• Toffs

Juni/Juli mammor...

FridaKarin skrev 2011-10-08 20:14:26 följande:
    Idag har jag fått köpa lite begagnade kläder till Vidar. En bekant som köper mycket märkes kläder till sina barn. (det gör inte jag). Fick tre Gant tröjor, en p.o.p jacka och ett par puma skor för 100 kr(!!!!!) Sjukt billigt. Och allt ser oanvänt ut. Han kan inte ha det ännu. Kläderna är i storlek 74 och skorna i storlek 21 
    Tummen upp för att hitta billiga kläder! svärmor kom hit med en ikeakassa full, från 74 till 92 (eller vad det nu är för storlekar..:) ) som hon köpt och fått.. så fastän svärmor är som hon är (väck...eller vad sägs om helgens kommentar: "nu har jag varit farmor färdigt för i år"? ) så är ju kläderna välkomna. Fick även en sulky så nu har vi vagn i flera år framåt...:)
  • Toffs

Amningshjärna deluxe: Har lyckats glömma koden till mobilen, och nu har jag även lyckats låsa den. Så här sitter jag till tidigast fredag, mer troligt måndag eller tisdag, utan mobil. Jippi. Så om det händer nåt med lilleman så får jag gå till akuten och sätta mig där - typ tio mils promenad... hmpf.

• Toffs
    Ofeigur skrev 2011-12-09 17:20:53 följande:
    Tänkte att det skulle vara skoj att ha en lista i trådstartaren när våra små är födda och vad dom vägde och hur långa dom var. Jag börjar så kan ni väl skriva era små så samlar jag ihop och sätter in en lista i trådstartaren. 

Våra små..

Juni:

Juli:

3 juli - Fredrik 3840 g och 53 cm lång (Toffs)
    10 Juli- Indra 4526g och 52cm lång. (Ofeigur)   

Augusti:

• Toffs

*trögihuvet.nu* jag tänkte inte på att läsa tråden först... aja..

Har inte skrivit här på jättelänge.. men nu undrar jag hur det går för era små med sovandet. för här är det fortfarande ingen ordning. Inatt sov Freddan från elva till åtta, med en enda matning. Men annars är det svårt. Han vägrar somna i sin egen säng, så han ligger mellan oss halva natten och sen med mig i soffan när vi gått upp och ammat. Kan bli fyra-fem matningar per natt... Fick tips om sova hela natten-metoden (anna wahlgren), men jag vill gärna tro att det rättar till sig av sig själv så småningom.

Och hur gör ni med smakportioner? Jag har gett potatis nu i en vecka, men det åker bara ut igen. Bara att vara ihärdig eller? Tänkte börja med gröt nu till veckan, så vi får väl se om det blir till att måla om köket sen eller om han gillar det..:)

• Toffs
    Snöviolen skrev 2011-12-12 17:08:25 följande:
    Elenora ska få lite bitringar och någon leksak. Vi ska fira jul med släkten, men det tar bara 5 min att gå till min mamma, men med alla ungarna tar det väl en kvart att gå .

Elenora hon är också facinerad av sina fötter och vill ta och känna på dem.
    Har också bara köpt en bitring till Freddan, tycker inte det är värt att ge nåt paket eftersom han ändå inte förstår varför..
  • Toffs
    p0ppaN skrev 2012-01-25 04:50:39 följande:
    Nu ligger obduktionsresultatet och bilder från Lilly's begravning uppe i min blogg..
    mimmiastrom.blogg.se/
    Instämmer med övriga, tårarna bara sprutar. Så himla orättvist livet är... så himla fruktansvärt orättvist.
  • Toffs

auo: Nej, F kan inte sitta, han trillar bara omkring. Han kravlar omkring på golvet men kryper inte. Instämmer om rally, fast vi inte har nån gåstol...:)

• Toffs
    Nikki81 skrev 2012-02-05 07:17:08 följande:
    Har har vi en till som kranglar med maten. Hon har aldrig varit sarsklit matmotiverad och aven som spadbarn var hon inte sa pigg ens pa brostmjolken. Nu ammar hon iallafall bra men maten gar val si sa dar.

EN typisk dag hos oss ser ut sa har:

3 (pa morgonen) amma
    5 amma somnar om
    6-7 ammar
    8 grot (fast vill oftast inte ha)
    10 amma
    11 mat (fast ater oftast inte sa mycket)
    14 amma samt far smaka lite frukt (direkt fran frukten) och det hon tar da oftast nagra bitar
    16-17 mat eller grot (groten brukar ga ned men maten bara ibland)
    18.30 amma (ibland grot innan om hon at mat innan och har aptit den dagen)

Nu nar jag skrev det har inser jag att hon ammar valdigt mycket mot vad manga av era andra bebisar gor. Kanske ar det darfor hon inte ar sa pigg pa mat?? Jag ska tids nog forsoka ta bort 3 pa morgonen amningen men barnen ar forkylda just nu sa det far bli lite senare nar de ar friska och jag fatt lite somn i mig!

