• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • Larsson2006

Jag håller med Ppilla! Tror att barnet mår bra av att få göra något anorlunda på dagarna och få omväxling i både umgänge och miljö. Som mamma kan bara erbjuda visst mycket. Vissa saker måste barnet få lära sig själv och vissa av andra barn.

Jag har haft barnvakt åt vår son och han har aldrig haft problem med det. Sedan så kan jag väll hålla med om att man inte ska lämna barnen på heltid direkt utan låta dem vänja in sig. Sen i dagens samhälla så måste vi ju tyvärr förlita oss på dagis mm då båda föräldrarna oftast måste arbeta. Tror att de flesra föräldrar hälst skulle vilja vara hemma och leka med sina barn hela dagarna och gå på zoo, lekparker, badhus och andra aktiviteter med dem och ändå ha pengar till mat, blöjor, kläder, leksaker och annat. Eller har jag fel?

• PreciousDivine
    Ppilla skrev 2012-06-28 06:39:16 följande:
    Var hittar du den informationen om att en ettårig mår bäst utan separation från förälder vid 13 månaders ålder?
    Spännande att du vet det men att forskarna fortfarande är oense om det.

Jag kan tänka mig att min dotter tycker sina dagiskamrater ( ja jag vet det heter förskola men det är samma sak för mig) är hundra ggr roligare än att umgås med mig dag ut och in.

Då jag byter jobb i augusti så kommer jag ha barnvakt en helg i månaden troligtvis blir det far och morförälder men det kan man inte ta för givet att de kan alltid. Dock vet jag att både mitt barn ( som då får uppmärksamhet till Max) och far och morföräldrar kommer njuta av den helgen
    Givetvis finns det forskare som säger annat, det finns forskare som tycker att man kan dricka under graviditeten också. De flesta är dock överrens om att barn under 3 år inte har något behov av förskola, att deras behov gott och väl kan tillfredsställas av föräldrarna. Givetvis krävs det att mamman har en vilja, ett engagemang och lever ett aktivt liv med sina barn.

Som sagt är det en helt annan sak att lämna barnet då och då till någon de känner väl och har förtroende för. Dels är relationen en annan, dels ska barnet inte dela uppmärksamheten med 15 andra barn.
  • PreciousDivine
    Larsson2006 skrev 2012-06-28 13:07:23 följande:
    Jag håller med Ppilla! Tror att barnet mår bra av att få göra något anorlunda på dagarna och få omväxling i både umgänge och miljö. Som mamma kan bara erbjuda visst mycket. Vissa saker måste barnet få lära sig själv och vissa av andra barn.

Jag har haft barnvakt åt vår son och han har aldrig haft problem med det. Sedan så kan jag väll hålla med om att man inte ska lämna barnen på heltid direkt utan låta dem vänja in sig. Sen i dagens samhälla så måste vi ju tyvärr förlita oss på dagis mm då båda föräldrarna oftast måste arbeta. Tror att de flesra föräldrar hälst skulle vilja vara hemma och leka med sina barn hela dagarna och gå på zoo, lekparker, badhus och andra aktiviteter med dem och ändå ha pengar till mat, blöjor, kläder, leksaker och annat. Eller har jag fel?
    Jag håller inte med, som mamma kan man (om man vill) erbjuda omväxling i både umgänge och miljö. Men det krävs givetvis engagemang.

Ja, tyvärr är förskola ett nädvändigt ont för de flesta. För dem som är hemma med andra barn är det ju dock inte det, de har alla möjligheter i världen att istället göra all de där roliga grejerna du skriver om. För du får ju snarare mer pengar över om du håller pojken hemma eftersom du slipper avgiften. Ett barn på 1,5år trivs lika bra i lekparken eller på öppna förskolan som på zoo.

Ni har givetvis rätt till era åsikter, men det gör mig bekymrad att det är norm i detta landet att lämna syskon på förskola så fort det kommer en ny bebis. Vi borde tro lite mer på oss själva, givetvis klarar vi att ta hand om alla barn vi sätter till världen! Det kan inte finnas många länder som har denna konstiga tradition.

Barnen är bara små en gång och tiden går fort, innan skolplikten har man chansen att ha dem hemma på heltid, sen är det för sent för det.
  • Larsson2006

Tror de flästa föräldrar hällst är hemma med sina barn som sagt men idagens sverige så får man sällan som msn vill.

Min dröm hade ju att vara hemma med dem tills de började skolan och då bara jobbat medans de var i skolan. Och ändå ha pengar till allt man behöver och sedan lite kul.

Men du får så få föräldra dagar i sverige jämfört med många andra länder. Sedan så måste barnen ha en dagisplats när du är arbetslös och i min komun är det så i alla fall att om inte barnen går till dagis visst många timmar i månaden förlorar dom dagisplatsen.

• Larsson2006

Jag är gravid med vårt andra barn nu som kommer i månadsskiftet november, december. Idag var vi till en läkare som kollade på mig och konstaterade att smärtan jag kännt de senaste dagarna är foglossning. Nån som har nått bra tipps på hur man lättar den smärtan?

• FridaKarin
    Larsson2006 skrev 2012-06-30 21:52:22 följande:
    Jag är gravid med vårt andra barn nu som kommer i månadsskiftet november, december. Idag var vi till en läkare som kollade på mig och konstaterade att smärtan jag kännt de senaste dagarna är foglossning. Nån som har nått bra tipps på hur man lättar den smärtan?
    testa gravidbälte
  • PreciousDivine
    Larsson2006 skrev 2012-06-30 21:50:02 följande:
    Tror de flästa föräldrar hällst är hemma med sina barn som sagt men idagens sverige så får man sällan som msn vill.

