• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Tullemi

Johan75: fast där jag har läst det handlar det inte om body building-kroppar, utan mer åt fitness-styrketräning. Jaja, jag får söka efter mer info, eller vara min egen guinea pig

Milea 080217 Lucas 100202
  • godisgrisen

har inte blivit någon träning idag heller, men en timmes svettigt pass med gräsklipparen iaf...bättre än inget.

• Tullemi

Ok, hittade redan lite mer info: att jogga mer än 20-25 minuter gör att kroppen börjar ta energi från musklerna och detta kan förhindra muskeluppbyggnaden. Mer än 20-25 minuter och det gäller högintenssiv löpning. Lite go jogging är OK .Sen om detta stämmer låter jag någon annan svara på.

• Johan75
    Tullemi skrev 2011-08-06 22:50:06 följande:
    Johan75: fast där jag har läst det handlar det inte om body building-kroppar, utan mer åt fitness-styrketräning. Jaja, jag får söka efter mer info, eller vara min egen guinea pig
    Men jag har väl inte skrivit någonting om body building? Jag skrev om tiokampare vars kroppar väl mer påminner om fitness än någonting annat inom idrottsvärlden.
    Tullemi skrev 2011-08-06 22:59:43 följande:
    Ok, hittade redan lite mer info: att jogga mer än 20-25 minuter gör att kroppen börjar ta energi från musklerna och detta kan förhindra muskeluppbyggnaden. Mer än 20-25 minuter och det gäller högintenssiv löpning. Lite go jogging är OK .Sen om detta stämmer låter jag någon annan svara på.
    Det handlar väl om energi och vad du anpassar kroppen till. Springer du två mil och väger 100 kg muskler så går det åt väldans mycket energi och du lär behöva kompensera din kost med både extra proteiner och energi.

Rugbyspelare verkar inte ha några problem med att springa en väldans massa och samtidigt vara riktigt muskulösa men börjar vi prata om längre sträckor så är det inte optimalt att väga så mycket. Sen är det väl så att ifall du springer mycket så kommer dina ben att växa eftersom proteinerna du får i dig i mångt och mycket går till att bygga dessa muskler istället för överkroppen som ofta är det som gör att man ser muskulös ut.

Jag har i alla fall svåt att se varför just löpning och inte andra konditionsformer skulle vara extra dåligt.
    Behold, i come as a thief.
  • Tullemi

Precis. Det borde gälla all högintensiv träning. Hur som helst vill jag återigen understryka att detta inte är min åsikt eller min erfarenhet. Ville bara ha åsikter på det jag läst. Vidare så tänkte jag på body building när du skrev vältränade karlar . Såg inte direkt en fitnesskropp framför mig. My mistake.

• Mollly
    Tullemi skrev 2011-08-06 22:59:43 följande:
    Jag jobbar ju mer. Eller springer lugnt. Absolut ingen hög fart. och jag kommer nog inte springa mer än ca 5 kmSkrattande Så tror inte det är någon risk för mina muskler Skrattande
  • ETSS

Godmmorgon på er Glad
    Det blir som vanligt inomhusträning i kväll. Det börjar faktiskt inte längre kännas så dumt med inomhus, vi har lite höstruskväder och kallt här. 
    Det som ska tränas är mage/rygg/stuss och ben. Hoppas att känna mig lite mer på G innan det är dagsGlad

• Evenstar

Godmorgon,

Idag blir det välflörtjänt vila för kroppen - även om jag gärna skulle knata iväg och träna nåt ändå. Jag är inne i ett riktigt skönt flow nu.

Igår tränade jag rygg och biceps + lite mag och efter det körde jag 40 min IW.
    Jag kände mig stark och energisk och njöt varje sekund,
    Det är precis så jag tycker träning ska vara! Underbar och härlig och energigivande!

Undrar sa flundran om det är vettigt att äta rester till middag idag?

Vad ska ni äta?

(haha jag frågar samma sak varje dag ;) )

• Annika i Gbg

Idag äter jag hemlagade köttbullar med kokt blomkål och ostsås, sallad till. Mmmmmmm!

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Johan75
    Tullemi skrev 2011-08-06 23:35:58 följande:
    Precis. Det borde gälla all högintensiv träning. Hur som helst vill jag återigen understryka att detta inte är min åsikt eller min erfarenhet. Ville bara ha åsikter på det jag läst. Vidare så tänkte jag på body building när du skrev vältränade karlar . Såg inte direkt en fitnesskropp framför mig. My mistake.
    Läser man den här artikeln så drar jag följande slutsatser:

1. Konditionsträning påverkar muskeluppbyggnaden negativt.
    2. Detta gäller all konditionsträning och inte bara löpning.
    3. Intervallträning har mindre inverkan än lång/medeldistans
    4. Cykling är "bättre" än löpning eftersom cyklisters rörelsemönster mer påminner om styrketräning med större "range of motion" än framförallt långdistanslöpning.
    5. Det är framförallt under musklernas uppbyggnadsfas som konditionsträningens negativa inverkan är stor.

Vad kan man då ta med sig av detta?

1. Är det maximal muskelbyggnad man är ute efter bör man kanske minimera konditionsträningen.
    2. Intervallträning på cykel invärkar inte nämvärt på styrketräningens resultat.
    3. Konditionspass bör läggas så långt bort från styrketräningen i tid som möjligt. Man bör alltså inte löpträna och styrketräna samma dag ifall muskeltillväxt är det man är ute efter. Måste, eller vill, man träna båda under samma dag bör man göra en på morgonen och en på kvällen.
    4. Det är viktigt att man ser till att få i sig mycket proteiner kring själva träningstillfället så att återhämtningen blir snabbare och det efterföljande träningspasset påverkas så lite som möjligt.

Detta gäller ju då ifall det bara är muskeltillväxt man är ute efter. De flesta av oss vill ju även ha bra kondition. Men generellt kan man ju konstatera att konditionsträningen är mer negativ för styrketräningen än tvärt om. En sammanfattande slutsats är dock att det är bara att fortsätta med både styrketräning och löpning men se till att separera dessa så mycket det går i tid.
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!