• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Mollly
    Johan75 skrev 2011-08-06 19:51:46 följande:
    Beror lite på vad du menar. Om du tränar benen ena dagen är det ju inga problem att träna överkroppen dagen efter - oavsett hur otränad/tränad du är. Pratar vi styrketräning är det knappast heller positivt att träna samma muskler två dagar i rad även om du är vältränad. Konditionsmässigt är det dock helt ok att köra flera dagar i rad och då gäller väl det som alltid gäller - så länge det inte gör ont eller känns dåligt så är det bra.
    så har jag kört med träningen nu. Överkropp ena dagen och benen andra dagen. så istället för att köra på överkroppen den tredje dagen kanske man skulle lägga in ett konditionspass?
  • Johan75
    Mollly skrev 2011-08-06 19:58:17 följande:
    så har jag kört med träningen nu. Överkropp ena dagen och benen andra dagen. så istället för att köra på överkroppen den tredje dagen kanske man skulle lägga in ett konditionspass?
    Ja det låter ju bra, konditionen är tyvärr en färskvara och måste underhållas konstant. Vill du promt gå till gymmet tre dagar i rad så kan du alltid dela upp träningen ännu mer. Exempelvis:

Dag 1 - Ben och core (de inre musklerna)
    Dag 2 - Bröst, axlar och triceps
    Dag 3 - Mage (de yttre musklerna), rygg och biceps
    Behold, i come as a thief.
  • Mollly
    Johan75 skrev 2011-08-06 20:05:49 följande:
    Ja det låter ju bra, konditionen är tyvärr en färskvara och måste underhållas konstant. Vill du promt gå till gymmet tre dagar i rad så kan du alltid dela upp träningen ännu mer. Exempelvis:

Dag 1 - Ben och core (de inre musklerna)
    Dag 2 - Bröst, axlar och triceps
    Dag 3 - Mage (de yttre musklerna), rygg och biceps
    jag springer eller kör med crosstrainen innan varje pass, ca 20 min. Så konditionen får jag ju lite där, men bara ett konditionspass vore bra.
  • Johan75
    Mollly skrev 2011-08-06 20:09:45 följande:
    jag springer eller kör med crosstrainen innan varje pass, ca 20 min. Så konditionen får jag ju lite där, men bara ett konditionspass vore bra.
    Låter bra - men vill du verkligen "träna" kondition är nog mitt råd att öka tiden till åtminstone 30 minuter. Alltså inte att du måste värma upp i 30 minuter, utan att du kör i minst en halvtimme när du tränar kondition.

Passa på att ge dig ut i solen och spring - det är inte många varma sommardagar kvar och gymmet ligger alltid kvar.
  • Mollly
    Johan75 skrev 2011-08-06 20:26:19 följande:
    Låter bra - men vill du verkligen "träna" kondition är nog mitt råd att öka tiden till åtminstone 30 minuter. Alltså inte att du måste värma upp i 30 minuter, utan att du kör i minst en halvtimme när du tränar kondition.

Passa på att ge dig ut i solen och spring - det är inte många varma sommardagar kvar och gymmet ligger alltid kvar.
    Jag är inte ute efter att träna upp konditionen. Jag tränar för att bygga muskler, men även att få bort fett kring magen. Då brukar löpning fungera braSkrattande
  • Tullemi

Jag har läst (på flera ställen) att om man vill bygga muskler (även lite lagom) så ska man skippa löpningen. Man kan träna kondition 1-2 ggr i veckan, men det får inte vara löpning. Running eats your muscles away... Nån som hört detta för eller har en åsikt?

Milea 080217 Lucas 100202
  • Mollly
    Tullemi skrev 2011-08-06 20:36:59 följande:
    Jag har läst (på flera ställen) att om man vill bygga muskler (även lite lagom) så ska man skippa löpningen. Man kan träna kondition 1-2 ggr i veckan, men det får inte vara löpning. Running eats your muscles away... Nån som hört detta för eller har en åsikt?
    Jag springer ju inte jätte snabbt direkt när jag springer innan jag tränar. Så det borde inte vara någon fara. Ska kolla med tränaren på gymmet.
  • Tullemi
    Mollly skrev 2011-08-06 20:55:46 följande:
    Jag springer ju inte jätte snabbt direkt när jag springer innan jag tränar. Så det borde inte vara någon fara. Ska kolla med tränaren på gymmet.
    Ja, gör det. Skulle vara kul att få en åsikt på denna sak.
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Johan75
    Tullemi skrev 2011-08-06 20:36:59 följande:
    Utan att ha läst det du verkar ha läst så känner jag att detta både stämmer och inte stämmer.

Men av egen och andras erfarenhet så vet jag att det går att både bygga muskler och träna konditionsträning med löpning.

Sen kan ju muskelbyggande bli kontraproduktivt för själva löpningen ifall du börjar väga mycket. För att kunna löpa riktigt bra och riktigt långt så krävs det att du inte väger allt för mycket. Detta fenomen går lätt att observera på 10-kampare som ofta väljer att inte träna särskillt mycket på 1500 meter eftersom deras kroppar i allmänhet är för muskulösa och specificerade mot explosiva grenar som sprint, hopp och kast. På den avslutande grenen kan det ibland nästan se komiskt ut att se dessa vältränade män stappla sig fram en och en halv kilometer.
  • Fru X

Jag joggar 6-7 km 3-4 dgar/v 164cm 70 kg Har alltså rätt mkt muskler...
    löper tungt och sakta pga jag är rel tung, annars är det INGA problem att springa.

Tränar också lite (nåja...) crossfit, boxersize samt gym på vintern.
    Springer ca 1,5 -1,9 mil/v på vintern    
    Springer för att det är enkelt, ger bra kondis och bra förbränningsträning. Det tar INTE bort muskler men jag har byggt muskler aktivt i flera års tid, det tar lång tid...

Däremot så springer man inte så bra(snyggt/lätt/elegant) med mkt muskler men jag är lantis så här ute fattar ingen det iaf, :-P

Har också två hästar (en gammal o en ung, så det är eg 1,5 häst...) och ett ibland fysiskt tungt arbete och har vuxna ungar, så jag hinner träna

INGEN fara för musklerna vid löpning alltså, jag synar, vill se vetenskapliga studier innan jag tror på det...         

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!