• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • hugger i sten

Det är ju så olika från barn till barn när det gäller mat. Jag kan bara gå till mig själv som har två barn hur olika de är. Första barnet Ally ammade jag till hon var 2 månader och sen gav jag bara ersättning eftersom min mjölk tog slut. Hon var jätteintresserad av mat vid 4 mån och åt mer än rekommendationerna av ersättning så därför fick hon börja med smakisar vid 4 mån. Vid 6- mån åt hon mestandels mat och var jättenöjd. Välling äter hon fortfarande på morgon och kväll och är 2år och 8 mån. 

Thea däremot har jag kunnat helamma och hon är en väldigt nöjd bebis, nu vid 5 mån har hon börjat visa intresse för mat och därför fått börja med smakisar. Hon tycker att det är jättegott och magen verkar fixa det, men jag går väldigt långsamt framåt.

Båda barnen har från 2 mån sovit hela natten utan natt mål, men Thea har börjat nu igen med att äta 1-2 gånger per natt och då får hon såklart göra det. Ally började med det när hon var äldre, nästan 8 månader, men vi var just mitt i en flytt och jag tror hon behövde närhet så vi gav henne välling på natten fast hon kanske inte behövde det av hunger.

Ally äter inte på natten nu och sover bra, så för oss var det ingen fara med att vi gav mat på natten.

Nu vet jag att jag har haft en väldans tur som fått sova när barnen varit  spädbarn och därför inte varit helt slut när de velat ha mat. Jag förstår verkligen att man måste bryta mönstret när de äter varannan timme varenda natt. Men jag ville bara berätta hur vi tänker och har haft det kring maten och sömnen.

• Ppilla

Det är ju knepigt de där. Maja har nämligen börjat vägra ersättning.

Hon började med smakisar kring 4 månader efter rekommendation från BVC. Visade sig ha glupsk aptit och därför har i successivt ökat välling och gröt är också en hit.

Konstigt alla säger så olika ang rekommendationer. Men det är väl så att man får se till från barn till barn

• Ofeigur
    hjärterum skrev 2011-12-21 08:52:22 följande:

Även om jag sa till samma dag som du sa...känns inte som att man är med er längre....

Liksom allt annat här i livet

Jag är ledsen att du tycker så=( Jag trodde alla var med . Jag kan skriva med dig också men då blir trådstarten så lång eftersom man inte kan ta bort det man redan skrivit dit. Jag vill att alla ska vara nöjda =) Klart alla är med här inne! Du får inte känna så. kram Jenny
  • Ofeigur

ndra åt morot och blåbär i dag för första gången och det var en höjdare med båda två tror jag. Hon ville bara ha mer och mer hihi Men hon fick bara en tesked ungefär av vardera. Hon trodde nog att det var gröt först för det är ju det ända hon har fått hittils så hon gapade stort och sen fick hon en konstig min haha stackarn! Men hon smackade på med munnen och gapade efter mer =) Hon har nog matlust efter mamma och pappa verkar det som! haha Bra att hon äter.
    Vi var till Skinnskatteberg och köpte en julklapp till Indra igår. En nalle phu gåstol som hon for i väg i på en gång när vi kom hem! haha Tänk att dom kopplar hur man ska göra på en gång. Det var bra att den var ställbar i tre olika lägen. Spelade lite väl högt tyckte jag men man vänjer sig väl kan jag tro.

Det händer mkt nu och hon sitter väl ungefär i ett par minuter själv innan hon tippar över på en sida. Hon vill fortfarande inte vända från mage till rygg gärna men tvärtom sker på två röda när man lägger ner henne. Hon gillar att ligga på mage om hon är pigg och glad kan hon ligga och leka en stund med sina leksaker.

Indra får inge mer i julklapp. Hon fattar ju inte poängen iallfall och kommer att få av släkt och vänner ändå=)
    Till Oliver har vi köpt för ca 1500kr ungefär det räcker tycker vi. Han har ju pappa och hans släkt också och så givetvis hans egen.
    Vi ska vara hemma bara familjen på julafton och sen ska vi till mamma på juldagen. Annandagen är obokad än men det verkar som vi ska till Mats brorsa och fira lite jul med dom i stugan mot Avestahållet. Dom bor i Märsta annars.
    Ska vara skönt att bara vara hemma på julafton iår. Annars har man bara flänkt runt hos olika släktingar alla dagar. Vi har ju djuren att tänka på också. Dom vill också ha lite julmys och julmat=)

God jul och Gott nytt år!

• Larsson2006

Det är som sagt olika för olika barn. Det finns INGET som stämmer för alla. Precis som vuxna är barn och babysar egna individer som man måste forma och forma sig efter!

• SamsonS

Jag hade inte heller tänkt köpa några direkta julklappar till C...men tidigare idag när jag slog illa julklappar, även till övriga familjen insåg jag att det hade blivit mest till C iaf, haha!! Jag älskar att köpa och ge julklappar. Är mest småsaker hon kommer få, och sånt som hon hade fått ändå. Vi har köpt en jumpsuit från Lindex,ett par leggings även dom från Lindex,strumpor från Lundmyr, nya nappar från namnnappen.se, en stor mjuk tärning med massa grejer att pilla på, två handdockor- Skalman och katten Jansson. Sen lär hon få en himla massa av sin mormor,gammelmormor m.m.

En liten fråga också, när ska man börja vänja dom v

• Ppilla

Ang julklappar så hade jabadabadoo utförsäljning här för ett tag sen så vi köpte allt från möbler till lelsakslådor och gitarrer allt skulle i vanliga fall ligga kring 3000 men kostade nu ca 600. Vilket är överkomligt. Hon fick då det i julklapp av oss. Känns som hon har så mycket just nu. Men vi har önskat oss kläder av släktingar då hon växer så det knakar.
    Känns som Maja snart vuxit ur babyskyddet. Man kanske skulle önskat sig ett sånt istället

• hugger i sten

Jag vet inte riktigt, men tror att det är när man bytt ut hela måltiden och inte ammar eller ger ersättning i samband med målet.

Svar på tråden Juni/Juli mammor...