Juni/Juli mammor...
id vatten till maten?
id vatten till maten?
Frågar igen- när ska man börja ge vatten till maten?
Om nån av er minns så hade vi det ganska jobbigt med Cornelias sömn ett tag. Hon kunde bara somna om man ammade henne till sömns i vår säng. Sen blev det bättre och hon kunde somna i sin säng på 10 min om man vyssjade och klappade henne på kinden, utan att vara ledsen. Nu är det dock värre än någonsin och jag känner mig som världens sämsta mamma! :( nu funkar i princip ingenting och hon är 9 gånger av 10 jätte jätteledsen när hon ska sova :( har provat allt känns det som, amma, med napp, utan napp, buffa, klappa, vyssja, sjunga, i famnen, i sin säng, i vår säng, i vagnen... Ändå är hon så ledsen. Det verkligen skär i mig att hon ska vara så ledsen. Det är bara när hon ska sova. Annars är hon världens gladaste unge som skrattar och pratar hela tiden. Har beställt boken somna utan gråt så jag hoppas jag får den snart, för jag mår verkligen inte bra av detta. Känns som att hela dagarna går ut på att få henne att somna. När hon väl somnar sover hon för det mesta jättebra!
Men är det inte farligt att inte ge D-vitamin? :S att det för barn under två åt inte räcker med att bara vara ute...
Det finns ju andra d-vitaminer om hon fick problem med magen. Finns att köpa vatenlösliga på Apoteket istället för oljan man får...
Här har inga tänder kommit än, men gissar på att det inte dröjer så länge till. Hon kliar nåt otroligt och är helt galen vissa stunder. Stoppar man fingret i munnen på henne blir hon lugn men hon gnuggar och biter helt frenetiskt....är ganska gnälligt om dagarna också. Nätterna funkar dock bra, när hon väl somnat vill säga. Läggningarna är inte roliga och vi är tillbaka på ruta 1 igen- amma till sömns...
Auo: vi hade samma problem, C ville heller inte ta flaskan, testade också allt. Men så en natt fick jag av nån anledning för mig att jag skulle prova. Så när hon vaknade i sin säng, eller jag märkte att hon började vakna och vilja ha mat, stoppade jag snabbt in flaskan. Då var hon bara lite halvt vaken och inte riktigt medveten om vad som hände och hon mumsade på och drack upp alltihop och somnade sedan om. Efter det fortsatte vi så i några nätter, sen testade vi på dagen också. Det är ju ingen favorit direkt men det funkar i nödfall. Är hon riktigt riktigt hungrig så går det.
Ja det var ju min första dag i skolan igår, hade föreläsning på eftermiddagen. Ammade henne vid 12 ca, var hemma vid 17 och då hade hon totalvägrat flaskan! Men hon var pigg och glad när jag kon. Hon svälter ju knappast ihjäl och blir hon riktigt riktigt hungrig så tror jag att hon tar den. Hon vänjer sig säkert.
Sen sov hon förresten i sin säng mellan 20-01 utan uppvak- stora framsteg för oss!
På vår BVC sa de att man inte alls behöver ta bort kudden.
Tar nog bort kudden ändå, för nu vände hon sig i sömnen ikväll och vaknade och vart jätteledsen! Stackars...
Cornelia sitter jättebra och långa stunder, men har ändå kuddar bakom henne för ibland tippar hon :) ligga på mage funkar om det händer massa kul framför, så man måste sitta och leka med henne om det ska funka. Dock vänder hon sug från rygg så fort man lägger henne ner, och så blir hon arg :P hon kan vända från mage också, men har inte riktigt fattat att hon kan komma tillbaka på rygg. Hon tar sig inte heller framåt, men försöker och blir frustrerad när det inte går:)
Nätterna har blivit sååå mkt bättre sen hon började äta en hel portion gröt på kvällen. Då sover hon från ca 19-19.30 till 00, sen får hon lite välling och somnar om till ca 5.30, sen får hon komma över till oss och jag ammar och vi somnar om till 9 ca. Så bra har hon inte sovit sen hon var yttepytte. Hon sover nu mer i sin säng också och det märks stor skillnad och hon vaknar inte alls så ofta som när hon sov med oss.
Hon har även fått ny bilstol nu eftersom hon inte alla gillar babyskyddet längre. Hon satt inte så bra i det men nu tycker hon att det är kul att åka bil igen :) spännande att kunna se ut. Det blev en Britax Hi-way II, snygg och inte så jättestor:)