• Toffs

Juni/Juli mammor...

Hej hej! Får man vara med här?

Fick min son Fredrik den 3/7, en dryg vecka över tiden.. Premiärbarn, så vardagen är väl uppochner mest hela tiden..:)

• Toffs

Ang amning så håller jag med om att det gör apont när det strömmar till mjöl, precis när Freddan ska börja äta, men sen ger det ju med sig. Amningsnappen var guld värd för mig, eftersom min käre lille son vägrade öppna munnen mer än en millimeter från början, nu kör vi utan hela tiden, nu när han kan gapa ordentligt.

Tack och lov (för det var lite skräckblandad spänning när vi skulle väga) hade han gått upp hela 400 gram från vecka två till vecka tre, så vi slipper ge ersättning, han gör just inget annat än äter hela dagarna så...:)

• Toffs
    Ofeigur skrev 2011-07-27 10:28:48 följande:
    Vart ligger era bebisar och sover på natten? Indra ligger i våran säng och det är ju både bra och dåligt tycker jag. Jag har svårt att slappna av när hon ligger där och vill inte vända på mig heller så jag inte har koll på henne. Vad har ni för erfarenheter? Hur gör ni och hur funkar det? Funderar på att börja lägga henne i sin säng när  hon har ätit färdigt i sängen och så får hon sova där tills hon vaknar och vill ha mer mat och sen tbx igen i sin säng fast  då står den ju brevid min säng. Svårt det där. Det är ju smidigt att ha henne brevid sig också och så för närhetens skull.    
    Första två veckorna sov jag och herrn i soffan hela natten eftersom jag inte tyckte amning i sängen funkade, och vi samsov om det gick, men nu försöker vi ha honom att sova i sin säng åtminstone några timmar varje natt, och hittills, peppar peppar, har det gått okej. Han knorrar lite men har sovit fyra timmar där två nätter i rad, sen efter matning så går jag upp och så lägger vi oss i soffan och kollar tv och myser och sover. jag är också hönsig och orolig för psd, så det är ännu en anledning varför vi vill ha honom i egen säng.. Sen blir det ju mycket mys på dagarna, så närheten får han ju ändå..

Jag funderar över det här med napp, när kan man börja med det? Det finns ju många fördelar med napp men jag vill gärna avvakta tills han är helt hundraprocentig på amningsfronten..

Nu ska vi ut, Freddan och jag, och plocka vinbär och koka saft! Kram på er!
  • Toffs

Har varit på BVC idag och vägt och mätt Freddan, 4502 g (upp 300 g sen i fredags, på två veckor upp 700g!) och 56,5 cm. Han börjar bli stor, min lille tuss.. :)

MorsLillaOlle skrev 2011-07-27 15:50:16 följande:
    Vi började med napp ganska snart, typ efter 1-2 veckor. Storebror tog inte napp, men det ville jag att Olle skulle göra. Och så snuttig som han är är jag glad att det funkar (för det mesta). Var lite nojig med hur det skulle påverka amning så jag väntade tills det funkade. Det gör ju ont när han ammar, men som många sagt bara när han tar tag, sen känns det inte. Han har greppat hur han ska ta tag nu. Så det kanske är helt normalt att det känns lite precis när han tar tag. Men de är ju fortfarande ömma Obestämd  ...jaja det blir nog bra 

Ja, jag vill ju också vara säker på amningen, men den verkar ju funka som den ska nu :) eller som BM sa när jag själv blev undersökt efter att först ha varit på BVC: "Du kanske har grädde i tuttarna..:)" Ska koka upp en napp och prova om han vill ha den..

Ömma bröstvårtor deluxe har jag också fått, men det är ju ett kärt besvär eftersom allt funkar som det ska.

Tack för kloka råd om napp!

• Toffs
    timena skrev 2011-07-28 08:27:02 följande:
    Hej, hoppar också in ;) Min Malte är nu en månad, född 25 juni. Vi har tagit bort en sida på spjälsängen och har den jämte våran. Han sover i den tills det är dags för mat efter 3-4 timmar sen sover han jämte mig. Någon mer som har en lite mer missnöjd bebis? Malte skriker ganska mycket, han har mycket gaser och det märks tydligt när han har ont. Ger honom både semper magdroppar och minifom och gör även babymassage.
    Grymt gulligt namn! Min lille fiser som en hel karl men verkar vara opåverkad än så länge, håller tummarna för att det håller i sig. Hoppas det ger med sig så din lille pojk slipper vara bekymrad av det.
  • Toffs
    Ofeigur skrev 2011-07-28 19:38:30 följande:
    Verkar som att dom flesta av er har sina godingar i sängen. Jag fortsätter att ha det ett tag till så får vi se sen hur jag gör sen. Det är ju så himla varmt nu också jue=( allt klibbar fast och lillfisen är så varm så hon bara kokar i hyn. Det går ju inte att sova då.

ja, varmt så förskräckligt är det, vad gör man för att undvika värmeslag..? på både mamma och barn...:/

Jo, skönt att han gått upp, blir en stadig bit:)
    timena skrev 2011-07-28 19:31:35 följande:
    Hur ofta ammar ni? 

