• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • Ppilla

Äntligen lite sömn igen efter fyra nätters vakenhet. Började tära på en rejält

• SamsonS

Några mer bebisar här som är väldigt kinkiga med maten? C är 9 månader om en vecka och vägrar äta hemlagat och äter inte ens en halv burk lunch och kväll. Hon får varje måltid något att plocka med själv, som grönsaker eller fruktbitar men hon är inte så intresserad, därav heller inget vidare pincettgrepp. Börjar bli lite orolig för detta nu...hon äter ett par skedar sen vägrar hon eller börjar klökas... När vi började med mat var hon jätteintresserad och åt så mkt hon fick, men nu verkar hon inte det minsta intresserad längre. Hon blir också ofta ledsen vid maten och vi försöker verkligen göra det roligt att äta genom att sjunga, busa och skratta men inget verkar funka. Börjar som sagt bli orolig över att något är fel och det har varit såhär länge nu... :/

• FridaKarin
    SamsonS skrev 2012-04-14 20:22:25 följande:
    Några mer bebisar här som är väldigt kinkiga med maten? C är 9 månader om en vecka och vägrar äta hemlagat och äter inte ens en halv burk lunch och kväll. Hon får varje måltid något att plocka med själv, som grönsaker eller fruktbitar men hon är inte så intresserad, därav heller inget vidare pincettgrepp. Börjar bli lite orolig för detta nu...hon äter ett par skedar sen vägrar hon eller börjar klökas... När vi började med mat var hon jätteintresserad och åt så mkt hon fick, men nu verkar hon inte det minsta intresserad längre. Hon blir också ofta ledsen vid maten och vi försöker verkligen göra det roligt att äta genom att sjunga, busa och skratta men inget verkar funka. Börjar som sagt bli orolig över att något är fel och det har varit såhär länge nu... :/
    Vidar har också börjat strula med maten. Han har alltid varit lite svår flörtat men nu är det mycket värre. Han äter så lite mat. Jag har varit tvungen att ge han en flaska välling på dagen nu i några dagar för att han vägrar äta vanlig mat. 

Vidar har varit sjuk med hög feber och hosta då åt han nästan inget och nu när han är frisk så har han fortsatt i samma veva. Hoppas att det blir bättre snart. 
  • SamsonS

Det hoppas jag också för detta är så frustrerande för hela familjen :( äter Vidar något på natten? C äter ju ersättning 1-2 gånger och ska nog försöka plocka bort iaf ett mål och se om det funkar bättre så. Hon äter ju dock inte speciellt mkt ersättning heller, som mest 120ml per mål, men då är det en vääldigt bra dag. Hon brukar ligga på en 70-90ml per mål bara...

• Larsson2006

SamsonS: och alla andra som funderar över mat.

Detta har stämt på Grodan och alla hans sju äldre kusiner. Även om vi föräldrar blir oroliga och försöker reglera barnens mat och sömn så varken äter eller sover de mer eller mindre än de själva vill. Tyvärr har de perioder när de knappt äter nått, då oftast för att de är för upptagna med att lära sig nått nytt. Kan va sånna saker vi inte märker av äns som att se lite längre eller urskilja ett nytt ord. Jag e toknojig själv under dessa perioder. Försöker få han att sova mer eller äta mer. Men upptäcker efter ett tag att det släpper av sig själv (när han är redo). Jag står dock fast vid våra rutiner då jag tror detta skapar en trygg miljö.

Grodan har dock vissa saker han VÄGRAR att äta och några saker han är helt tokig i. Bla så är det bara 3rätter som jag gör hemma som han äter. Typ kalops med ris, pasta och köttfärsås och favoriten pasta med squash och tomat sås. Han hatar allt med potatis (även köpe burkarna). Sen absoluta favoriten är mosad banan med mosad avokado, och sedan mosad mango är också tokgott.

Några av hans kusiner och även han åt näst intill inget på dagarna så länge de fick mat på nätterna.

Oj blev långt detta SORRY...

• Liniz77

Avokado o banan gillas samt hipps burkar med pastarätter. Likaså vår vanliga mat till familjen. Iris äter ersättning, först nu har hon börjat äta större mängd än 70-90 ml per mål. Nu har hon även varit kinkig vid läggdags i skrikigt en massa o i bilen igår var hon halvt hysterisk när jag körde. Kanske pga att jag börjat jobba o att hon vill se mig. Ikväll skrek hon oavsett om jag var där så jag gick ut o in efter 2 min etc så till sist somnade hon. ( tilläggas bör att hon sov dåligt natten till inatt kanske pga att maken buffat rumpa en del under senaste veckan eftersom hon ställer sig i sängen så fort hon kommer ner) så hoppas på en lugnare natt nu när hon somnat själv.

• SamsonS

Larsson: Tack för ditt svar! Vi ska båda vara föräldralediga de två kommande veckorna så vi ska försöka ta bort nattmålen och hoppas på att det blir bättre :) men som du säger så lossnar det säkert om ett tag! :)

• Larsson2006

Sååå sött. Kl:03.00 Grodan vaknar och jag går in och hychar och vaggar sängen lite sen jag stoppat om honom. Efter en liten stund hör jag hur han skrattar (suck e han pigg?) tittar ner och ser han drömma. Kan inte låta bli att sitta kvar och titta på hur han skrattar, ler och "pratar" i sömnen.

• auo
    Larsson2006 skrev 2012-04-15 03:06:23 följande:
    Sååå sött. Kl:03.00 Grodan vaknar och jag går in och hychar och vaggar sängen lite sen jag stoppat om honom. Efter en liten stund hör jag hur han skrattar (suck e han pigg?) tittar ner och ser han drömma. Kan inte låta bli att sitta kvar och titta på hur han skrattar, ler och "pratar" i sömnen.
    min far säger när vårt unge ler och skrattar så att stutsar i sängen att barnet är lycklig ... 
Svar på tråden Juni/Juli mammor...