F ammas tre ggr per natt och 2-5 ggr på dagarna, beroende på dagsform, så jag tycker inte det ser mycket ut för er...:) Alla barn är ju individer... men det kan ju vara klokt som du säger att avvakta med amning och bjuda mat först. F spottade bara ut gröten första två månaderna, det är nu sen två veckor tillbaka mycket bättre och han äter bra. Både mat och gröt.
  • Toffs

Ser att det finns barntankar hos flera av er, här är det jag som vägrar tills sambon tar lite ansvar. Jag tycker nämligen att det känns mer som om han är en avlägsen bekant emellanåt, snarare än pappa till sitt barn. Plus att han hållit på och strulat med jobb, och mitt krav är att han har fast jobb, då först kan vi börja satsa på syskon.

F har inga gaddar än, inte ens minsta lilla tillstymmelse, och han ligger mest still (skulle jag aldrig ha sagt, nu har han tagit sig över halva golvet...:P ) Han har varit jätterädd för andra barn, men igår på ÖF sökte han kontakt jättemycket med en tjej från föräldragruppen, så det börjar vända.

• Toffs

Nu var det ett tag sen jag kikade in här, ser att det händer saker! Ang vatten och att dricka så har jag inget direkt tips, Freddan leker mycket med pipmuggen och tycker att det är toppenkul, men det rinner ut lika mycket som det kommer ner i magen. Har provat med sempers fruktdrycker men han tyckte de var skitäckliga och spottade ut. Så det är väl bara att fortsätta "vattna" antar jag. Ser det inte som något direkt problem än eftersom jag ammar, så han får i sig bra med vätska. Och så när de äter frukt så.. Min BVC-"tant" sa dessutom att barnen dricker så mycket de behöver, och de säger till rätt så bra OM de behöver nåt. Hon är verkligen toppen, för hon lugnar mig, som den oroliga hönsmamma jag är.

Och annars växer han så det knakar, 75,5 cm och 9,4 kg på niomånaderskollen. Och två små vassa tänder...:)

• Toffs
    SamsonS skrev 2012-04-14 20:22:25 följande:
    Några mer bebisar här som är väldigt kinkiga med maten? C är 9 månader om en vecka och vägrar äta hemlagat och äter inte ens en halv burk lunch och kväll. Hon får varje måltid något att plocka med själv, som grönsaker eller fruktbitar men hon är inte så intresserad, därav heller inget vidare pincettgrepp. Börjar bli lite orolig för detta nu...hon äter ett par skedar sen vägrar hon eller börjar klökas... När vi började med mat var hon jätteintresserad och åt så mkt hon fick, men nu verkar hon inte det minsta intresserad längre. Hon blir också ofta ledsen vid maten och vi försöker verkligen göra det roligt att äta genom att sjunga, busa och skratta men inget verkar funka. Börjar som sagt bli orolig över att något är fel och det har varit såhär länge nu... :/
    vet inte om nån har diskuterat det här, men jag fick höra att de har så kallade intressefönster för mat, F hade sitt fönster grymt stängt när vi började med smakportioner, och vägrade ALLT, men vi fortsatte och fortsatte, delade varje burk i fyra portioner... Och han grinade och gnällde och ville BAAAARA tutta. Men så öppnades det där "fönstret" när han var typ sju månader och då började det komma igång med ätandet. Men nu är han tillbaka igen, så det går verkligen upp och ner. Kanske kan vara att hon inte är intresserad pga det där? Jag tycker i alla fall att det har stämt överens med hur F har varit...
  • Toffs

Kära nån vad alla små blir stora! Ser "era" mått... :) de har typ vuxit ut en hel benlängd sen de föddes!

F är snart tio månader och har hittills vägrat krypning. Han har varit uppe och balanserat i två månader men det är mycket lättare att rulla sig till det han ska... Han har också börjat med att sova i sin egen säng - MEN - det går bara i typ två timmar, sen vaknar han och gråter och då är det bara vackert att plocka upp och lägga honom hos mig. Jag och F sover på en madrass i vardagsrummet eftersom pappan måste upp och jobba tidigt och då finns ju risken att vilden dråsar i backen när inte pappa-stödet finns där...

Håhåjaja, kinkigt värre var det här... 

(bilder på min finpojk finns på bloggen) 

Svar på tråden Juni/Juli mammor...