• SamsonS

Juni/Juli mammor...

Larsson2006: jag får också som mensvärk. Trott hur många gånger som helst att mensen varit på väg tillbaka. Jag födde vaginalt! :)

• SamsonS

Ni som ammar, har era bebisar haft perioder då dom krånglat riktigt mycket vid bröstet? Cornelia håller på och bökar och har sig nästan hela tiden när hon äter, blir arg och fäktar. Hon brukar bli nöjd när hon får komma upp, för det mesta iaf, men sen vill hon ju ha mer mat och så är det samma visa igen. Känns som att hon knappt äter något och hon äter inte lika ofta längre. Är detta normalt eller kan det vara något som är tokigt?

Från att hon var 3 veckor uteslöt jag all mjölkprotein för hon hade ont i magen. Det blev mycket bättre men hon var en ganska skrikig bebis över lag men när hon blev 3 månader blev hon helt förändrad. Hon blev jätteglad nästan hela tiden, skriker knappt längre och allmänt nöjd. Vi började introducera mjölk lite försiktigt och det har gått bra hittills, hon är fortfarande jätteglad och go, men har som sagt börjat krångla med maten. Tror ni detta har något samband? Kan tillägga att ibland tar det lite tid innan mjölken rinner till och det är precis som att hon blir förbannad för att det inte går tillräckligt snabbt....
    Hon är 4 månader nu.

• SamsonS

Hugger i sten: okej! Har varit så orolig att det skulle bero på mjölken, för jag tycker det är såå jobbigt att hela tiden kolla allt jag äter. Blev så glad när hon inte reagerade på det längre :)
    Men då är det kanske inget konstigt då :)

• SamsonS

Hjälp!!!
    Jag är desperat nu! Ända sen C föddes så har det bara funkat att amma henne till sömns. Både dag som natt. Dock måste vi ligga i sängen, annars är det omöjligt att få henne att sova. Är därför inte så skoj att åka iväg någonstans eftersom det stör våra rutiner och hon blir ju jätteledsen och gnällig när hon inte får sova. Så länge vi är hemma funkar dagarna bra, men kvällarna är hemska, trots att jag försöker amma henne till sömns i vår säng. Ibland kan det ta över 1,5 timme innan hon somnar, hon ligger och snuttar, släpper, fäktar, kollar runt, snuttar lite till och håller på. Somnar hon till slut försöker jag smyga upp, ibland vaknar hon innan jag ens kommit ut ur rummet. Lyckas jag ta mig ut vaknar hon efter ca 30 minuter. Sen är det samma visa igen. Och såhär kan hon hålla på 3-4 gånger VARJE kväll innan hon somnar för natten. Jag hat verkligen 0 egentid eller sambotid, eftersom hon kräver min uppmärksamhet konstant på dagarna. Hon sover många, men väldigt korta pass på dagen. Så den enda tid jag kan ägna mig åt annat är när sambon kommit hem från jobbet fram till C ska sova. Kan säga att här hemma ser det FÖR JÄVLIGT ut och jag känner mig tok stressad. Och kvällsmat brukar jag lyckas få i mig runt 21...

Jag känner mig instängd i detta jäkla sovrummet!!!

• SamsonS

Tack för dina tips! Nej hon tar inte napp, har försökt, och försöker fortfarande få henne att ta den. Har provat alla möjliga nappar jag kunnat hitta också...jag tror att jag ger upp lite för lätt också för jag vet att det oftast funkar att amma henne, även om det också tar tid.

Nej nu måste det bli förändring, för detta håller inte längre!

• SamsonS

Ppilla: jag hade gärna gett henne lite ersättning på kvällen, men hon totalvägrar :( Har blandat med bröstmjölk, provat flaska, pipmugg, kopp men hon bara spottar ut. Har provat olika ersättningar också....

• SamsonS

Tack alla för era råd! Har börjat nu idag med att inte amma henne innan hon ska sova, utan amma, sen leka eller sjunga en liten stund, så att hon inte ska förknippa sova

• SamsonS

Nedrans telefon!

Som sagt, för att hon inte ska förknippa sova =mat så ammar jag henne, sen ska vi leka lite, sjunga eller liknande innan vi lägger henne. Jag lägger henne i sin säng, stoppar om, ger henne snutten och stoppar in nappen. Blir hon ledsen då försöker jag trösta henne i sängen, vyssja,klappa m.m. Lugnar hon sig inte tar jag upp henne och tröstar, när hon lugnat sig lägger jag henne igen. Upprepar detta tills hon är lugn och somnar. Har börjat med detta idag och hittills har det funkat över föväntan faktiskt.

Just nu sover hon för andra gången idag och det tog bara 15 respektive 10 minuter att få henne att somna!? Dessutom somnade hon bägge gångerna med nappen :D Jag hoppas det fortsätter såhär :)

Cornelia 20/7-11 <3
  • SamsonS

Namn: Cornelia
    Beräknad förlossning: 25/7-11
    Födelsedag: 20/7-11
    Smärtlindring: EDA
    Vikt: 3590g
    Längd: 50cm

Svar på tråden Juni/Juli mammor...