• Anonym (Förvirrad)

Hade ni följt veterinärens råd om avlivning?

Var hos veterinären idag för min hund som drabbats av hälta i sitt ena bakben.
    Tiken blev halt en sommardag när vi var ute och gick i skogen, antagligen hade hon halkat eller trampat snett.
    Det var 3 veckor sedan nu och i början verkade det  rätt illa, men jag valde att avvakta lite grann, stegis har det dock blivit mycket bättre. Nu kan hunden stödja på benet och springer bra, men när man ska promenera så syns hältan tydligt.

Idag var jag hos veterinären som inte såg någon lösning på problemet, hon tyckte helt enkelt att jag skulle avliva hunden. Operation var hon mycket pessimistisk till då min hund antagligen skulle få dålig livskvalitét efter en sådan och dessutom antagligen inte skulle hjälpa något vidare.
    Men min hund är glad! Jag vet det, den skuttar omkring på sina tre ben, viftar på svansen, pälsen glänser och hon leker och står i.
    Verkar helt enkelt inte ha ont utav det, hon verkar ha hittat sitt sätt att klara av sin hälta?

Hur hade ni gjort, hade ni följt veterinärens råd att avliva en glad och lycklig hund ?
    Tror  ni hunden hellre vill dö än att leva med ett ben som är lite halt?

• Svar på tråden Hade ni följt veterinärens råd om avlivning?
  • Lady without tattoo
    Ásgrímur skrev 2011-06-14 16:41:34 följande:
    Det märks i regel ifall en hund lider eller ej. Att automatiskt antaga att en hund lider bara för att den är halt eller amputerat ett ben är direkt ovetenskapligt.
    Jaså säger du det? Ja du lever på din tro..fullt tillåtet
    Arbetar som Leg.pratkvarn
  • Ova
    Anonym (Förvirrad) skrev 2011-06-14 12:33:46 följande:
    Jo jag tror det, då det verkat så när jag läst på olikia hundforum. Har nog inte påstått att jag VET att de inte vill. Men som du sa så anser man i sverige att det inte är etiskt rätt att amputera bort ett ben så jag antar då att det är komplicerat att hitta en kirurg i sverige som utför sånt arbete?
    Nu har du missförstått mig. I Sverige anser de flesta veterinärer (som är uppdaterade) att det är ok att amputera ben när det är medicinskt indicerat och prognosen är god. Bor du i närheten av Göteborg så har du ju flera djursjukhus/kliniker med duktiga ortopeder att välja på.
    Jag har själv amputerat ett bakben på min katt och det är definitivt en behandling som jag kan rekommendera när det är nödvändigt.

Du hade dessutom kunnat ha med bebisen i röntgenrummet så länge man inte tog bilder.
  • Anonym (Suckar)
    Lady without tattoo skrev 2011-06-14 16:47:33 följande:
    Och du är en sådan som typ avlivar djur bara för att de har nageltrång. De lider ju liksom, och de är jobbiga, så vad fan varför inte avliva dem? Drömmer
  • Ásgrímur
    Lady without tattoo skrev 2011-06-14 16:47:33 följande:
    Om hunden själv fick välja, hur tror du då att den skulle göra? Leva eller dö? Om du tvingades amputera ett ben eller en arm, skulle du då hellre dö?
  • Lady without tattoo
    Anonym (Suckar) skrev 2011-06-14 17:24:20 följande:
    Och du är en sådan som typ avlivar djur bara för att de har nageltrång. De lider ju liksom, och de är jobbiga, så vad fan varför inte avliva dem? Drömmer
    Gå tillbaka o läs mina inlägg.Citera det stycket där jag skriver att jag avlivar mina djur pga nageltrång.Väntar med spänning på vad du skall hitta.
    Jag lät avliva min hund i samråd med veterinär för två år sedan.Då hennes magsäck/tarmar brustit och de hittade en tumör.Var det tillåtet i dina ögon sett?Hunden insjuknade akut..
  • Anonym (Suckar)
    Lady without tattoo skrev 2011-06-14 17:29:58 följande:
    Gå tillbaka o läs mina inlägg.Citera det stycket där jag skriver att jag avlivar mina djur pga nageltrång.Väntar med spänning på vad du skall hitta.
    Jag lät avliva min hund i samråd med veterinär för två år sedan.Då hennes magsäck/tarmar brustit och de hittade en tumör.Var det tillåtet i dina ögon sett?Hunden insjuknade akut..
    Lite skillnad mot att avliva en hund för att den är trebent, eller hur?
  • Lady without tattoo
    Anonym (Suckar) skrev 2011-06-14 18:18:38 följande:
    Lite skillnad mot att avliva en hund för att den är trebent, eller hur?
    Jag väntar fortfarande på att du skall citera det stycket där jag skriver att jag avlivar mina djur pga angeltrång.
    Anonym (Suckar) skrev 2011-06-14 17:24:20 följande:
  • Anonym (Förvirrad)
    Lady without tattoo skrev 2011-06-14 14:51:26 följande:
    jamen det är väl hunden värd el hur?
    Ja. Men det är inte tekniskt möjligt just nu, bilen är inte i särskilt bra kondition så jag måste vänta till min man är ledig så han kan följa med eller åka själv med hunden.
  • Lady without tattoo
    Anonym (Förvirrad) skrev 2011-06-14 19:03:21 följande:
    Ja. Men det är inte tekniskt möjligt just nu, bilen är inte i särskilt bra kondition så jag måste vänta till min man är ledig så han kan följa med eller åka själv med hunden.
    Grannar? Vänner? Släktingar?
  • Anonym (Förvirrad)
    Lady without tattoo skrev 2011-06-14 14:56:28 följande:
    Om hunden har smärta då? Är det på hundens bäsat el ditt eget bästa du tänker?
    Ja, men eftersom hon är så pass glad och precis som vanligt verkar hon inte lida.
    Mitt bästa? Det är egentligen min mans hund så mina band är inte sååå starka, jag tänker på hundens bästa och tror att folk blivit hjärntvättade med avlivningspropaganda så fort något går dem emot.
Svar på tråden Hade ni följt veterinärens råd om avlivning?