• Anonym (Förvirrad)

Hade ni följt veterinärens råd om avlivning?

Var hos veterinären idag för min hund som drabbats av hälta i sitt ena bakben.
    Tiken blev halt en sommardag när vi var ute och gick i skogen, antagligen hade hon halkat eller trampat snett.
    Det var 3 veckor sedan nu och i början verkade det  rätt illa, men jag valde att avvakta lite grann, stegis har det dock blivit mycket bättre. Nu kan hunden stödja på benet och springer bra, men när man ska promenera så syns hältan tydligt.

Idag var jag hos veterinären som inte såg någon lösning på problemet, hon tyckte helt enkelt att jag skulle avliva hunden. Operation var hon mycket pessimistisk till då min hund antagligen skulle få dålig livskvalitét efter en sådan och dessutom antagligen inte skulle hjälpa något vidare.
    Men min hund är glad! Jag vet det, den skuttar omkring på sina tre ben, viftar på svansen, pälsen glänser och hon leker och står i.
    Verkar helt enkelt inte ha ont utav det, hon verkar ha hittat sitt sätt att klara av sin hälta?

Hur hade ni gjort, hade ni följt veterinärens råd att avliva en glad och lycklig hund ?
    Tror  ni hunden hellre vill dö än att leva med ett ben som är lite halt?

• Svar på tråden Hade ni följt veterinärens råd om avlivning?
  • Fanny b

Har hunden röntgats, och i såfall vad visade röntgen?  Om den inte röntgats så skulle jag låta röntga hunden, och baserat på vad resultatet är, fatta ett beslut.

Hundar lever i nuet, och det är en anledning till deras starka livsvilja. De anpassar sig också bra till även allvarliga sjukdomar och skador, så det är svårt att avgöra om en  svårt skadad/sjuk hund har ett bra liv genom att titta på kroppspråket.

• mammatillcharlie

Vi lydde veterinärens råd om avlivning, det absolut svåraste beslutet jag nånsin tagit då min älskade tjej bara var snart tre år.
    Hon hade sakta med säkert börja halta och börjat få svårt att gå upp för våran trapp.
    (men som vanligt världens gladaste hund som älskar och mysa och vara med) Var hos veterinär som trodde det kunde var en sträckning så vi fick antiinflammatoriskt och fick åka hem, inget blev bättre och dagen vi kom hem från bb med våran nyfödda son var hältan värre.
    Min sambo åkte direkt till vet för att röntga, resultatet var, medfödda höftfel och kraftig spondylos i ryggen pga detta...
    Det tog tre veckor innan jag tog mitt förnuft till fånga och lät henne somna in.
    Hon visade sällan att hon hade ont, hon var alltid glad... men vad vet jag hur hon mår när jag inte är hemma ... hos min mamma där hon var när vi var på BB hade hon ont ofta.. Hundar brukar ofta inte visa för husse o matte hur ont som egentligen har utan man ska visa sig stark...

Om din hund har pålagringar på höften kan jag lova att det gör ont..
    Det är bara att försöka tänka på sin hunds bästa o inte vara egoistisk ...
    Det får jag trösta mig med varje dag, ibland varje minut... Hon hade inte blivit bättre och min hund passade inte som en koppelhund som aldrig mer får springa fritt och leka... Hon har det bättre nu... men det tog tid att inse..

styrkekram... du vet innerst inne vad som är bäst.. även om det kan vara svårt

• Lady without tattoo
    Anonym (Förvirrad) skrev 2011-06-14 00:22:09 följande:
    Har hört att de kan tvångshämta hundar.. =(

Tyckte bara veterinärens utlåtande var så konstigt av hältan att döma, då hon inte verkar ha ont alls! Jag ska höta med en annan veterinär också.
    Är det något mer bakom som du inte berättar här?
    Arbetar som Leg.pratkvarn
  • Anonym

en hund visar inte att den har ont förräns det är riktigt illa...ville bara påpeka detta...möjligen har din fina vovve ont utan att du märker det??

gå till en veterinär till. hör vad denne säger och ta sedan ditt beslut...

fruktansvärd sits du e i ts...många styrkekramar

• zeropero

om hunden haltar så HAR DEN ONT!!!
    varför skulle den annars halta???
    varför tror du att veterinären skulle rekommendera avlivning om det inte var befogat? tror du vet är en hjärtlös människa som tycker det är kul att avliva djur?
    tänk på hundens bästa..inte ditt eget......

• Tenley
    zeropero skrev 2011-06-14 06:42:11 följande:
    varför skulle den annars halta???
    varför tror du att veterinären skulle rekommendera avlivning om det inte var befogat? tror du vet är en hjärtlös människa som tycker det är kul att avliva djur?
    tänk på hundens bästa..inte ditt eget......
  • Anonym
    zeropero skrev 2011-06-14 06:42:11 följande:
    TS du har fortfarande inte svarat på vad hunden fick för diagnos. VAD är det som är fel? Har någon led skadats? Muskelskada? Vad?
  • Alexandra77

Men varför går du inte till en annan veterinär på ett större djursjukhus eller klinik?

• Anonym

Fixa en second opinion dvs sök upp en annan vet. Samma sak, så skulle jag följt rådet i så fall. Men som nån skrev tidigare: alla veterinärer är inte bra

• slutatsnusa

var det vid skadetillfället som höften hoppade ur led eller har den gjort det tidigare? det måste hur som helst göra ohyggligt ont! min erfarenhet är att veterinärer brukar var försiktiga med att rekommendera avlivning så om denna gör det ska du ta det på allvar. om du inte litar på din vet ska du självklart och snarast vända dig till en annan. boka en akuttid och ta en semesterdag. det är din skyldighet och ditt ansvar som djurägare tycker jag.
    Så, ja jag hade om inte följt veterinärens råd!

Svar på tråden Hade ni följt veterinärens råd om avlivning?