• JaMA08

Fler som sörjer efter missfall?

Vi fick vårt missfall för 15v sedan och jag sörjer fortfarande, kan liksom inte komma över Smurfs bortgång och tänker hela tiden varje fredag då jag skulle passerat ny vecka! Nu blev vi gravida med Ivf efter 3år med barnlöshet så därför kanske det är jobbigare. Finns det fler som sörjer???

• Svar på tråden Fler som sörjer efter missfall?
  • Anonym (missfall v.14...)
    Klart man får sörja!

Jag är helt slut psykiskt efter mitt missfall i v. 14. Har fortfarande inte orkat kommit tillbaka till jobbet, och går på lite deppmedicin för att orka gå vidare... Trodde inte jag skulle reagera såhär. Men min värld brakade verkligen samman...

I samma veva som mitt missfall så dog en bekants barn precis efter en bra graviditet, och bra förlossning. Bara dog i deras armar på bb.. Det fick mig att må ännu sämre och dessutom må dåligt över att jag var ledsen över mitt, som "bara var i v.14..." när hon gått en hel underbar graviditet utan vidare krämpor, och ändå förlorade sitt barn. Men hon fick mig att tänka på mitt, för hon sa - att jag sörjer ett önskat barn, ett bar som jag bar på sen den dagen jag plusade, drömt om framtiden, längtat efter första sparken osv... Ett barn som jag aldrig hann lära känna tyvärr. Medans hon kände sitt barn, hon visste exakt vad han fick hicka av i magen, när han sov, att han i princip slog kullerbyttor i magen när hon duschade kallt och blev lugn i magen när sambon smekte henne över magen. Hon förstod mig precis att jag tyckte det var hemskt att jag aldrig fick lära känna vårat barn... Även om andra sa till mig att "ge dig nu, *** har precis fått ett barn som dött, och du sitter och gråter över ett missfall....".

Jag tänker sörja. Så det så.
  • Julia82

Man ska inte försöka jämföra sin sorg och förlust med någon annan. Visst finns det alltid folk som har drabbats av värre och hemskare saker, men det gör inte ens egen förlust lättare. Det är bara att sörja ut och prata om det hela med människor som man litar på och kan förstå.
    Jag skickar en massa styrkekramar till alla er som drabbats av missfall! Det kommer kännas lättare om ett tag, även fast man bär med sig sin sorg och förlust länge efteråt!
    /Julia

• JaMA08

milljor: Det är vanligt med mf i v 5-jag fick ju då oxå! Men vi får kämpa vidare, någongång ska det ju lyckas! Tänker på dig{#emotions_dlg.flower}

• Milljor
    JaMA08 skrev 2011-07-02 09:17:55 följande:
    milljor: Det är vanligt med mf i v 5-jag fick ju då oxå! Men vi får kämpa vidare, någongång ska det ju lyckas! Tänker på dig{#emotions_dlg.flower}
    Tack!
    känne lite bättre men långt ifrån bra......men har hämtat lite kraft nu och blickar framåt och vill bara försöka igen....nästa gång måste bli VÅR tur!
  • JaMA08
    Milljor skrev 2011-07-04 11:04:40 följande:
    Tack!
    känne lite bättre men långt ifrån bra......men har hämtat lite kraft nu och blickar framåt och vill bara försöka igen....nästa gång måste bli VÅR tur!
    Visst ska det bli så gummanSolig Kram
  • Anonym (Sörjer än)

Hur har det gått för er i den här tråden? Träffade själv mitt livs kärlek sent i livet och vi blev snabbt gravida. Var så lycklig att det gick att blir gravid trots att jag var "gammal" och såg fram emot att vara gravid och äntligen få bli mamma. Men i vecka 14 kom en blödning och det visade sig att fostret dött i vecka 8-9 någon gång. Kände mig så lurad av kroppen som inte reagerade direkt när nu något var fel. Blev gravid igen och samma scenario. Blev helt knäckt med panikångest och mådde väldigt dåligt. Hade lyckligtvis lätt att bli gravid och tredje gången gick vi hela vägen, kanske med hjälp av medicinering, och vi har nu en underbar dotter. Men graviditeten var en enda lång skräck och sorgen över de förlorade barnen finns kvar. Det tog tid efter förlossningen att känna riktig glädje, vilket i sig var en stor sorg. Kommer aldrig bli som förr igen tror jag och har man inte upplevt det själv går det inte att förstå hur det känns. Har förlorat en del vänner på vägen tyvärr. :(

