• Madida

Smakar ni lösgodiset?

Som rubriken lyder. När ni är i affären och ska plocka lösgodis (eller bara går förbi lösgodiset) tar ni då av det och äter innan det är betalt?

Har inte jag rätt så har vi båda fel ;)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-17 22:01
    Anledningen till att jag frågar är att jag tycker det är SÅ fel men tycker jag ser det iaf varannan gång jag är och handlar. Senast idag såg jag en kvinna och hennes son i 4-års åldern smaka av godiset. Eller kvinnan åt och gav sin son några bitar. Jag kunde inte hålla mig utan frågan om hon verkligen tyckte det var okej att göra så och lära sin son att stjäla. Hennes svar är för otrevligt för att skriva här Men summeringen är att ja, för henne var det helt okej!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Smakar ni lösgodiset?
  • LucyStacy

Jag förstår inte varför det ska behövas provsmaka på godis innan det inköps. Det är ju inte så att det är blir kris på kontot om personerna råkar köpa en smak de inte gillar. Och om personen är så fattig att den inte har råd att köpa godis som den inte gillar, då kan jag inte förstå att personen köper lösgodis överhuvudtaget.

Det är väl bara att läsa på innehållet i godiset och gissa sig om det är något de gillar eller ej. Om jag gillar choklad då köper jag väl mest choklad eller?

• Runguska

Nix, har aldri gjo och kommer heller aldrig att göra! En gång när jag var liten var jag med farmor till kompis och skulle då smaka något. Det smakade vidrigt och visafde sig vara te i lösvikt. Antar att det samt vanligt vett fått mig att avstå!

• Runguska
    Runguska skrev 2011-07-18 14:04:46 följande:
    Nix, har aldri gjo och kommer heller aldrig att göra! En gång när jag var liten var jag med farmor till kompis och skulle då smaka något. Det smakade vidrigt och visafde sig vara te i lösvikt. Antar att det samt vanligt vett fått mig att avstå!
    min webbläsare är seg, konsum ska det ju stå - inte kompis
  • Randig Panda
    Sum quod sum skrev 2011-07-18 13:36:17 följande:
    Ja det är det..men sist såg jag en kvinna i 50- års åldern som  tyckte att hon var ett barn antar jag. Hon trodde väl att det var gratis till alla.
    Jaså? Hm ja det finns folk till allt.
  • Randig Panda
    LucyStacy skrev 2011-07-18 14:02:29 följande:

Jag förstår inte varför det ska behövas provsmaka på godis innan det inköps. Det är ju inte så att det är blir kris på kontot om personerna råkar köpa en smak de inte gillar. Och om personen är så fattig att den inte har råd att köpa godis som den inte gillar, då kan jag inte förstå att personen köper lösgodis överhuvudtaget.

Det är väl bara att läsa på innehållet i godiset och gissa sig om det är något de gillar eller ej. Om jag gillar choklad då köper jag väl mest choklad eller?

Jag håller helt med dig.
    Om man vill prova en ny smak så köper man isåfall 2-3 st och smakar när man har betalat för det. Eller så gör jag iallafall.
    Tycker man 5 krono för godis som inte faller en i smaken är för mycket så ska man nog inte köpa godis alls. 
  • LucyStacy
    Randig Panda skrev 2011-07-18 14:16:40 följande:
    Jag håller helt med dig.
    Om man vill prova en ny smak så köper man isåfall 2-3 st och smakar när man har betalat för det. Eller så gör jag iallafall.
    Tycker man 5 krono för godis som inte faller en i smaken är för mycket så ska man nog inte köpa godis alls. 
    Precis. Om person A provsmakar och affären inte säger till, då kan ju person B få för sig att göra samma sak, och person C, och person D... och då kan inte affären sälja lösgodis längre eftersom det inte ger några pengar. Då kan ju affären lika gärna stå och dela ut allt lösgodis och då kan ju en person roffa åt sig större delen av godiset, så att de som är villiga att betala och följer systemet knappt får något lösgodis alls.
  • Siska

Jag jobbar i butik, och hos oss blir det stöld om man provsmakar. Det leder i o för sig oftast enbart till att vi säger ifrån. Men då det är vissa som man upprepade gånger fått säga till så har vi nu börjat säga att det kommer räknas som snatteri nästa gång vi ser dem göra detta.

Vi fick faktiskt porta en gubbe från butiken som provsmakade i princip allt han kom över. Inte bara godis utan frukt, dricka m.m. Han kunde alltså öppna drickor i butiken o dricka där för o sen bara ställa någonstanns.

Man kan dessutom fråga snällt om man får smaka. Oftast så tillåter personalen då att man gör detta under måttliga former. Jag har t.ex. öppnat upp chipsförpackning på en ny sort för o bjuda kunder på som ville veta hur detta smakade då varken kunden eller jag visste något om denna sort.

Tusen tankar, flera drömmar, en verklighet...
  • Krafs
    LucyStacy skrev 2011-07-18 15:10:35 följande:
    Precis. Om person A provsmakar och affären inte säger till, då kan ju person B få för sig att göra samma sak, och person C, och person D... och då kan inte affären sälja lösgodis längre eftersom det inte ger några pengar. Då kan ju affären lika gärna stå och dela ut allt lösgodis och då kan ju en person roffa åt sig större delen av godiset, så att de som är villiga att betala och följer systemet knappt får något lösgodis alls.
    Blixtrande logiskt. Jag förstår att du är affärsmänniska, också.
    Hur går youtube runt? Brukar du betala när du är där inne och tittar på Justin Bieber?

Jag kan garantera att det på intet sätt är en förlustaffär att tillåta provsmakning av lösviktsgodis. Jag vet, eftersom detta är min bransch.

Låt mig ställa en öppen fråga till er som är emot provsmakning:

I de fall ni råkar tappa ut godis, så det hamnar på golvet, vad gör ni då?

1. Ni plockar upp godiset och lägger tillbaks det.
    2. Ni tar med er godiset till närmaste kassörska och betalar för det .

Ett tredje alternativ bör ju, med er höga moraliska aktning, ej finnas - men låt mig presentera det ändå:
    3. Ni låter det ligga.. UTAN att betala för det. 
  • gullehjärtat

Självklart inte!

Men efter att jag vägt godiset och satt på prislappen (på maxi) så har det hänt två gånger att jag fått muta äldsta sonen med en godisbit för att få lite lugn och ro i kön :)
    Då blir det ju ändå betalt!
    Fast oftast brukar han (alla barn) få en prinskorv i charken, jätte smidigt :)

Är det också fel tycker ni? Fast att det ändå betalas? Har aldrig fått några blängande blickar iaf :)

• Trollet Ludenben

sällan jag köper godis ur en sådan äcklig bakteriehärd... men det är riktigt illa att folk smakar. om det är ok är det i så fall lika okej att smaka från frukt och gröntavdelningen med. En vindruva, ett körsbär, en banan, vart går gränsen?

Älskade ungar
Svar på tråden Smakar ni lösgodiset?