Joppelina skrev 2011-06-30 12:58:57 följande:
Ler lite när du skriver bi-light. Tror personligen att det finns en väldigt bred skala mellan helt hetero eller helt gay som man själv inte alltid funnit sin plats på då man sett på dom två ytterligheterna som dom enda möjliga. Tanken på hur det skulle vara med sexuell beröring med samma kön fanns inte i mina tankar under många år. Men en nyfikenhet växte och till slut så gick jag från tanke till handling.

Håller helt med om den där glidande skalan! Tänker ofta på när en person, som tidigare levt i ett heterosexuellt förhållande, kanske med barn, skiljer sig och "kommer ut" och börja leva med en av samma kön. Då säger folk att dem "kommit på" att den inte var hetero utan
istället homo. Varför så enkelspårigt? Begreppet bisexuell är ju väl etablerat.
När jag skriver bi-light så är det ett begrepp som kanske skulle behöva ha en annan beskrivning. Jag brukr säja att jag tänder på kukar men inte på män. Jag kan inte vara "öm" med en man, jag skulle inte välja att leva med en man (vilket en bisexuell man kan) osv. Men att ha lite "begränsad sex" med män är helt OK, och jag vill helst ha en kvinna med som "buffert". En kvinnas kropp attraherar mig i sin helhet, medan jag nästan bara är intresserad av mannens kön.
Egentligen tycker jag att det jag är är mer "rent bisexuell" än den som blir kär i båda könen. En som idag definieras som bisexuell är dessutom bi-emotionell. Det är inte jag. Men då kanske man kan säga att jag står på skalan nån stans mitt emellan Hetero och Bisexuell. Kanske man kan säga som med väderstreck?
Vi förkortar:
Hetero=HE
Bisexuell=BI
Homosexuell=HO
Då är jag HEBI! och den som är i huvudsak homo men kan tänka sig att ha med en av motsatt kön i rent sexuella lekar är HOBI.
Den som kanske bara kan tänka sig ha sex med det motsatta könet men kanske fantiserar och t.ex. tittar på homoporr kanske är HOHOBI? *L*
Skalan:
HE - HEHEBI - HEBI - HEBIBI -
BI - HOBIBI - HOBI - HOHOBI -
HO
(Var på sakalan ligger då en Hobbit? *L*)