• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • hugger i sten

Thea var 76cm lång och vägde 12115g, hon hade ökat lite extra på kurvan, men det var en ny våg så det kan vara det. Bvc-sköterskan var inte orolig. 

• FridaKarin

Vi ska på kontroll den 9 aug. Men mellan 8 och 10 månader hade han bara gått upp 170g så jag hoppas att det ökat mera nu

• Nikki81

Vi vägde inte Alexa vid 1 år men vid 11 mån vägde hon, om jag minns rätt, 8,5 kg och var 74 cm. Här har vi varit förkylda och dessutom flyttat mitt upp i allt. Vår lilla tjej har varit extremt mammig ett tag men börjar bli lite bättre nu. Någon mer som haft mammig bebis runt ett årsåldern? Hon har sovit med mig på gästsängen nu i en månads tid då vi varit sjuka och ammat sig igenom nätterna. För 4 nätter sedan flyttade jag tillbaka henne till spjälsängen och tog bort nattmålen. Nu har vi bara två amningar kvar. Men tänker behålla dem ett tag till då hon inte tar ngn annan dryck som ersättning, mjölk mm. Däremot så har vår lillavthejs aptit ökat sedan jag tog bort dag och natt amningen (får bara 1g på morgonen och en gång innan läggdags). Vi är helt förundrade vad hon kan äta nu, tjejen som upp till ca 4 dagar sedan högst åt 4-5 tsk mat. Så där ser man hur mättande bröstmjölken var. Någon annan som har ett barn som vägrar flaska och all annan dryck? Hur gör ni Isåfall?

• Nikki81

Ursäkta bristen på paragrafer. Det blir inte sådana när jag skriver från mobilen av ngn konstig anledning. :)

• Ofeigur

Indra är också jättemammig men det går bra när jag inte är i närheten. Hon klättrar upp på mina ben när jag står och gör ngt så jag blir fast och måste ta upp henne. Lite jobbigt är det och det blir mkt bära. Nu försöker hon gå och har tagit fem egna steg iallfall. Så nu är det nog inte långt kvar. Springer runt med sin gåvagn hela dagarna och går efter väggar och det hon får tag i=) Jag ammar lite på kvällar och mornar men inget på natten. När ungefär slutade ni med amning ni som ammade och är det fler som fortfarande ammar lite då och  då vid tröst och sovdags och hur somnar era små? med flaska ,alt tutte eller bara när ni lägger ner barnen. På dagarna tänker jag mest på. Indra har svårt att somna direkt i vagn eller famnen. Måste vyssja eller sjunga alt amma för att hon ska somna utan att skrika och vara ledsen i vagnen.

• hugger i sten

Jag slutade amma vid ca 9mån, eller rättare sagt så slutade Thea att äta från mig då. Hon drog ner på det och ville bara ha morgon och kväll och sen bara morgon och sen en morgon blev hon jättesur när jag försökte amma henne och efter det så vägrade hon och min mjölk tog slut.

Men hon äter välling på morgon och vatten till maten. Hon har fått smaka mjölk några gånger när vi varit borta och glömt vattenflaskan hemma och det går ner det också. Det är inte så mycket som inte den här lilla damen vill äta eller dricka, allt som är mat är gott :)

På dagarna somnar hon väldigt lätt i vagnen, vi lägger henne och går ibland runt kvarteret, ca 400m, men hon somnar oftast halvvägs. På natten lägger vi henne i sin säng och hon bökar på en liten stund innan hon somnar. Ibland kan det ta upp till 30min, men hon är aldrig ledsen (isåfall går vi dit) utan bara bökar på för sig själv och helt plötsligt är det lugnt där inne och då sover hon.

Thea har också varit i en mammig period och dragit i benen, jag har tänkt att det varit för att jag jobbar heltid nu i juli, men när jag hör att det är för er andra också så är det kanske en period. De har blivit lite bättre, men hon och storasyster Ally bråkar om mig ganska ofta. Thea vill ha mig för sig själv och Ally retas genom att sätta sig i mitt knä och krama mig så att Thea ska bli avundsjuk och ledsen.  Det är svårt att säga till. Ally måste ju få vara hos mig, men ändå vet jag att hon gör det för att retas. 

Thea går också med gåvagnen och efter möbler eller genom att skjuta något, vad som helst framför sig. Hon gick två steg mellan oss igår, annars  vågar hon inte riktigt släppa taget, men snart så springs det för fullt här :)

• FridaKarin

Vidar är också jätte mammig just nu. vill vara hos mig hela tiden. men går jag ut från rummet så funkar alla andra igen. 

han går inte. bara står själv och går efter möbler och med gåstolen sedan han var 7 månader. han är lite för feg.  

Svar på tråden Juni/Juli mammor...