• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • smulan1704
    MammaJennii skrev 2011-08-01 09:25:35 följande:
    Vi har inte heller kläder på tösen när vi är hemma, hon spyr så mycket så det känns så meningslöst. Det är så extremt varmt i våran lägenhet också.
    Hon sover jätte bra på nätterna, vaknar när hon spyr och vill ha mat sen somnar vi igen :)

Hon vägde 3405 g när hon föddes.
    2 dgr 3232
    6 dgr 3236
    10 dgr 3252
    13 dgr 3492
    18 dgr 3634

Vi ska till BVC på fredag igen och väga henne, det märks ju att hon går upp i vikt men jag förstår inte hur eftersom hon kräks så mycket :/

Amningen går bättre nu, alla sår borta förutom det "skärsår" som jag har som gör ont. Fast det kommer så mycket mjölk i början så hon sättter ofta i halsen och får jätte svårt att andas, det har hänt flera gånger, tycker det är rikitgt obehagligt. Är det nån mer som har en liten som får så?

Vi har en stor tjej som är 2 år hemma som är i tråtsåldern. Jag tycker det är så jobbigt när hon inte vill lyssna på mig och står bara och ler och lyssnar inte.

Nu längtar jag verkligen tills jag kan börja träna så man får lite snygg rumpa och ben :D
    Jag ska böja lite smått nästa vecka då stora tjejen börjar på dagis. Lång promenader sen små jogging turer sen simma nångång och gymma om jag har råd annars får man göra ett eget gym hemma eller ute :)
    Är det nån mer som bor i Stockholm? Skulle vilja ha nån att träna med :) Få lite motivation!
    Hur många veckor är din lilla? Jag vill också börja träna så snart jag kan.. Men vår lilla tjej är bara 3 veckor så det kanske är lite tidigt.. Tyvärr bor jag inte i Stockholm.. Men vi kan ju peppa varann här i tråden=)
    BF 9 JULI 2011 (andra barnet)
  • Ppilla

Nästa vecka (7 veckor) går jag börja träna ( utöver promenader) enligt MVC. Har dock gjort snitt. Är spinning instruktör och vill tillbaka Men jag tror det är viktigt att inte börja för tidigt trots man gärna vill bli av mage och hull. Hellre lugnt 2 v extra än att få framfall och men för livet.

Ring MVC och hör efter?
    Finns ju olika träningsmetoder.

• Fiaaaa84

Hej!

Hoppar in här jag med om det går bra! Vi fick vår lille Wilhelm den 22/6. Han blir 6 veckor nu på onsdag. Tiden går fort! Bor i Stockholm.

MammaJennii skrev 2011-08-01 09:25:35 följande:
    Vi har inte heller kläder på tösen när vi är hemma, hon spyr så mycket så det känns så meningslöst. Det är så extremt varmt i våran lägenhet också.
    Hon sover jätte bra på nätterna, vaknar när hon spyr och vill ha mat sen somnar vi igen :)

Hon vägde 3405 g när hon föddes.
    2 dgr 3232
    6 dgr 3236
    10 dgr 3252
    13 dgr 3492
    18 dgr 3634

Vi ska till BVC på fredag igen och väga henne, det märks ju att hon går upp i vikt men jag förstår inte hur eftersom hon kräks så mycket :/

Amningen går bättre nu, alla sår borta förutom det "skärsår" som jag har som gör ont. Fast det kommer så mycket mjölk i början så hon sättter ofta i halsen och får jätte svårt att andas, det har hänt flera gånger, tycker det är rikitgt obehagligt. Är det nån mer som har en liten som får så?

Vi har en stor tjej som är 2 år hemma som är i tråtsåldern. Jag tycker det är så jobbigt när hon inte vill lyssna på mig och står bara och ler och lyssnar inte.

Nu längtar jag verkligen tills jag kan börja träna så man får lite snygg rumpa och ben :D
    Jag ska böja lite smått nästa vecka då stora tjejen börjar på dagis. Lång promenader sen små jogging turer sen simma nångång och gymma om jag har råd annars får man göra ett eget gym hemma eller ute :)
    Är det nån mer som bor i Stockholm? Skulle vilja ha nån att träna med :) Få lite motivation!

