• Toffs

Juni/Juli mammor...

Ppilla skrev 2011-08-11 12:22:54 följande:
    Toffs: igår fick jag lite avlastning för att träna en timme. När jag kom hem hade min sambo spel för hon hade gråtit i en timme. Haaaa längtar till den dagen då han ska ha henne själv en dag. Hoppas han verkligen förstår att det inte alltid är så lätt. Som du skrev när hon är glad o mysig och bajsfri då dyrkar han henne
    haha, låter som min sambo precis, härom kvällen när vi gått och lagt oss, lillen och jag, och jag somnat så väckte sambon mig efter en halvtimme..."hör du inte att han skriker???" hmpf...
  • Toffs
    timena skrev 2011-08-11 14:04:23 följande:
    Napp eller tumme?

Jag ar försökt ge Malte napp sen han var 5-6 dagar men den fungerar ytterst sällan.
    Han har redan från första stund sugit mycket på händerna, i lördags fick han in tummen och pekfingret mot näsan, sååå söt!!!
    Men sen har den inte lyckats slinka in igen även om han försöker hitta den, tror de oftast är 2,5-3 mån innan de medvetet kan föra tummen till munnen.

Är det några fler blivande tumsugare  här?

Det är ganska jobbigt när han inte tar napp, det blir liksom jag som får agera tröst så fort det behövs, hade verkligen sett att han gillat nappen. 
    här är det knytnäven in i mun som gäller, han tar inte napp alls.. så det blir nog snutten och tummen som gäller..
  • Toffs
    MammaJennii skrev 2011-08-11 12:31:39 följande:
                                                                                              Dagens lunch
    Fullkorns coscos med en bönsallad som innehåller tomat, gurka, cashewnötter, fetaost,  krispsallad och till har jag en dressing som är på creme fresh, pesto, hackad paprika samt lite citron..! Utsökt :)

Vad äter ni andra?
    det blir spaghetti och kryddig korv, en stor melonbit och hemkokt saft..=) fast din lunch lät mycket lyxigare, fetaost är såå gott!
  • Toffs
    Snöviolen skrev 2011-08-11 17:25:38 följande:
    Är det någon som har träffat läkaren då när barnet är 1 månad gammal? Jag ska dit med Elenora på läkarbesök den 17:e då hon är 1 månad gammal.
    vi var där förra veckan, och fick OK-stämpel i rumpan ;) Han växer som han ska, inga blåsljud på hjärtat, fina klara ögon och fina slemhinnor i munnen. Lite sånt var det doktorn kollade, sen fick han lapisbehandling i naveln och allt var frid och fröjd.

Visst går tiden fort med de små?! En månad har verkligen gått jättefort, och man ser hur de utvecklas hela tiden..=)
  • Toffs
    Snöviolen skrev 2011-08-11 19:32:15 följande:
    Vad är en lapisbehandling?
    Det varade och geggade ur naveln och på BVC förklarade de att det berodde på att det sitter en liten bit navelsträng kvar, och genom att pensla på nåt som de förkortar till lapis så trillar den sista lilla plutten bort. Blir svart och geggigt av det där, men försvinner tydligen på 2-3 veckor med behandling. Sköterskan sa att det kan bero på hur de klipper navelsträngen, om det blir nåt kvar eller inte.
  • Toffs
    sensommarbarn skrev 2011-08-12 09:16:27 följande:
    Börjar tröttna på mig själv med mitt dåliga humör nu, vet inte vad jag ska göra..
    Någon som varit med om samma sak? I normala fall har jag tålamod till tusen och är alltid glad och på bra humör... Tycker inte alls om mig själv som jag är just nu... =(
    Check på den! Jag hatar verkligen att bara gå hemma och skrota, och med obefintlig nattssömn är det ju ännu värre. Så de senaste dagarna har jag varit riktigt otrevlig, och igår brast det när Freddan illvrålade för säkert tjugofemte gången under dagen och sambon frågade om det skulle dröja länge innan vi skulle gå (var på väg ut på promenad) så han kunde få ro att äta... Det slog blixtar om mig då kan jag säga...