• Anonym (3)

Du är inte ensam. Jag fick ma i v12 för några v sen. Och tänker fortfarande på det.. Tror det tar den tid det behöver. Stor kram till dig

• Kuben

Jag har sörjt varje MF/MA - alla 5 avverkade. och är nu mitt uppe i nr 6.

Det måste få ta tid! Man måste få sörja. För min del har jag repat mig igen efter en period av depp och jag har hanterat det väldigt olika beroende på hur min grundstatus har varit just då.

Alla barnen bär jag med mig inom mig, men sorgen är inte längre nattsvart. Konstigt nog har den bleknat lite.

Nu har jag välsignats med 2 friska barn och jag är oerhört lycklig och tacksam! Trots det så sörjer jag det barnet jag håller på att mista nu alldeles oerhört! Det går inte att beskriva. Det blir nattsvart när det är svart på vitt att barnet inte kommer att bli en del av vår familj!

kram 

• tolose

Även om det inte alls är roligt med missfall så är det skön att se att det finns andra i vår sits.

I Söndags trodde vi att vi hade ett friskt litet pyre i v. 17, men natten till Måndag fick jag så ont i magen så vi fick åka in akut och göra UL (det första.) Ul visade att pyret bara var nån vecka gammalt när det dog, men ändå har graviditeten fortsatt, fick bröstmjölk förra veckan, har haft foglossningar och varit sjukskriven i sex veckor för att jag mått sa illa.

Jag känner mig så lurad! Här går man och tror att allt är bra, medan det inte varit bra på jättelänge :( Blev inlagd och fick först tabletter för att stöta ut lilla pyret, men det fungerade inte, gjorde bara ofattbart ont. Blev istället sövd och skrapad. Nu känner jag mig så tom. Kom hem sent inatt, och nu på morgonen när jag kommer upp så ligger det nyinköpta barnkläder och en filt på köksbordet, och i garderoben finns mammakläder...

Hur orkar man fortsätta? Hur har ni andra funnit styrka att blicka framåt? Jag är så tom och ledsen..

• Anonym (3)
    tolose skrev 2013-09-25 10:03:00 följande:
    Även om det inte alls är roligt med missfall så är det skön att se att det finns andra i vår sits.

I Söndags trodde vi att vi hade ett friskt litet pyre i v. 17, men natten till Måndag fick jag så ont i magen så vi fick åka in akut och göra UL (det första.) Ul visade att pyret bara var nån vecka gammalt när det dog, men ändå har graviditeten fortsatt, fick bröstmjölk förra veckan, har haft foglossningar och varit sjukskriven i sex veckor för att jag mått sa illa.

Jag känner mig så lurad! Här går man och tror att allt är bra, medan det inte varit bra på jättelänge :( Blev inlagd och fick först tabletter för att stöta ut lilla pyret, men det fungerade inte, gjorde bara ofattbart ont. Blev istället sövd och skrapad. Nu känner jag mig så tom. Kom hem sent inatt, och nu på morgonen när jag kommer upp så ligger det nyinköpta barnkläder och en filt på köksbordet, och i garderoben finns mammakläder...

Hur orkar man fortsätta? Hur har ni andra funnit styrka att blicka framåt? Jag är så tom och ledsen..

Jag känner som du. Jag hade oxå gått länge innan kroppen reagerade. Känner sig lurad av kroppen..

Men man tar sig ur det. Ge det tiden det behöver o sörja..

Har du barn sen innan? Det kan vara lättare o ta sig igenom då..

Eller prata med någon kurator. Det frågade dom mig om jag behövde när jag förlorade mitt.
Svar på tråden Fler som sörjer efter missfall?