Min dröm hade ju att vara hemma med dem tills de började skolan och då bara jobbat medans de var i skolan. Och ändå ha pengar till allt man behöver och sedan lite kul.

Men du får så få föräldra dagar i sverige jämfört med många andra länder. Sedan så måste barnen ha en dagisplats när du är arbetslös och i min komun är det så i alla fall att om inte barnen går till dagis visst många timmar i månaden förlorar dom dagisplatsen.
    Vilket land har bättre föräldraförsäkring än Sverige? Tvärtom så är det väääldigt få (om ens något) länder som ger sina medborgare så lång föräldraledighet som Sverige.
  • Nikki81

Interesant diskussion. Jag bor i Australien och när jag berättar för folk om föräldraröenningen i Sverige tycker alla att det låter jätte lyxigt. Här får man endast 18v betald (minimum lön) och sedan obetald (men inget krav på att arbetsgivaren behöver ge det). Det leder till att många familjer lever på en inkomst och skaffar barnen tätt så de kan minska på åren de bara har en inkomst. Dagis är jätte dyrtom du inte jobbar, och om du jobbar kostar dagisen ändå 4 ggr så mycket som i Sverige jobbaedu inte så räkna med det dubbla det minst. En grej jag reagerade på när jag var i Sverige var när jag hörde om några kommuner som erbjöd syskonen 38h i veckan när föräldrarna är hemma. Jag tycker 15h är kanon för det är svårt att hela tiden stimulerA en 3åring speciellt när man är hemma m bebis. De 15h kanske även borde öka om barnet är 4+ men behöver en 2-3 åring gå hela dagar nä mamma är hemma? Är det väl spenderade skattepengar? Är inte vi föräldrar oftast den bästa personen att ta hand om sin 1-2 åring. Självklart så förstår jag ju dig nu som måste söka jobb och får du tag på ngt är det bra On ert barn redan är inskolat. Det kanske också är bra att han får börja på dagis nu och inte precis när bebisen kommer. :) men jag skulle nog personligen försöka att se till att det bara bärvidd några timmar om dagen medans jag söker jobb och kanske vilar mig en liten stund. De är ju bara så små en gång och det går fort!

• Liniz77

Är det inte dags att sluta diskutera hur andra lägger upp sitt familjeliv? Eller skuldbelägga... Jag hade en vild 18 månaders när jag fick mitt andra barn. När jag ammade höll han på att bränna ner huset en gång. Vred på alla spisknappar satte igång diskmaskinen, klättrade, hittade honom flertalet ggn i fönsterkarmen. Ja han gick på förskola för att lillasyster skulle få lite egentid o inte bara hänga med. Jag behövde det sannerligen, nätterna var jobbiga o att kunna sova när han var på förskola var guld! Jag var en bättre mamma då. När trean kom var 2:an 5. Hon fick helt bestämma när hon ville vara hemma o inte. Hon var guld o ville gärna vara hemma o mysa o hon behövde det för att inte vara utanför. Ettan gick i ettan. När 4:an kom var 3:an 26 mån. Hon behöver förskola o gick även hon på denna underbara förskola. Men hade ngn hemma dag. Med 4 barn som går i 3:an, 1:an o lilla fröken trots behövs energi t eftermiddagarna m mkt läxor o matlagning etc. Mitt motto har alltid varit att ska mina barn vara i verksamhet när jag är hemma skall den kännas givande o inte enbart förvaring. Men jag har hittat världens bästa förskola o kör gladeligen genom hela stan för den. Nu skall även Iris börja i augusti o den ungen älskar det stället REDAN!

• SmåBustroll
    Liniz77 skrev 2012-07-07 21:27:29 följande:
    Är det inte dags att sluta diskutera hur andra lägger upp sitt familjeliv? Eller skuldbelägga... Jag hade en vild 18 månaders när jag fick mitt andra barn. När jag ammade höll han på att bränna ner huset en gång. Vred på alla spisknappar satte igång diskmaskinen, klättrade, hittade honom flertalet ggn i fönsterkarmen. Ja han gick på förskola för att lillasyster skulle få lite egentid o inte bara hänga med. Jag behövde det sannerligen, nätterna var jobbiga o att kunna sova när han var på förskola var guld! Jag var en bättre mamma då. När trean kom var 2:an 5. Hon fick helt bestämma när hon ville vara hemma o inte. Hon var guld o ville gärna vara hemma o mysa o hon behövde det för att inte vara utanför. Ettan gick i ettan. När 4:an kom var 3:an 26 mån. Hon behöver förskola o gick även hon på denna underbara förskola. Men hade ngn hemma dag. Med 4 barn som går i 3:an, 1:an o lilla fröken trots behövs energi t eftermiddagarna m mkt läxor o matlagning etc. Mitt motto har alltid varit att ska mina barn vara i verksamhet när jag är hemma skall den kännas givande o inte enbart förvaring. Men jag har hittat världens bästa förskola o kör gladeligen genom hela stan för den. Nu skall även Iris börja i augusti o den ungen älskar det stället REDAN!

Gillar heller inte skuldbeläggande! Bra skrivet.
Svar på tråden Juni/Juli mammor...