• Madida

Smakar ni lösgodiset?

Som rubriken lyder. När ni är i affären och ska plocka lösgodis (eller bara går förbi lösgodiset) tar ni då av det och äter innan det är betalt?

Har inte jag rätt så har vi båda fel ;)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-17 22:01
    Anledningen till att jag frågar är att jag tycker det är SÅ fel men tycker jag ser det iaf varannan gång jag är och handlar. Senast idag såg jag en kvinna och hennes son i 4-års åldern smaka av godiset. Eller kvinnan åt och gav sin son några bitar. Jag kunde inte hålla mig utan frågan om hon verkligen tyckte det var okej att göra så och lära sin son att stjäla. Hennes svar är för otrevligt för att skriva här Men summeringen är att ja, för henne var det helt okej!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Smakar ni lösgodiset?
  • Zezana

Skulle aldrig falla mig in.. Varför skulle jag ha mer rätt att provsmaka lösgodiset än tex falukorven? Allt finns i butiken för att SÄLJAS...

• KatjaKaj

En gång har jag provsmakat, det var inne i en liten livs affär och ägaren stod och fyllde på. Jag var enda kunden i affären och han frågade om jag ville provsmaka någon av de nya smakerna och berätta om jag tyckte det var goda :). Men i vanliga fall skulle det aldrig falla mig in.

• Butterscotch

Nej, jag stjäl varken godis eller andra saker. Ni som stjäl lösgodis, äter ni andra saker i butiken också, utan att betala för dem?

• En Åsa
    Krafs skrev 2011-07-18 07:17:47 följande:
    Självklart gör jag det.
    Lösgodis kommer i varierande kvalitet och pris. Jag vill säkerställa att jag inte köper gammalt godis och betalar för mycket.

Oavsett vad butiken säger, så är det alltså inte stöld att provsmaka. Snatteri är det endast när man försöker föra en vara ut ur butiken utan att betala för den.
    Va bra! Då tar jag med mig picknickfilten nästa gång jag ska till ica och så tar jag en tugga från alla sorters butiksbakat bröd och sen unnar jag mig efterrätt också= en tugga från alla winerbröd. Är jag fortfraande sugen tar jag en tugga från alla päron också. Vaddå, jag provsmakar ju bara...
  • Tonårsmamman1
    Butterscotch skrev 2011-07-18 10:25:09 följande:
    Nej, jag stjäl varken godis eller andra saker. Ni som stjäl lösgodis, äter ni andra saker i butiken också, utan att betala för dem?
    Bara sånt som inte behöver tillagas, typ frukt och grönsaker, bullar, läsk osv......Flört
  • Krafs
    En Åsa skrev 2011-07-18 10:25:55 följande:
    Va bra! Då tar jag med mig picknickfilten nästa gång jag ska till ica och så tar jag en tugga från alla sorters butiksbakat bröd och sen unnar jag mig efterrätt också= en tugga från alla winerbröd. Är jag fortfraande sugen tar jag en tugga från alla päron också. Vaddå, jag provsmakar ju bara...
    Okej. Det låter sansat och inte på något sätt överdrivet. En sån där klassisk fruntrimmers-provokation. Men jag ska försöka bemöta dig sakligt. (Dock bör du se över hur du argumenterar)

1. Kolla upp lagar kring snatteri
    2. Kolla upp lagar kring stöld

Det är en markant skillnad mellan att gå runt och medvetet stjäla och att provsmaka de varor vars kvalitet är oklar.

Brukar du aldrig provsmaka när du är i charken för att handla? På vilket sätt skulle det skilja sig?
  • Tonårsmamman1
    Krafs skrev 2011-07-18 10:40:54 följande:
    Okej. Det låter sansat och inte på något sätt överdrivet. En sån där klassisk fruntrimmers-provokation. Men jag ska försöka bemöta dig sakligt. (Dock bör du se över hur du argumenterar)

1. Kolla upp lagar kring snatteri
    2. Kolla upp lagar kring stöld

Det är en markant skillnad mellan att gå runt och medvetet stjäla och att provsmaka de varor vars kvalitet är oklar.

Brukar du aldrig provsmaka när du är i charken för att handla? På vilket sätt skulle det skilja sig?
    Kanske för att de frågar om man vill, eller att man själv frågar och de säger OK.
  • Krafs
    Cornellia skrev 2011-07-18 08:34:44 följande:
    Men det gör du ju? För ut varan utan att betala för den alltså.
    Intressant resonemang. Så ifall jag väntar tills det är dags att bajsa ut chokladbiten, så kan jag göra detta i butiken, lämna till en kassörska (med en förklaring såklart, annars blir det ju konstigt) och sedan vandra ut helt problemfritt?

..

Nej, jag för inte ut varan. Jag har redan ätit upp den. 
  • maximum

Jag va tvungen att göra det i påskas. Skulle köpa påskgodis till pensionärerna på jobbet. Va då tvungen att smaka på skumhararna. Men frågade om lov först. Tur att jag smakade, inte ens jag kunde knappt tugga sönder den, stenhård och seg. Hur hade det då gått med löständerna hos de gamle?

• Tonårsmamman1
    Krafs skrev 2011-07-18 10:44:28 följande:
    Intressant resonemang. Så ifall jag väntar tills det är dags att bajsa ut chokladbiten, så kan jag göra detta i butiken, lämna till en kassörska (med en förklaring såklart, annars blir det ju konstigt) och sedan vandra ut helt problemfritt?

..

Nej, jag för inte ut varan. Jag har redan ätit upp den. 
    Så du menar att man kan äta sig mätt i butiken, så länge man inte tar ut maten ur butiken? 
Svar på tråden Smakar ni lösgodiset?