• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • hugger i sten

Hos oss valde lillan att sova hela nätterna utan mat efter att hon blivit 7 mån. Innan det ammade jag också så ofta som hon ville. Vissa nätter kommer hon över till oss, ibland inte. Jag låter också henne styra som hon vill, det är enklast och jag har märkt på storasyster att efter ett tag så väljer de själva att sova hela natten. Hon kommer fortfarande över till oss vissa nätter och då är hon välkommen. Hon fyller 3 år nu i slutet på april. Om några år kommer vi att sakna dem i sängen. 

• Nikki81
    Larsson2006 skrev 2012-04-03 08:03:28 följande:
    Ppilla: mitt råd är att helt enkelt neka nattmaten (om ni vill sluta med den och sova istället) det blir ett par dagars rent helvete men sen blir det bra. Samma sak med sovandet i er säng. Vill ni inte så neka det några nätter så är det över sen.

Barn vänjer sig oerhört fort vid saker. När ni bestämt er som föräldrar stå på er!
    Jag forstar absolut hur ni andra tanker och respekterar det. Jag haller dock aven med Larsson om du vill att ditt barn ska sova langre stunder sa kan man andra pa deras vanor (eller ovanor). Jag har tva barn som bada har velat amma varannan timme natterna igenom. Min son holl pa tills jag slutade amma vid 16 manader. Min dotter gjorde precis samma sak. For mig fungerade det inte eftersom jag har min son hemma pa heltid och aldrig fick sova pa dagen heller. Jag blev bara sa himla trott och mager att jag slutade. Det tog 3 natter av protester (fast det var igentligen bara den forsta som hon grat valdigt mycket) sedan borjade hon sova. Jag har aldrig kunnat lamna mina bebisar gratandes, som jag vet vissa gor, men jag eller sambon gar in och klappar lite pa rumpan och vyshar om hon vaknar. Jag erbjuder ocksa lite vatten om hon inte somnar pm pa en gang.  Nu har det gatt nagra veckor sedan vi slutade och hon sover de flesta natter till runt kl 3 da hon vaknar till. Men da ar det bara att ga in och lagga ned henne igen (hon sitter oftast upp) och sa somnar hon om. Efter klockan 5 far hon amma och jag ammar aven henne klockan 22 (innan jag gar och lagger mig) for att fylla upp henne lite. Da gor jag det nar hon sover. 

Det andra som varit bra med att sluta nattamma ar att min dotter har borjat ata mat. Innan dess vagrade hon all mat forrutom lite grot pa kvallen. Hon ammade kanske 2-3 ganger pa dagen och sedan hela natterna igenom. Sa ville hon inte ha nagon mat alls. Nu nar hon inte nattammar sa ater hon faktiskt en del mat plus 2-3 amningsmal om dagen (plus det klockan 22 och det runt 5-6).

Men alla gor det som passar sig sjalva. Jag fick de har raden nar min son sov valdigt daligt men de sa da att om man ar nojd med hur man har det (aven om ens bebis vaknar ett par ganger pa natten) finns det ingen anledning till att andra pa det och forsoka fa dem att sova hela natterna. 
  • amisej

Tycker ni ska göra så som det passar er bäst. Men vill man sluta med natt matningen så blir det kanske lite tufft ett par nätter.
    Ge napp istället och testa. Man får va lite bestämd och hålla sig till det. Sen vänjer dom sig.
    Sen kan jag förstå att det e mycket svårare när man ammar. Ju äldre dom blir desto svårare är det och vänja av dom det.

Själv slutade E med nattmåltiden när han var någon gång mellan 2-3 mån. Slutade amma på grund av min mjölk inte var bra.
    Och en natt så vakna han av att det va dags för mat. Så jag gav honom nappen (tänkte ge mig 1 min till så fixar jag flaskan till dig) och rätt vad det va så somnade han om lika fort. Sen dess har det varit så.

Och det e himla skönt. Somnar mellan 19.00-19.30 och sover fram till 07.00-07.30
    Båda två e utvilade och redo för en ny dag med massa lek och bus.

• Larsson2006

Märks att Grodan skall växa upp till en redig karla karl!
    Blev heldag på olika klädaffärer idag tillsammans med kusin och kusinens mamma. Sista tiden så skrek han (samma skrik som när han blir rädd). Spelade ingen roll med tröst, mat eller äns sova. Däremot samma sekund som jag låste upp dörren hemma och körde in vagnen blev han nöjd, jollra och skrattade.

Ligger shopping hatet i mansgenen kanske?

• Liniz77

För mkt intryck förmodligen.

Här har vi slutat med nattmatningen. Eftersom jag inte fick amma en natt efter att jag fått narkos. Jag sov i bäddsoffan. Min snuttare som t 3-4 o åt, natten efter hade jag också ont o sov i bäddsoffan, då sov hon hela natten. O för två nätter sen skrek hon vid 4 så jag gick upp o gjorde ers men när jag kom in hade hon redan somnat om. Ligger o lyssnar på en nyvaken jollrande bebis, en snusande treåring o en nioåring som haft mardrömmar. Japp, 5 i vårt sovrum inatt.

• Ppilla

Härligt med måna svar. Tack!
    Kommer troligtvis fortsätta låta henne styra ett tag till då detta är ett nytt fenomen. Hon vaknar flera ggr på nätterna och är jätteledsen. Har varit så i en vecka. Tror det är något nytt på g. Hon håller på att lära sig krypa och gå och är ganska knepig på dagen också och vägrar sova trots att hon är väldigt trött. I vanliga fall dricker hon välling 19.00 och sen 5.00-6.00 och sover där emellan bara hon har napp. Nu vaknar hon en gång i timmen och sommar inte förrän hon får ligga på armen och känner att jag är där. Hon har sovit i eget rum och säng sen 3 veckors ålder oh alltid fixat det innan.
    Har aldrig kunnat amma då jag hade 20ml mjölk i båda brösten och det blev inte mer trots ihärdighet av amning pumpning mm.

Därför tror jag detta bara är en fas. Ingen som känner igen den?

• SamsonS

Ppilla: vi hade det precis så för ett tag sen! Dålig sömn både natt och dag och sov bäst mellan oss på nätterna. Hon slutade även amma helt så vi har fått gå över till ersättning eftersom hon har känslig mage och inte klarar för mkt mat än. Det var jättejobbigt och hon var mkt gnällig. Misstänker att det var hennes tänder sim spökade och någon fas. Nu har det funkat bra ett tag men hon börjar greja mycket i munnen nu igen och blir jätteledsen en stund ibland, så det är väl fler tänder på g kan jag tänka mig.

• Ppilla

Äntligen!!! En natt med sömn. Hoppas det håller i sig. Inte bara för min skull utan för Majas också.

Glad påsk!!

• SamsonS

Glad påsk på er!

Vi sitter just nu i bilen påväg mot huvudstaden och påskfirande/födelsedagskalas hos lillans kusiner! :) ska bli så mysigt och skönt att ha en liten minisemester :) 6-7 timmars resväg är dock inte riktigt lika kul med en 8 månaders, haha!

Svar på tråden Juni/Juli mammor...