• SamsonS

Juni/Juli mammor...

C har en nereperiod vad gäller maten. Hon är inte alls så intresserad längre och har fullt upp med allt annat när hon ska äta. Amma vill hon inte riktigt heller, ersättning är ingen höjdare. Men hon går upp som hon ska så det är nog lugnt. Men vår dag ser ut såhär ungefär:

6-7 Ammar
    10.30 Ammar
    12-13 Lunch, ca en halv stor burk
    15-16 Ammar/ersättning
    18 Gröt och lite frukt
    19 Ammar/småsnuttar
    00 erbjuder välling, dricker oftast bara pyttelite och somnar sen om

• SamsonS

C äter nästan en hel stor burk till lunch, OM det är Hipps burkar. Semper och Nestle äter hon kanske en halv burk av, och hemgjord mat ratar hon helt. Så det blir oftast Hipp här hemma. Ibland vill hon även ha frukt efter, ibland inte. Då äter hon kanske en halv liten burk ca. Favoriten till efterrätt är jordgubb, den verkligen älskar hon! Den mesta frukten tycker hon om oavsett märke. Dock kan hon inte äta mango, det får hon prickar av.

• SamsonS

Jag gick upp ca 15kg under grav och har gått ner ca 20 utan att ha gjort nåt. Har dock en del övervikt sen innan och vill helst gå ner minst 10kg till. Har dock ingen direkt motivation just nu, men när våren kommer då jäklar! Försöker tänka på vad jag äter iaf :)

• SamsonS

Här har vi haft en riktig skitvecka! Speciellt fredag och lördag. Vet inte om det är någon fas eller tänder på g, men våra rutiner är helt kaos, dagsömnen funkar i princip inte alls då lillan har 100 saker för sig som att rulla som en tok tills hon blir ledsen för att hon är trött, så blir det bara en ond cirkel. När hon väl somnar för natten, vaknar hon ungefär varje timme och är ledsen. Hon äter dock ok iaf, och är hyfsat pigg och glad trots dåligt med sömn. Hoppas det går över snart för det suger verkligen energi av hela familjen. Idag fick vi iaf fyllt på med lite energi ute i det härliga vädret :)
    Vi har även fått en väääldigt aktiv dotter. Hon har nu fått in tekniken och ålar som en tok. Även rulla är sååå roligt och man vågar knappt ha henne hos oss i vår säng längre. Hon har även helt ändrat sitt prat på para några dagar och det är mest baba,dada,gaga som gäller nu, också jättekul så munnen går i ett! Haha!

• SamsonS

Jag har en liten fråga angående mat...
    C äter en flaska välling på morgonen när hon vaknat, sen en flaska ersättning till mellanmål beroende på när hon vaknade. Till lunch äter hon ungefär en hel burk mat + en halv burk frukt, sen får hon ersättning igen till mellanmål, gröt till kvällsmat + att jag ammar innan hon ska sova. Nu har jag börjat fundera på att ge henne lagad mat på kvällen också, hur har ni andra gjort? Kan jag bara helt byta ut gröten mot annan mat? Skippa vällingen helt på morgonen och ge gröt istället, eller variera mellan gröt och välling?

Hon är inte så stor i maten men räcker detta eller behöver hon äta mer?

08 150ml välling
    10 120-150ml ersättning, här vill hon inte ha alltid
    11.30 lunch, hel burk plus frukt
    14.30-15 150ml ersättning
    18 Gröt och frukt
    19 Ammar

• SamsonS

Min stora fråga kom nog bort lite...men kan jag byta ut grötmålet mot lagad mat direkt? Eller hur ska man göra? :)

• SamsonS

Här ammas det nästan ingenting alls längre. Snuttar lite innan läggdags och liiiite liiite på natten. Hon vill inte längre och får ersättning istället. Provade ju att byta ut kvällsgröten mot lagad mat, men hon blev hård i magen på en gång, så nu är vi tillbaka på 1 burk+ frukt till lunch, gröt på kvällen och resten ersättning.

I morse upptäckte jag även att den första tanden har tittat fram!!! Äntligen! Och vi fick förklaringen till de 2 senaste veckornas gnäll och totalt kaos med rutiner.

På tal om fler barn, här dröjer det nog ett par år. En till vill vi nog ha men om 3-4 år. Vill inte ha för tätt och vår livssituation hållet inte för ett barn till så snart :) satte in spiral för snart 2 månader sen, fick tillbaka mensen för en vecka sen ungefär. :)

• SamsonS

Nu har Cornelia fått 2 tänder på mindre än en vecka :) dock har hon blivit förkyld igen så det har varit några tuffa dagar med tandsprickning och svårt att sova pga täppt näsa. Får väl se om det kommer fler tänder för hon verkar ha lite ont i munnen.

• SamsonS

MorsLillaOlle: ja det är en fas runt 8-9 månader, separationsfasen tror jag. En av de jobbigare har jag fattat det som!

• SamsonS

C ålar och rullar för att ta sig dit hon vill. Gåstolen springer hon i numer :)

Vi har lite magproblem här hemma... C får en burk mat + en halv burk frukt till lunch, hon får lite mer än en portion gröt med katrinplommon på kvällen, resten av dygnet får hon ersättning. Hon är väldigt ofta hård i magen, främst på förmiddagarna och ibland släpper det till eftermiddagen. Jag hat funderat hur länge som helst men kan verkligen inte komma på om det är värre eller bättre beroende på vad hon har ätit. Någon som har några tips? Tycker det är så jäkla svårt det här med maten :/

Svar på tråden Juni/Juli mammor...