Jag har likadant att det kommer för mycket mjölk ibland så att han sätter i halsen. Han blir såklart jättesur och börjar gallskrika. Det är jättejobbigt. Fick rådet på BVC att pumpa ur innan jag ammar, det kanske funkar hemma någon gång men inte direkt när man är ute på stan... Det konstiga är att det bara är så ibland och oberoende av hur fyllda brösten är. De kan vara sprängfyllda och amningen funkar ändå utan problem!

Skulle också behöva komma igång och träna, 10kg till min målvikt. Har inte kommit igång alls utan mest suttit still och ätit kaffebröd med alla som besökt oss dessa veckor. Men nu är det slut på det, ska verkligen försöka ta tag i träningen nu! 

• MammaJennii
    smulan1704 skrev 2011-08-01 18:23:01 följande:
    Hur många veckor är din lilla? Jag vill också börja träna så snart jag kan.. Men vår lilla tjej är bara 3 veckor så det kanske är lite tidigt.. Tyvärr bor jag inte i Stockholm.. Men vi kan ju peppa varann här i tråden=)
    Hon är också ungefär 3 veckor. Hon kom den 9 juli :)
    Jag tänkte iaf vänta tills det har gått 6 veckor då tänkte jag börja träna lite lätt! Alla verkar vilja gå ner i vikt Jag viill gå upp i vikt! Få en fastare rumpa och ben :)
  • MammaJennii
    Fiaaaa84 skrev 2011-08-01 19:40:37 följande:

Hej!

Hoppar in här jag med om det går bra! Vi fick vår lille Wilhelm den 22/6. Han blir 6 veckor nu på onsdag. Tiden går fort! Bor i Stockholm.

Jag har likadant att det kommer för mycket mjölk ibland så att han sätter i halsen. Han blir såklart jättesur och börjar gallskrika. Det är jättejobbigt. Fick rådet på BVC att pumpa ur innan jag ammar, det kanske funkar hemma någon gång men inte direkt när man är ute på stan... Det konstiga är att det bara är så ibland och oberoende av hur fyllda brösten är. De kan vara sprängfyllda och amningen funkar ändå utan problem!

Skulle också behöva komma igång och träna, 10kg till min målvikt. Har inte kommit igång alls utan mest suttit still och ätit kaffebröd med alla som besökt oss dessa veckor. Men nu är det slut på det, ska verkligen försöka ta tag i träningen nu! 

Härligt! :) Ja tiden går väldigt fort.
    Är det ditt första barn?
    Jag ska ocså börja pumpa ut lite innan och se vad som händer
  • Ofeigur

Hej i värmen!

Välkommen Ppilla! Maja  är ju såå sött=)

Idag var vi på bvc och vägde lillfisen och hon har gått upp nu till 4510! Nu är hon snart uppe i födelsevikten=) Så nu behövde jag inte väcka henne vart tredje timme heller utan  jag ger henne mat  när hon är hungrig. Skönt att slippa kolla klockan hela tiden och passa det. 

Annars är allt bara bra och vi har kommit in i en bra rytm och livet flyter på.

Försöker gå minst en promenad varje dag. Bra att hunden finns så man måste ut och traska. Gillar att gå och gärna med musik i öronen. Min sambo gillar också att gå och motionera så vi  säger till varandra när det känns att det är dags att gå en sväng. Har ungerfär 2 km til byn där min mamma bor så jag tar en promenad dit ibland och hem igen. Det är ju skönt att slippa vända och gå hem igen. Man vill ju gärna gå runt något.

Tänkte höra med er hur ni har med avslaget. Jag har lite småblödningar nu fast jag inte har blödigt på en vecka nästan. Har erat kommit tillbaka igen efter ngr dagar? Tycker det skulle vara konstigt om det var mens. Det ska det väl inte vara när man ammar? Det är bara lite och till och från. Och lite. Knasigt.