Så fort Freddan skriker eller stoppar in händerna i munnen och signalerar mat så får han äta, det sa bvc-folket till mig att jag skulle fortsätta med, särskilt eftersom det är så varmt. så på nätterna blir det vid två, sen vid halv fem ungefär, sen gör vi morgon med pappan klockan åtta och då är det på't igen, sen har han en lång viloperiod mellan ett och fem-halv sex där han inte äter, utan bara sover (än så länge)... men slår man ut det så blir det väl varannan tillvar tredje timme han äter. bvc-sköterskan muttrade lite över att bb-personalen sagt till oss att var fjärde timme var bäst, det är tydligen gamla råd och regler.. som inte funkar för oss heller..:)
  • Toffs

väntanstider, jag förstår precis hur du menar med tröttheten! Helt urlakad av värme och nattvak och allt stök och bök...

Hur gör ni andra med kläder på era små? Jag försöker undvika kläder när vi är hemma och bara inne eftersom det är så förtvivlat varmt, men såklart är det kläder på som gäller så fort vi går ut.. Tänker jag rätt då?

• Toffs

Instämmer med Sensommarbarn, det händer massor om man inte kollar på nån dag... Kul! Det är så skoj att läsa om era bravader och sånt :)

Imorgon blir Freddan en månad, vilket vi firar med ett läkarbesök på BVC :)

Freddan är vårt första barn, även om jag idag skulle säga att jag är mamma till Fredrik 1 mån och Björn 31 år... (suck...) Fråga: Blir alla karlar lite lätt svartsjuka på bebisen eller är det bara min som krånglar?

Jag skulle behöva träna också, blir ju en långpromenad om dagen även om jag tycker det är förskräckligt i den här värmen. Bor i Bollnäs (nyinflyttad så känner inte en kotte...:/) och väntar på att Öppna förskolan ska öppna igen efter semestern, så man kanske kan hitta några nya bekanta... Har ingen koll på träningsutbudet här, men hoppas att det åtminstone finns en okej simhall..

• Toffs
    sensommarbarn skrev 2011-08-02 17:24:34 följande:
    Toffs: tror det där med att killarna blir avis har att göra med den gratis bröstförstoringen man får på köpet när man fött barn ;) Känns lite så här hemma iallafall.. Så blir han lite putt när han inte får "leka" med nya leksakerna ;) Men med avslag och amningen så känner jag iallafall att jag inte riktigt är på humör än... Får väl vänta en månad till eller så...
    Har iallafall bokat tid för efterkontroll idag! Känns skönt att ha det bokat så man inte glömmer bort det...

Ebba verkar inte ha så gasig eller krånglig mage, men hon verkar rätt känslig för när jag äter minsta lilla kryddstarkt... Jag som älskar kryddig mat!! =/ Men får väl sköta mig ett par månader till...
    Är ju mjölkallergiker själv så mjölkfri kost kör vi redan här hemma, även om jag nu under sommaren (och efter graviditeten) fuskar lite med goda brie-ostar och nån chokladbit då och då... ;)

Idag var vi på BVC med Ebba, 16 dagar gammal väger hon 4560 och är 54 lång! Börjar bli jättestor lilla tjejen! ;)
    HAHA, fasen, det har jag inte tänkt på...=) kanske är det det hänger på.. för min karl kan då hänga läpp för att han får för lite fokus osv.. Men hallåå, jag är ju bara vaken hela nätterna och orkar nada, och precis som du säger, hur kul är det med avslag och sånt? Inte så att man är som mest sensuell för närvarande...=)

Min lille blev en månad igår, vi firade det med läkarkontroll på BVC och han gick igenom besiktningen utan anmärkning. Är 57,5 cm och väger 4788g, det är ett kilo upp sen han föddes, tjoho sa mamman!
  • Toffs
    MammaJennii skrev 2011-08-03 21:52:13 följande:
    Carma blir 1 månad på lördag, hur kan tiden gå så fort :P
    Hon börjar bli väldigt stark känner jag, hon sparkar med benen jätte hårt som en liten groda, och huvet känns också väldigt stadigt.

Sitter och kollar på Livet på BB, oj vad glad jag blir att båda mina förlossningar gick så fort. Vattnet gick kl 5, värkarna började halv 8 och hon kom ut 22.29.  Vi kom till BB strax innan 22 och en halv timme efter var hon ute =)
    Nån mer som har haft snabba förlossningar eller extremt långa?
    Hm, jag tyckte att min förlossning tog förbannat lång tid, men jag fick "bannor" av BM för att jag tyckte så, för hon hade väntat sig att jag skulle vara kvar minst två dagar utan mer än småvärkar, nu tog den "bara" 14 timmar från att vattnet gick tills pojken var ute.. värkar har jag ingen koll på, tror de skrev i journalen att de började vid 22.30 och han föddes 08.44 dagen efter...:)
Svar på tråden Juni/Juli mammor...