig automatiskt bör avlivas för att de ändå inte har något medvetande om sin egen existens och det går lika bra att skaffa en ny hund?

En hund som har ett amputerat ben, framben eller bakben, kan springa omkring löst ute i skogen eller i trädgården eller på en fotbollsplan eller någonannanstans. Hundar påverkar snarare mindre än människor av en amputation eftersom att de inte är bipedala.

En hund som uppvisar en normalt hundbeteende är inte en hund som lider så pass att den bör avlivas av barmhärtighet.

När det gäller skadade djur, så finns det inget svart eller vit. Så bara för att hund A klarar sig bra genom amputation av ben, så behöver det inte vara det samma för hund B. Min hane bröt hasleden för 3 år sedan, opererades och sedan följde en jobbig tid med rehabilitering och många besök på hos vetrinären, då det tillstöt komplikationer. Så jag är inte den typen av hundägare som låter avliva mina hundar så fort det skadar sig, för att sedan skaffa sig en ny. Däremot började jag tänka i andra banor efter denna erfarenhet, nämligen att det var viktigt för mig att jag hundens bästa sattes i fokus framför min vilja att ha hunden kvar.

Innan min hane opererades fick han gå med ett typ av gips runt det skadade benet. Han uppvisade då ett normalt hundbeteende, han haltade knappt, och ville gå i ett raskt tempo. Men om jag, av någon anledning, inte skulle gått med på en operation så skulle vetrinären velat avliva honom, för detta gips botade inte skadan, och troligtvis hade han också ont. Så av den anledningen är det inte så enkelt att bara säga "Du ser på hundens beteende om den lider". Det kan också vara svårt att se att hundar har ont, för även om de ändrar sitt beteende, kan de göra det i en så liten grad att det inte märks på en gång.

• Rottis77

Förstår jag detta rätt? Hunden får alltså inte den hjälp den behöver för att TS inte kan ta sig till veterinären??

Och det finns nog inte så många veterinärer som är "pigga" på att avliva!! 

• Inima

Jag hade tagit hunden till en annan veterinär för att dubbelkolla om jag tvekar att den veterinären kan sin sak.
    Men det ska mycket till för att jag ska anse att min kunnighet är på en högde nivå än en utbildad veterinär.
    Dessutom så är det inte ovanligt att hundar stänger av smärtan och är glada även om de har ont.

Seduce my mind and you can have my body. Find my soul and I am yours forever.
  • Anna60
    Anonym skrev 2011-06-14 19:12:52 följande:
    Veterinärer är alltid "pigga" på att avliva....jag vet inte varför det är så. Låt er inte övertalas! Ni känner hunden bäst så ni är den enda som kan avgöra om den lider eller inte i sitt dagliga liv.
    Vad menar Du?? Att veterinärer helst vill avliva djur istället för att operera eller annan behandling. Helt befängt. Vad "vinner" veterinären på det?  Om veterinären råder en att avliva sitt djur så kan man vara säker på att veterinären vet vad han/hon talar om. Vet inte om det finns kvacksalvare inom djurmedicinen men om man går till en välkänd djurklinik så får man träffa proffs.
Svar på tråden Hade ni följt veterinärens råd om avlivning?