• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Margaux

Hur lång är du och vad väger du?
    Jag har klättrat upp ett kilo igen men misstänker att det faktiskt är muskler. Har i alla fall inte lagt på mig på magen och det är där det hamnar på mig. Sugen på att göra en till body-Scan men nu har jag ingen pt med sån maskin och betala 500 spänn tror jag inte jag vill....

• Studentpappa
    Margaux skrev 2016-05-22 19:20:41 följande:

Hur lång är du och vad väger du?

Jag har klättrat upp ett kilo igen men misstänker att det faktiskt är muskler. Har i alla fall inte lagt på mig på magen och det är där det hamnar på mig. Sugen på att göra en till body-Scan men nu har jag ingen pt med sån maskin och betala 500 spänn tror jag inte jag vill....

190 cm och ca 90 kg så det är inte så mycket, sett till längden. Men jag kunde ju klart vara starkare..
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa

Och folk klagar på crossfit för att det är så farligt, vi hade vår första skada igår. En som snubblade till och slog smalbenet på kanten på en box. Blev kanske limma eller ett par stygn. Någon som känner en hel fotbollsspelare?

Kom och tänka på det imorse när jag läste tidningen, 24 åring med fem knäoperationer och ingen ifrågasätter varför hon fortsätter. Kompisen var nära att stryka med i en olycka i alperna för 8 år sedan när vi var där, ingen har reagerat på att vi fortsatt åka skidor. Skulle någon dra ett knä på crossfit så skulle pöbeln skrika sig hesa om hur farligt det är och att alla som håller på är dumma i huvudet.

• Margaux

Jag tycker inte att det verkar vara så hög skaderate i crossfit men om man ska upp på elitnivå så tror jag det sliter rejält på kroppen. Men det gäller väl all idrott... Dvs man blir väldigt fit men blir rätt skröplig som gammal....

• Studentpappa
    Margaux skrev 2016-05-23 09:42:00 följande:

Jag tycker inte att det verkar vara så hög skaderate i crossfit men om man ska upp på elitnivå så tror jag det sliter rejält på kroppen. Men det gäller väl all idrott... Dvs man blir väldigt fit men blir rätt skröplig som gammal....

Ja elitidrott är ju sällan förenligt med god hälsa (hel kropp). 
  • Studentpappa

Pass 56

A. Power snatch 1RM (max 3 fail) 60 kg min teknik på snatch är verkligen kass, mycket beror på dålig rörlighet i axlarna. 

B. 8x 

1 Power snatch + 1 Overhead squat @80% av dagens tyngsta lyft (vila fritt) 50 kg

C. Press 1RM (max 3 fail) 60 kg, testade 65 men det var för tungt. Stannade här då klockan närmade sig 2230 så jag började bli sugen på att äta och sova.

D. Front lever progression 10 min

E. 30 min Lätt monocyklisk aerob aktivitet i prattempo (löpning, cykel, rodd, AB etc.)

• Margaux

Jag är på konferens i Lofoten och har sett lite av naturen på två joggingturer.

I går blev det 7 km och i dag 5. Fint här uppe!

• Sundochfrisk

Morgonlöpning i skogen och lite bad på det.
    Ser fram emot The Hunt på lördag i hammarby sjöstad. Tror det är öppningspasset som drar igång 10:00 med samling filosofens grav.

• Studentpappa

Var är The Hunt? Löptävling?

Jag går för pb i powerclean ikväll siktar på 100+

• Studentpappa

A. Power clean 1RM 
    Siktade på 100+ men så blev det inte, bommade 100 två ggr och stannade tyvärr på blygsamma 90. Fick dock lite coachning så min teknik blev klart bättre.
    B. 8x
    1 Power clean + 1 Front squat @80% av dagens tyngsta lyft (vila fritt) 70kg
    C. Back squat 10RM (tempo fritt, 1-3 ?riktiga? tunga försök)
    stegade uppåt från 60 fegade och körde på 10x90 kg, tungt men inte så farligt. vilade lite och testade 10x100 kg men då var jag för trött så jag kom inte i mål, hade nog gott om jag vågat vid första försöket. 

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!