• Madida

Smakar ni lösgodiset?

Som rubriken lyder. När ni är i affären och ska plocka lösgodis (eller bara går förbi lösgodiset) tar ni då av det och äter innan det är betalt?

Har inte jag rätt så har vi båda fel ;)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-17 22:01
    Anledningen till att jag frågar är att jag tycker det är SÅ fel men tycker jag ser det iaf varannan gång jag är och handlar. Senast idag såg jag en kvinna och hennes son i 4-års åldern smaka av godiset. Eller kvinnan åt och gav sin son några bitar. Jag kunde inte hålla mig utan frågan om hon verkligen tyckte det var okej att göra så och lära sin son att stjäla. Hennes svar är för otrevligt för att skriva här Men summeringen är att ja, för henne var det helt okej!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Smakar ni lösgodiset?
  • Krafs
    LucyStacy skrev 2011-07-18 14:02:29 följande:

Jag förstår inte varför det ska behövas provsmaka på godis innan det inköps. Det är ju inte så att det är blir kris på kontot om personerna råkar köpa en smak de inte gillar. Och om personen är så fattig att den inte har råd att köpa godis som den inte gillar, då kan jag inte förstå att personen köper lösgodis överhuvudtaget.

Det är väl bara att läsa på innehållet i godiset och gissa sig om det är något de gillar eller ej. Om jag gillar choklad då köper jag väl mest choklad eller?

Nu tror jag du rörde till det lite för dig.
    Det behöver inte vara en ekonomisk faktor, eller en fråga om nya smaker.
    Vi kan ta det där jäkla ferrari-bilarna som exempel. Jag testar alltid dem, eftersom de i många fall är så jävla sega att man utvecklar talfel genom att ens försöka sig på att tugga. 

Samma med skumbananer, som jag tror någon tidigare skrev om. Ibland är de sjukt sega eller i princip helt torra. Då köper jag inte, eftersom godiset inte är färskt.

Personligen testar jag inte varenda godis, då de flesta andra sorter oftast håller en genomgående bra kvalitet. Det är just ferraribilar och de där skumbananerna som brukar jävlas. Och det jobbiga är att det är de sorterna jag gillar bäst.

Låter man det sunda förnuftet styra (och inte polarisera ihjäl sig, vilket i regel alltid är temat på detta forum), så är det nog ingen fara.

Det är lite som att köra 60 på en 50-väg. Men det har ni förstås aldrig heller gjort. 
  • Madida

Alltså, för mig är det så otroligt självklart att man inte provsmakar godiset innan man har betalt. Jag kan inte förstå de som tycker att det är helt okej.
    Vad "inte för ut godiset ur affären", vad är det för logik med det?! Jag får alltså öppna en burk fanta, dricka den och sen ställa burken? Det är inte stöld/snatteri?
    Trams säger jag!

• Loriyana

Nej aldrig! Och skulle aldrig låta min dotter göra det heller. Visst hon har försökt norpa godis vid några tillfällen, men jag har alltid sagt till henne att man inte får göra så och nu så vet hon att det inte är ok att stjäla.

• Krafs
    Trollet Ludenben skrev 2011-07-18 19:35:36 följande:
    sällan jag köper godis ur en sådan äcklig bakteriehärd... men det är riktigt illa att folk smakar. om det är ok är det i så fall lika okej att smaka från frukt och gröntavdelningen med. En vindruva, ett körsbär, en banan, vart går gränsen?
    Här kan vi köra med sunt förnuft igen. En normalbegåvad människa vet att det räcker fullgott att använda andra sinnen för att utvärdera kvalitet på frukt och grönt. 
  • Krafs
    Madida skrev 2011-07-18 19:39:30 följande:
    Alltså, för mig är det så otroligt självklart att man inte provsmakar godiset innan man har betalt. Jag kan inte förstå de som tycker att det är helt okej.
    Vad "inte för ut godiset ur affären", vad är det för logik med det?! Jag får alltså öppna en burk fanta, dricka den och sen ställa burken? Det är inte stöld/snatteri?
    Trams säger jag!
    Det är fullkomligt logiskt. Du hittar det i brottsbalken. Läs här: kap 8 § 1.

Tycker du att fanta smakar olika från gång till gång? Snälla människa, försök hålla dig till sakfrågan.
    Konserverade livsmedel tycker jag inte vi behöver diskutera, eftersom det inte på något sätt hör hit. 
  • Krafs
    Krafs skrev 2011-07-18 19:45:49 följande:

Tycker du att fanta smakar olika från gång till gång? Snälla människa, försök hålla dig till sakfrågan.
    Konserverade livsmedel tycker jag inte vi behöver diskutera, eftersom det inte på något sätt hör hit. 
    Missade att saxa in länken: lagen.nu/1962:700
  • Allimac 2004
    Krafs skrev 2011-07-18 19:41:32 följande:
    Här kan vi köra med sunt förnuft igen. En normalbegåvad människa vet att det räcker fullgott att använda andra sinnen för att utvärdera kvalitet på frukt och grönt. 
    Fast det är ju väldigt svårt att se om apelsinerna är sura, eller torra. Eller om vindruvorna är sura. Så då borde det vara okay att ta av de också om det är okay att provsmaka godiset för att kolla om det är färskt. (jag brukar trycka på godisana med skopan för att känna om de är för hårda, det funkar fin fint )
  • Krafs
    Allimac 2004 skrev 2011-07-18 19:50:21 följande:
    Fast det är ju väldigt svårt att se om apelsinerna är sura, eller torra. Eller om vindruvorna är sura. Så då borde det vara okay att ta av de också om det är okay att provsmaka godiset för att kolla om det är färskt. (jag brukar trycka på godisana med skopan för att känna om de är för hårda, det funkar fin fint )
    En vindruva är ingen fara att provsmaka. Vad gäller apelsinerna så kan man kontakta en butiksanställd för provsmakning.

Bra trick med skopan. Dock har jag åkt på nitar även där. Det är extra problematiskt med ferrari-bilarna. 
  • Trollet Ludenben
    Allimac 2004 skrev 2011-07-18 19:50:21 följande:
    Älskade ungar
  • Madida
    Krafs skrev 2011-07-18 19:45:49 följande:

Men snälla människa, jag håller mig till sakfrågan. Dessutom var det jag som startade tråden och jag känner verkligen att jag håller mig till ämnet.

Men du, om du smakar ex.vis ett geléhjärta och godkänner att detta är fint nog att betala för, hur vet du då att nästa geléhjärta är det?

Och som du svarade nån annan. Jag anser att en "normalbegåvad" människa (som du så vackert uttrycker det) kan avgöra om godiset är färsk och bra utan att smaka.
Svar på tråden Smakar ni lösgodiset?