• Toffs

Juni/Juli mammor...

evelinagothed skrev 2011-08-19 19:51:01 följande:
    Jag har läst tråden ett tag men inte haft så mycket att skriva om.

Nu har jag däremot ett problem som jag hoppas någon av er kan hjälpa mig med.

Amningen har funkat hur bra som helst från första stund. Jag hade inte ont när mjölken rann till och jag har inte haft några sår. Ingemar tar nappen så han är inte så mycket för att snutta. Han äter i 5-10 minuter sen släpper han bröstet.  På nätterna äter han ungefär var 4e timme. Ibland lite oftare, ibland lite senare. På dagarna är det oftast med 2,5-3 timmes intervaller.

Idag har jag haft skitont i mitt vänstra bröst. Det är liksom på undersidan av vårtgården och känns ungefär som att jag har ett sår inuti bröstet. Det är inte hårt och knöligt, och inte rött eller varmt. Det gör bara ont. Varje klunk han tar gör ont, och jag vet inte vad det beror på? Han är drygt 6 veckor gammal. Har han kanske någon tillväxtfas och suger upp ett behov? Borde det inte kännas samma på båda brösten då? Vetekudden gjorde ingen direkt skillnad. Jag vet inte vad jag ska göra?  
    Är det bara under vissa perioder eller är det hela tiden det gör ont? Om Freddan inte har ätit på länge och jag har bh på så svullnar brösten upp och blir hårda som fotbollar, och det gör SKITONT när han väl äter, men det går över nästan på en gång, och svullnaden går ner. Värst är det om jag glömt ge från båda brösten sist han åt och det som inte blivit "tömt" svullnar då upp ännu värre.

Provat amningsnapp? Om det inte går över och du blir hängig så kan det ju vara mjölkstockning efter vad jag kan förstå..

Det finns säkert klokare tjejer här än jag, men det här är det jag spontant kom att tänka på...
  • Toffs

Ser att det inte bara är vi som haft en böknatt. Freddan höll låda från klockan tre igår och var sen vaken ända till tolv på kvällen, då han somnade av ren och pur utmattning i min famn, så vi struntade i tvåmatningen och jag väckte honom istället vid halv fem, sen höll han igång ända tills jag tappade orken och gick upp vid halv nio. Vi sov i soffan eftersom pappan behövde sova ut inför dagens drabbning och eftersom det var stört omöjligt att lägga lillen i sin säng. Även idag håller han igång men det syns på honom att han är sliten och övertrött, och jag hade gärna gått på en långpromenad med honom, men regnet öser ner, så det får bli inomhusmys istället idag.

• Toffs
    Ppilla skrev 2011-08-20 17:08:06 följande:
    Toffs: måste du väcka honom vid matning??
    De sa till mig att jag var tvungen till det i början då hon var så liten. Nu menade BVC att hon säger till själv när hon vill ha mat
    Jag gör det för att slippa vakna i en mjölkdränkt säng...:P tuttarna gör så sabla ont om han inte äter med jämna mellanrum, så det känns bättre att se till att han äter..så vi slipper gråta över spilld mjölk, haha :)
  • Toffs

Jag har nog repat mig alldeles förträffligt efter förlossningen, har gått ner allt och lite till, men magen ser fortfarande ut som amerikanska flaggan, och är väldigt "bubblig" på utsidan. Vill väldigt gärna börja simma så snart som möjligt, men det känns inte riktigt okej med träning än, eftersom det skaver lite där de sydde. Men fick klartecken att allt läkt fint idag på efterkontrollen.

Samlag känns inte alls lockande här heller, fastän jag har en karl som gärna vill..:P Men jag tycker inte att jag har varken tid eller lust, min prio ligger ju fullt på Freddan! Allt annat får vänta.