Som sagt tycker jag det är som ett fängelse att bara vara hemma hela tiden, och det gills liksom inte att gå på en promenad, för det är inte samma sak som att GÖRA något. Ska hänga på låset till öppna förskolan på måndag, sen blir jag väl en inventarie där innan det är färdigt...=)

Sen är min sambo väldigt hönsig av sig, han vill absolut inte att jag ska köra bil ensam med sonen, med motiveringen att: "om han börjar skrika och du blir nervös så kan ju vad som helst hända..." (till saken hör att sambon har asperger och säger så ofantligt korkade saker med jämna mellanrum, men det här är väl egentligen sagt med omtanke, jag har ju trots allt haft körkort i tio år och har hittills aldrig krockat...) Så att komma hemifrån är inte helt lätt...

Huvva, det var dagens gnälligaste inlägg, ber om ursäkt!
  • Toffs
    MammaJennii skrev 2011-08-12 14:29:39 följande:
    Hur länge har ni tänkt amma era?
    Jag vill gärna helamma till sex månader, sen fortsätta parallellt med amning och smakportioner och så gå vidare successivt.

Tänk, vi har just haft en anti-diskussion (jag bävade för att det skulle bli ett praktgräl) om att jag skulle få ta bilen ensam med lilleman... hoho, hönspappa! Fast som sagt, nu blev det ju ingen diskussion ("han kan ju börja skrika...och vad gör du då?") Såååååå skönt med egentid utanför hemmet! Ska hälsa på gammelmoster och mormor idag, och kanske gå lite på marknad här i stan.
  • Toffs
    hjärterum skrev 2011-08-13 10:49:53 följande:
    Ut måste du ju!
    Du kan ju köra in till sidan om han börjar skrika helt hysteriskt, klart du ska få köra då du vill!
    Sött ändå av pappan att va orolig för er!Glad
    jo, nu gick det till och med riktigt bra, han skrek bara precis i början, sen somnade han... Det är väldigt rart av sambon, men precis som du säger, ut måste vi ju nån gång..=) tack och lov har vi gångavstånd till det mesta.. :)
  • Toffs
    Ppilla skrev 2011-08-13 10:52:41 följande:
    Vi har liknande diskussion hemma. Dock är det pappa som inte vågar på längre rundor än till affären om han är själv med lillan. Han klarar inte riktigt av hennes skrik
    haha, vi råkade beställa pizza en gång och sambon fick sitta kvar i bilen eftersom jag inte hade kontanter och han ingen plånbok, det slutade med att han ringde mig och skrek genom babyskriken att jag måste komma ut, så vi fick byta plats, jag sitta och vyssa ledsen bebis och han vänta på pizzan. Så han klarar heller inte av skriken, jag tror det är för att han inte vet vad han ska göra medan det sitter i ryggmärgen på oss mödrar hur man tröstar sitt barn...
  • Toffs
    Ofeigur skrev 2011-08-14 12:30:37 följande:
    När vi var på bvc i tisdags vägde hon 4655g och var 56cm lång. Så hon växer och frodas.

Hur ska ni göra med era mammakläder? Sälja eller spara till senare bruk kanske?=)

Här blir det inga mera barn nu. En av varje räcker bra tycker jag. Sambon vill gärna ha en till. Indra är hans  enda barn. Det blir nog jag som vinner den disskutionen. =) 
    Ska ni ha mera barn?  Hur känner ni er efter förlossningen och grav? Jag tycker att allt var ok och skulle inte ha ngt problem att skaffa fler barn men två räcker för mig.    
    Jag köpte bara ett par mammaleggings (stavning?) och de är extremt välanvända - jättetrasiga - och två tröjor. Blev inte så stor att jag behövde byta ut garderoben... *puh* men tröjorna blir kvar, dem kan man ju använda. Jag och sambon har pratat om ett eller två barn till, men just nu känns det fullt tillräckligt med bara Freddan, får se hur det blir, sista ordet är inte sagt... Det var ju det där med förlossning också...:) allt gick ju bra tack och lov men den där lyckokänslan och halleluja:t över att smärtan skulle försvinna så snart bebisen kom upp på bröstet vet jag väl inte... Visst är det lyckligaste dagen i mitt liv, men så sjukt ont under så lång period...hmm.. Som sagt, vi får se...
Svar på tråden Juni/Juli mammor...