Nu ligger snuttan och myser med pappa i soffan efter en  flaska ersättning.=)   

• MorsLillaOlle
    MammaJennii: Olle sätter också i halsen ganska ofta, men ibland blir det som du beskriver. Han verkar liksom ha svårt att få luft och man ser verkligen hur ont det gör i halsen när han hostar så. Sen blir han jätteledsen när han väl slutat hosta. Min lilla plutt Gråter

Usch jag tränar verkligen ingenting! Knappt så jag går promenader. Olle gillar INTE att åka vagn om han är vaken, så jag har inte riktigt vågat mig ut så mycket. Fast storebror var likadan. Med honom gick jag runt, runt i området bara så jag hade nära hem när han började gapa  Får väl börja träna på att gå promenader ändå, snart ska ju Anton till förskolan och då blir det ju att gå dit i alla fall. Ska försöka komma iväg till Friskis snart också.

Är det nån som ger ersättning "bara för att", fast det inte bahövs så att säga. Bara så att man kan ta sig hemifrån nåt? Innan Olle kom sa jag till mig själv (och sambon) att denna bebis skulle minsann få ersättning, jag ville inte bli lika låst som jag kände mig med Anton. Men jag har inte vågat ge det än. Inbillar mig att han ska vägra bröstet efter det, och det vill jag inte! Men det vore ju skönt att kunna vara iväg mer än ett par timmar om det behövs. Men när han är 2-3 månader tänker jag nog börja testa och se om han vill ha.  
    Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
  • väntanstidernr1

Myspys78: vi ger ersättning inland "bara för att" :) Som tur är funkar det att han tar både bröstet o flaskan. Han fick flaskan nästan direkt då han gick ner så mkt i vikt o blev slö o inte ens orkade amma. Blir inte ofta han får det men som nu ikväll fick han för en stund sen för att han förhoppningsvis ska stå sig lite längre o sova ett lite längre pass. Jag har hört att om man väntar till 5 v så brukar dom lärt sig amma så bra att dom ofta kan ta både flaska o bröst! Men såklart är alla bebisar olika :)

Inatt prövade vi att sova i samma rum alla 4. Stora sonen sover ju i vår säng o hittills har jag o bebis sovit i ett annat rum. Men nu vill jag gärna att det ska funka att sova tillsammans. Men problemet är ju att storebror måste vänja sig vid att bli väckt på natten o kunna somna om. I början vaknade han jättelätt av att melvin skrek på natten även om vi var i andra änden av huset. Då gick han upp o kunde inte somna om utan va vaken flera timmar. Lite jobbigt! Men inatt gick det faktiskt bra, melvin vaknade 3 gånger o ammade sen somnade han om direkt, har aldrig hänt innan! Så storebror Viggo stördes inte :) dock hade melvin sovit klart kl 6 o då ville Viggo oxå upp som annars sover till 7-8..

Imon ska vi ut o åka båt, med en annan familj som har en 1,5 åring och en 1 månads bebis :) kan bli spännande med 4 små barn i båten, hoppas det går bra. Melvin får väl sitta i bärselen mestadels.

• Ppilla

Oj vad det skrivs:)

Ang avslag så verkar det ha slutat. Vågar dock inte gå utan trosskydd än då sist jag gjorde det fick jag rusa hem då jag kände hur allt forsade genom trosor och byxor.

En annan fråga om någon vet.
    Jag ammar inte då grodan kom för tidigt och hade ingen ock och problem med teknik. Fick därför inte igång produktionen som det skulle så efter 3 veckors kämpande gav vi upp. Undrat däremot när mjölken ska försvinna helt? Kan ju klämma fram mjölk än! kan ju informera om att jag hade ca 20 ml i båda brösten innan så det är ju inga mängder jag kan klämma men hur lång tid tar det innan det är borta??

Började idag på Cambridgekuren ( gick ner 30 kg med den för fyra år sen) och hoppas verkligen att bli av med denna "lånade" kropp så fort som. Kan gott tappa 20kg utan att bli för smal. Gick upp 24 under graviditeten. Första dagen idag känns lugn, lite småhungrig men man får focusera på resultatet

• väntanstidernr1

Ppilla: min mjölk efter förra barnet va kvar länge. Fast bara pyttelite, men kunde nog klämma fram droppar när ha var ett år o då hade jag bara ammat till han va 2 månader! Fast kanske jag som är konstig vet inte hur det brukar va :)

Blev lite nyfiken på den bantningskuren, va innebär den? Aldrig hört innan.

Svar på tråden Juni/Juli mammor...