• Anonym (Förvirrad)

Hade ni följt veterinärens råd om avlivning?

Var hos veterinären idag för min hund som drabbats av hälta i sitt ena bakben.
    Tiken blev halt en sommardag när vi var ute och gick i skogen, antagligen hade hon halkat eller trampat snett.
    Det var 3 veckor sedan nu och i början verkade det  rätt illa, men jag valde att avvakta lite grann, stegis har det dock blivit mycket bättre. Nu kan hunden stödja på benet och springer bra, men när man ska promenera så syns hältan tydligt.

Idag var jag hos veterinären som inte såg någon lösning på problemet, hon tyckte helt enkelt att jag skulle avliva hunden. Operation var hon mycket pessimistisk till då min hund antagligen skulle få dålig livskvalitét efter en sådan och dessutom antagligen inte skulle hjälpa något vidare.
    Men min hund är glad! Jag vet det, den skuttar omkring på sina tre ben, viftar på svansen, pälsen glänser och hon leker och står i.
    Verkar helt enkelt inte ha ont utav det, hon verkar ha hittat sitt sätt att klara av sin hälta?

Hur hade ni gjort, hade ni följt veterinärens råd att avliva en glad och lycklig hund ?
    Tror  ni hunden hellre vill dö än att leva med ett ben som är lite halt?

• Svar på tråden Hade ni följt veterinärens råd om avlivning?
  • Ova

Hur tung är hunden? Har ni inte fått något smärtstillande till hunden?
    Amputationer görs i Sverige på hundar.

• Anonym (Förvirrad)
    Ova skrev 2011-06-14 10:11:28 följande:
    Hur tung är hunden? Har ni inte fått något smärtstillande till hunden?
    Amputationer görs i Sverige på hundar.
    34 kg, jo hon har smärtstillande.
    Var kan man göra amputation?
  • Anonym
    Anonym (Förvirrad) skrev 2011-06-14 10:07:00 följande:
    Försäkrad - ja.
    Men har en bebis så jag kan inte komma i väg förrän om några dagar tyvärr.
    Nu har jag inte barn så jag frågar för jag aldrig hört det innan. Varför kan inte bebisar följa med till veterinären? Visst, det är inte kul för varken djur eller människor om bebisen börjar skrika, men det är väl som när man har rädd hund - man säger till i receptionen att man väntar utanför så de kan hämta en när det är ens tur?
  • Cahn
    Triple Trouble skrev 2011-06-14 10:06:22 följande:
    Jag hade opererat om det gick alt tagit bort ett ben, hundar klarar sig med tre ben. I USA gör de rätt ofta dessa operationer med framgång. De går och springer obehindrat.
    Precis! Hundar klarar sig alldeles utmärkt med bara ett bakben! Herregud, skulle vissa här verkligen hellre avliva än eventuellt amputera (om skadan nu gör det aktuellt)?? Hunden skulle ju klara sig jättebra med ett ben mindre.

Usch vilken skum veterinär. Gå inte dit igen, de verkar inte så pigga på att jobba för länen direkt. Avlivar de hellre en glad hund än att ta bort benet? Är de lata eller?
  • Alexandra77
    Anonym skrev 2011-06-14 10:17:11 följande:
    Nu har jag inte barn så jag frågar för jag aldrig hört det innan. Varför kan inte bebisar följa med till veterinären? Visst, det är inte kul för varken djur eller människor om bebisen börjar skrika, men det är väl som när man har rädd hund - man säger till i receptionen att man väntar utanför så de kan hämta en när det är ens tur?
    Jag brukar ta med min dotter till veterinären, det går hur bra som helst. Har gjort det sen hon var bebis och det har aldrig varit några problem.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym skrev 2011-06-14 10:17:11 följande:
    Bebisen var med igår, det hade aldrig funkat ifall inte min mamma följt med.
    Hunden hade blivit jättestressad om barnet skrek och barnet får inte följa med in till röntgen rummet..man ska hålla i hunden och springa omkring med den för att veterinären ska se hur hunden går osv.
  • Anonym (Förvirrad)
    Cahn skrev 2011-06-14 10:28:59 följande:
    Precis! Hundar klarar sig alldeles utmärkt med bara ett bakben! Herregud, skulle vissa här verkligen hellre avliva än eventuellt amputera (om skadan nu gör det aktuellt)?? Hunden skulle ju klara sig jättebra med ett ben mindre.

Usch vilken skum veterinär. Gå inte dit igen, de verkar inte så pigga på att jobba för länen direkt. Avlivar de hellre en glad hund än att ta bort benet? Är de lata eller?
    Tack för ditt svar!
    Jag måste få undersöka det här med att amputera ett ben, det är ju som sagt ett bakben och efter en del sökande ser jag att prognoserna verkar se bättre ut om det gäller just bakben. Det är bara det attt veterinärer inte VILL amputera i sverige ofta!

Jo, det verkar som att de hellre avlivar henne än att hon ska ha tre ben..sjukt anser jag. Hunden vill nog hellre leva med tre ben än att dö, de har överlevnadsinstinkt som någon nämnde innan,med andra ord vill de inte dö oavsett om de får ha tre ben..
    De hade ett mycket dåligt bemötande på kliniken, otrevlig och disträ personal. Mitt i allt gick veterinären i väg till andra kunder som också hade "väntat", men varför dubbelboka då?! så vi fick sitta jättelänge trots att min mamma skulle  till jobbet.
  • Anonym (Förvirrad)
    Alexandra77 skrev 2011-06-14 10:37:30 följande:
    Jag brukar ta med min dotter till veterinären, det går hur bra som helst. Har gjort det sen hon var bebis och det har aldrig varit några problem.
    Vad har du för djur?
  • Anonym (Förvirrad)
    ..och har ärendena varit sådana att det mer än en timma?
  • Anonym (Förvirrad)
    och har resan till veterinär tagit minst 2 timmar? bara frågar i fall vi har samma förutsättningar liksom.
Svar på tråden Hade ni följt veterinärens råd om avlivning?