• SamsonS

Juni/Juli mammor...

Från att ha strulat med maten men sovit otroligt bra har det bara vänt på en femöring! Sen förra veckan har hon lärt sig att sätta sig upp, och börjat ställa sig upp i sängen och nu totalvägrar hon att ligga ner :/ hon bara gallskriker när man lägger henne i sängen, ställer sig upp och släpper så att hon ramlar. Gör så ont i mammahjärtat när hon är så ledsen varje gång hon ska sova :( provat det mesta känns det som, vyssja, vagga, ut med vagnen, ligga med henne i vår säng... Någon som har tips?

Herregud, låter som att man bara gnäller jämt...men hon är världens goaste unge resten av dygnet. Alltid glad och aldrig sen till ett skratt, hur trött hon än är, goa unge!

• SamsonS

Kryper som bara den och går längs med möbler sen en vecka tillbaka, 10 månader igår, 2 nya tänder i helgen, BVC idag och nu är hon 75cm och väger 9860g :) vår stora lilla tjej

• SamsonS

Än är det ett litet tag till C fyller år, men vi ska ha kalas för närmsta släkten och sen funderar jag på att ha något litet för vänner :) men det blir inte så stort, fika i trädgården bara :)

• SamsonS

Ppilla: jo det blir ett par st här också faktiskt. Min mamma hjälper till att baka lite så det ska nog bli bra :)

C går utefter möbler och blir mer stabil för var dag. Efter ett par rejäla smällar är hon ganska försiktig nu och sista veckan är det inte många gånger hon har trillat. Hon gillar också att hålla i händerna och gå, men måste vara båda händerna annars är det för läskigt :) hon kryper och är galet snabb, så nu är allt på ca 1 meter från golvet säkrat, haha! ;)

Innan hon kom köpte vi nytt vitrinskåp+skänk, i vitt högblankt med glaspartier. Vet inte riktigt vad vi tänkte med då, haha ALLT syns :P

• SamsonS

C sov hela nätterna innan men nu har hon börjat krångla dels med läggningen igen, och hon vaknar sjuttioelva gånger/natt. Oftast somnar hon om när hon får nappen, men inte alltid. Hade 39 graders feber i onsdags och torsdags, och nu har hon fått världens hosta som gör det hela ännu värre med ännu fler uppvak...men det händer väldigt mycket i hennes utv nu så det beror väl kanske på det.

Nät febern var som värst, natten mellan onsdag och torsdag, vaknade hon var 10e minut hela natten. Tack gode Gud att det bara var tillfälligt!

• SamsonS

Det går vattkoppor i kompisgänget och nu har C fått massor av prickar på benen. Var ett tag sen vi träffade någon av dem men läste att det är inkub. tid på 14-21 dagar för koppor, och så längesen var det inte vi träffade en som nu har blivit dålig. Men kan man få/ha koppor utan att vara dålig på annat sätt? Hon har inte haft någon feber och är inte påverkad. Men som sagt, massor med prickar på benen, som började igår men har blivit mer idag. Är rätt så röda runt om och i varierande stl.

• SamsonS

Tack ändå :)

Pratade med en inom vården nyss som sa att små barn behöver inte bli påverkade alls av koppor, så nu hoppas jag nästan att det är det så har vi klarat av det också. Ska ringa BVC imorgon och höra vad de säger :)

• SamsonS

Och vi har massa problem med maten fortfarande...till middag varje dag får hon samma som vi äter, i bitar m.m att sitta och pilla med själv, men det enda som slinker ner är om hon får ärter eller majs, och mata henne kommer inte på frågan! Till lunch får hon ibland rester sen gårdagen, men oftast blir det en burk med köttfärssås eller lasagne, som i princip är det enda som funkar, någon fiskrätt kan väll funka hyfsat ibland. Oftast smörgås och frukt till mellis, vissa dagar äter hon hela smörgåsen, men oftast bara någon bit och resten åker på golvet....förutom burkmaten är välling det enda hon verkligen äter, men det får hon bara tidig morgon och kväll. Vi börjar bli något frustrerade nu och jag är orolig över hur det ska gå på fsk när hon börjar om en månad....även över hur det ska gå med sömnen då hon är extremt svårsövd!
    Tips någon?

Sen det här med att hon kastar all mat på golvet, vi säger åt henne vänligt men bestämt att hon inte får kasta ner maten, slutar hon ändå inte, vilket hon oftast inte gör, plockar vi bort den....eller hur ska man göra?

• SamsonS

Usch, börjar bli lite små nojig!

Har kopparspiral sen januari i år och min mens hoppade över en månad i början precis, sen har den varit regelbunden. Skulle fått den i torsdags men den har fortfarande inte kommit, känner mig lite öm i magen men inte alls liknande mensvärk. Har varit otroligt trött i ca 1,5 månad nu, skulle kunna sova dygnet runt känns det som.
    Har även väldigt lätt för att bli gravid och jag har hört flera st som blivit det med just kopparspiral. Om så skulle vara fallet vet jag inte vad jag gör, ett barn till passar verkligen INTE just nu! :/

• SamsonS

FridaKarin: Nej, ska åka och handla senare ikväll så det får bli ett då...

Har bara ett och åldersmässigt skulle det passa rätt bra, men jag blir klar med skolan i mitten av oktober och har inget jobb efter det...plus att vi ska flytta till en mindre lägenhet om 2 månader....

• SamsonS

Har inte testat ännu...haft fullt upp med plugg och första dagen på praktiken, dock fortfarande i gen mens i sikte :/

• SamsonS

Nu har jag köpt ett test eftersom mensen är över en vecka sen, känner dock inga som helst symtom förutom extrem trötthet, så jag håller tummarna för att det är negativt....

• SamsonS

Ja:) hade gärna skaffat en till nu om jag bara hade haft jobb! Är sugen på en till och längtar nåt otroligt efter att vara gravid igen men ekonomiskt hade det inte funkat tyvärr :/

• SamsonS

C somnar i sin säng i eget rum mellan 19-20 ca. Ibland sover hon hela natten där, ungefär till 08. Oftast vaknar hon nån gång mellan 4-6, då får hon en flaska välling och får komma in till oss, sen brukar hon somna om och sova till ca 8-9.

På dagen sover hon mellan 1-2 timmar efter lunch :)

• SamsonS

Inte ens hela inskolnings veckan han vi med innan fröken här blev ordentligt förkyld! :/

För övrigt så går inskolningen som en dans än så länge. C blir jätte arg varje gång vi ska gå hem, och överlycklig när vi kliver ur bilen på morgonen och hon ser sitt dagis :) värre är det för mig som allra helst hade velat ha henne hemma ett tag till, men men, går det inte så går det inte :)

• SamsonS

Här är vi också inne i en helt underbar sömnperiod. C som alltid varit fruktansvärt svårsövd funkar nu att bara lägga, säga godnatt och sedan gå ut, och hon somnar oftast på max 1 minut, sover sen hela natten till ca 7-8. Det är helt underbart!!! Kommer ju garanterat perioder av dålig sömn igen men just nu njuter vi hela familjen av bra sömn! :)

• SamsonS

Brr, kallt och snö här nere hos oss. Såg att det ska bli ner mot -15 i veckan. Hur klär ni era barn ute nu? :)

• SamsonS

Okej! Idag har vi ca -5 och vi körde strumpbyxor, mjukisbyxor, t-shirt, tjocktröja, raggsockar, fuskkrage, thermovantar, vinteroverall, tjock mössa öronlappar, och vinterkängor. Borde funka eller? Tycker det är sjukt svårt!!

Svar på tråden Juni/Juli mammor...