• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • YlwaMarie

Hans kurva har varit upp och ner från när han föddes först på "normal" sedan upp på övre delen för att sedan upp på övre igen och nu sist jag han upp 1.5 kilo på 5 veckor. 
    Vist jag tycket det är mycket jag med men inte så att jag stoppar i honom grädde.. Och han är allt annat en tjock Ok låren kanske är lite runda inte ens en dubbel haka... Och han är 69 lång... 

• louiseb84

Hejhej! Jag fick mitt barn i juli,jag skulle vilja ha lite tips hur ni har gjort med maten.Han har ju fått smakportioner nu.

• väntanstidernr1

Min pojk är också stor, vid 5,5 månad vägde han ganska exakt 9 kg. Men han vägde 4,3 när han föddes så han följer sin kurva så bra. Jag tycker han är väldigt stor om man jämför med min andra som som var ett år när han vägde 10 kg. Men det planar ju ut så fort dom börjar röra på sig.

• MamL
    YlwaMarie skrev 2012-01-03 20:29:53 följande:
    Hans kurva har varit upp och ner från när han föddes först på "normal" sedan upp på övre delen för att sedan upp på övre igen och nu sist jag han upp 1.5 kilo på 5 veckor. 
    Vist jag tycket det är mycket jag med men inte så att jag stoppar i honom grädde.. Och han är allt annat en tjock Ok låren kanske är lite runda inte ens en dubbel haka... Och han är 69 lång... 

Men då är han ju lagom lång till sin vikt. O är lika stor nu och vikt i förhållande till längd ligger då ganska precis mitt på kurvan!

Att det hoppar är inte ovanligt. De växer lite i ryck, de små. Säkert mer eller mindre. Sålänge han mår bra för övrigt så är skulle jag inte bekymrat mig   
  • Nikki81
    YlwaMarie skrev 2012-01-03 20:29:53 följande:
    Jag tror inte du behover oroa dig. Som nagon skrev har ovan sa ar det mer om de helt plotsligt gar ner eller upp i vikt som man kan fraga sig varfor. Det ar iallafall vad var BVC skoterska har sagt till oss for var tjej har varit ganska mycket under och knappt gatt upp 100 gram i veckan. 

Var son lag pa den oversta kurvan hela forsta aret och han var dessutom bara medel lang. Sa en riktigt liten knubbis. Alskade att amma. Men efter aret sa jamnade det ut sig och nu ligger han pa normalkurvan om inte lite under.

• Nikki81

Vi vagde Alexa igar och hon vager nu 6.8 kilo och ar 6.5 manader gammal. Hon ar svarmatad och vill helst bara amma pa natten och lite pa dagen. Oftast sa stanger hon igen munnen sa fort man kommer med skeden. Ibland lyckas vi fa i henne lite grot och hon gillar aven baby riskex och bitar av vattenmelon. Hon verkar foredra att kunna halla det sjalv sa vi har borjat ge henne lite mer plockmat. Jag angade morots och appel bitar som hon smakade. De kom visserligen ut igen men hon hade det i munnen ett tag. Det ar mer an mosen och pureerna far gora. Nagon annan som har provat med bitar pa en gang? Baby lead weaning (BWL) tror jag de kallar det.

• MamL

O vill gärna äta själv. Han äter förvisso mat också, men inte om de är allt för purreaded... Han brukar äta knäckebröd, vanligt husman. Det räcker länge och blir inte så lätt bitar som går sönder. Majskrokar åta han också ett tag, men han åt dem så snabt att jag valde knäckebröd istället. Han är 6 mnd om två dagar.

Wafers gillar han också.

Det enda med plockmat är att man får hålla ganska bra koll på dem så de inte sätter i halsen.    

• auo

här var vi på kontroll på måndag och då kom fram att elisabeth väger 8150g och är 69 lång .. och hon är hela tiden +2 på sin kurva . hon följer sin eget kurva . fast nu sa dom att hon SKA äta mera . eftersom hon har börjat lite mera fysiskt . gåstolen och hoppgunga och till och med vi lår oss att krypa . och hon blir nu den 17 6 månader . jag personligt tycker att om barnet är mår bra ska man inte lyssna så mycket bvc heller .. jag gav först till liisu detta d vitaminer . men hennes mage gillade inte fick massa gaser med detta . slutade jag . vi går ju varje dag minst 1 timma ute ändå ju .. detta får räcka till henne .. hon sover bra ute .. aa föresten hittade den 4 dje tanden .. 

• SamsonS

Men är det inte farligt att inte ge D-vitamin? :S att det för barn under två åt inte räcker med att bara vara ute...

Det finns ju andra d-vitaminer om hon fick problem med magen. Finns att köpa vatenlösliga på Apoteket istället för oljan man får...

• auo

det är oxå hur men tycker ..  jag tycker att det är inte farligt im man inte ger och inte farligt om man ger .. vi fick det aco och det var jobbigt

Svar på tråden Juni/Juli mammor...