• Toffs
    SamsonS skrev 2011-08-22 19:14:48 följande:
    Jag börjar bli smått desperat snart! Cornelia sover jättebra på nätterna vilket jag är jätteglad över! Men dagarna är ganska jobbiga. Hon sover inte alls mycket på dagen och äter verkligen konstant!! Ska det vara så? Hon ligger och tittar i kanske 10-15 minuter åt gången, sen börjar hon leta och suga på händerna. Hon äter ibland flera gånger i timmen. Är mitt första barn och det känns som att alla andras bebisar äter varannan- var tredje timme och att dagarna ser ungefär likadana ut när det gäller mat och sov tider, men hos oss är det olika varje dag...hon är en månad nu.
    Vi har det fortfarande likadant, fast här är det matning mitt i natten också lite hipp som happ... Freddan kan sova typ tre timmar på morgonkvisten och sen är det ätning minst en gång varannan timme till klockan sju-åtta på kvällen, då är det mycket oftare. Men det är jätteolika från dag till dag.
  • Toffs
    Emelita2 skrev 2011-08-22 21:33:37 följande:
    Får man hänga på här. Fick en liten son den 21/6 med planerat snitt pga av att han låg i säte. 
    Han vägde då 3280 g och var 48 cm. Vid förra vägningen vägde han 5480 och var 57 cm. Har inte läst hela tråden så vet inte om det disskuterats tidigare, men hur har era barns viktuppgång varit. Alla som träffar oss måste tjata så om hur stooor och tjock han är och så vidare, börjar tycka det är jobbigt att få höra.  
    Min lille är sju veckor och vid senaste invägningen var han 60 cm och vägde 5600 g, ingen som har kommenterat det annat än att han är precis lagom stor. Han har rejäl dubbelhaka i vissa vinklar, men är i övrigt ganska långsmal.

Och till dagens klantigaste: sambon klippte av antennkabeln till tv:n, så inatt har jag ingen underhållning medan jag ammar. Hmpf. Prata om att inte tänka efter utan bara göra...:/
  • Toffs

Här skriks det men äntligen får jag sova några timmar på nätterna, jättetrevligt! Lillen sover oftast mellan 23 och 03.30, och då är det bara att passa på... Har lagt ut bild på Freddan på min blogg, är väldigt kinkig med var jag vill att han ska finnas med... Har inte Facebook heller, och har sagt ifrån, ingen publicerar bild där på min son...

• Toffs
    Vickanflickan skrev 2011-08-28 19:15:39 följande:
    jag blir smått galen på att ha en tjej som aldrig vill sova. Ja eller hon sover på nätterna. Somnar vid tolv på natten, sover till sex på morgonen, äter och somnar om till kl åtta. Men det är det enda hon sover. Ibland kan hon slumra till en liten sväng om man har henne i famnen. Men annars är hon vaken hela tiden och vill vara med där det händer saker.
    känner igen det där, freddan vill bara vara med där det händer, idag slocknade han i bärselen efter att våra gäster gått hem, då hade han varit vaken från tolv till halv åtta i ett svep. så det där att bebisar sover 16-20 timmar per dygn stämmer ju inte helt..:P
  • Toffs

Såg en fråga om amning och hur ofta.. Här är det lite som Freddan tycker, nu på morgonen har han fått kräkreflex så fort han sett tutten men ändå varit vrålhungrig en gång i timmen sen klockan sex.. Men ungefär varannan timme förutom en viloperiod mitt på dagen och bara en gång på natten. Så gissar att det är åtta gånger per dag ungefär, give or take a few...

Idag är han så kinkig, har hållit på sen igår kväll. Ville inte sova heller utan sambon fick väcka mig så vi kunde ligga och mysa istället (jag och barnet, nåt annat "mys" sker inte i det här huset..:P) HELA NATTEN. Han fiser lite ibland och rapar lite ibland, så det känns inte som om det skulle vara det heller. Tog tempen på honom igår, 37.2, så det verkar inte heller vara nåt allvarligt högt. Men vad gör man när det bara gnälls hela dagen? Suck...

• Toffs
    Vickanflickan skrev 2011-09-03 08:47:33 följande:
    Båda barnen har blivit förkylda här hemma. snorar, hostar och får svårt att andas. Storebror har haft krupp på nätterna också vilket inte alls är kul. Haft honom inlindad i täcke och sen stått ute på bron. Sen har vi kollat på film mitt i natten då han har svårt att andas och inte kan sova.
    Det verkar gå en del förkylningar nu, Freddan hostar som attan och torsdagen var helt vidrig, han var så sjukt trött och kinkig hela dagen, somnade först när pappan kom hem... men nu verkar han mycket piggare, hostar fortfarande och är lite täppt i näsan, men inget kink.

Hur ska man klä barnen nu när det börjar bli höstigt ute? Hur gör ni? Jag tycker han blir så varm av ett extra lager kläder, men är lur på att det kanske var för att han var för tunt klädd som han blev sjuk? Body, byxor, strumpor...? Fast idag när jag klädde honom så tog jag på en tunnare overall ovanpå, och kom ut i rena sommarvärmen XD
Svar på tråden Juni/Juli mammor...