• Madida

Smakar ni lösgodiset?

Som rubriken lyder. När ni är i affären och ska plocka lösgodis (eller bara går förbi lösgodiset) tar ni då av det och äter innan det är betalt?

Har inte jag rätt så har vi båda fel ;)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-17 22:01
    Anledningen till att jag frågar är att jag tycker det är SÅ fel men tycker jag ser det iaf varannan gång jag är och handlar. Senast idag såg jag en kvinna och hennes son i 4-års åldern smaka av godiset. Eller kvinnan åt och gav sin son några bitar. Jag kunde inte hålla mig utan frågan om hon verkligen tyckte det var okej att göra så och lära sin son att stjäla. Hennes svar är för otrevligt för att skriva här Men summeringen är att ja, för henne var det helt okej!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Smakar ni lösgodiset?
  • LucyStacy
    Krafs skrev 2011-07-18 19:33:17 följande:
    Blixtrande logiskt. Jag förstår att du är affärsmänniska, också.
    Hur går youtube runt? Brukar du betala när du är där inne och tittar på Justin Bieber?

Jag kan garantera att det på intet sätt är en förlustaffär att tillåta provsmakning av lösviktsgodis. Jag vet, eftersom detta är min bransch.

Låt mig ställa en öppen fråga till er som är emot provsmakning:

I de fall ni råkar tappa ut godis, så det hamnar på golvet, vad gör ni då?

1. Ni plockar upp godiset och lägger tillbaks det.
    2. Ni tar med er godiset till närmaste kassörska och betalar för det .

Ett tredje alternativ bör ju, med er höga moraliska aktning, ej finnas - men låt mig presentera det ändå:
    3. Ni låter det ligga.. UTAN att betala för det. 
    Tack!
    Nu talar jag om lösgodis, inte om youtube. Men jag skulle gissa att youtube finansieras med sponsrade videoklipp.

Det är ingen förlustaffär om en person provsmakar godis, men det blir en förlustaffär om alla butikens kunder skulle få för sig att göra det, kanske till och med flera gånger om dagen.

Om jag tappar godiset på golvet då lägger jag det i den lilla gropen framför godislådorna så får personalen själva bestämma om de vill sälja det elle ej.
  • niagara

Blev så nyfiken; vad sa människan som du konfronterade i affären? Du kan väl *piiiipa* det som är för fult för att skriva ned...

• LinnV
    LinnV skrev 2011-07-18 20:06:01 följande:
    Självklart inte! Det är stöld!
    Nej, snattari är det inte stöld!
  • Krafs
    Madida skrev 2011-07-18 20:03:50 följande:
    Men snälla människa, jag håller mig till sakfrågan. Dessutom var det jag som startade tråden och jag känner verkligen att jag håller mig till ämnet.

Men du, om du smakar ex.vis ett geléhjärta och godkänner att detta är fint nog att betala för, hur vet du då att nästa geléhjärta är det?

Och som du svarade nån annan. Jag anser att en "normalbegåvad" människa (som du så vackert uttrycker det) kan avgöra om godiset är färsk och bra utan att smaka.
    Att du startat tråden har väl ändå inget med saken att göra? :)

Rimligtvis kommer det geléhjärtat från samma batch. Något mer jag kan hjälpa dig att lista ut? 
  • LucyStacy
    Krafs skrev 2011-07-18 19:38:51 följande:
    Nu tror jag du rörde till det lite för dig.
    Det behöver inte vara en ekonomisk faktor, eller en fråga om nya smaker.
    Vi kan ta det där jäkla ferrari-bilarna som exempel. Jag testar alltid dem, eftersom de i många fall är så jävla sega att man utvecklar talfel genom att ens försöka sig på att tugga. 

Samma med skumbananer, som jag tror någon tidigare skrev om. Ibland är de sjukt sega eller i princip helt torra. Då köper jag inte, eftersom godiset inte är färskt.

Personligen testar jag inte varenda godis, då de flesta andra sorter oftast håller en genomgående bra kvalitet. Det är just ferraribilar och de där skumbananerna som brukar jävlas. Och det jobbiga är att det är de sorterna jag gillar bäst.

Låter man det sunda förnuftet styra (och inte polarisera ihjäl sig, vilket i regel alltid är temat på detta forum), så är det nog ingen fara.

Det är lite som att köra 60 på en 50-väg. Men det har ni förstås aldrig heller gjort. 
    Nejdå, inte alls.
    Förmodligen rör det sig om en ekonomisk kris eller att personen vill testa nya smaker, annars får jag förmoda att personen är ganska snål, men det är bara  mina egna spekulationer.

Du kan känna med skopan om ferraribilarna är hårda eller ej. Du behöver inte anväda tänderna.
  • Madida
    niagara skrev 2011-07-18 20:05:42 följande:
    Blev så nyfiken; vad sa människan som du konfronterade i affären? Du kan väl *piiiipa* det som är för fult för att skriva ned...
    Något i stil med vad *** har du med det att göra och jag gör vad *** jag vill. Du ska *** inte komma och ha åsikter. Det är väl för *** inte din affär! Och det är *** inte din unge
    Ja, o.s.v.

Jag var verkligen inte otrevlig när jag sa till henne, möjligen en något frustrerad underton. Men hennes reaktion var chockerande
    Och det högg lite i hjärtat när jag tittade på hennes son samtidigt som hon körde sin utläggning.
  • Madida
    Krafs skrev 2011-07-18 20:09:59 följande:
    Att du startat tråden har väl ändå inget med saken att göra? :)

Rimligtvis kommer det geléhjärtat från samma batch. Något mer jag kan hjälpa dig att lista ut? 
    Det är väl inte alls säkert! De lär ju fylla på godiset innan det är helt slut, då kan det komma från olika förpackningar. Och vissa bitar kan vara nya och vissa äldre. I samma låda i affären.
    Nåt annat jag kan hjälpa dig att lista ut?
Svar på tråden Smakar ni lösgodiset?