trollkarl skrev 2011-07-27 22:16:59 följande:
Ja för Alex har ju inte jobbat på dom största krogarna, nä då.. Duktig för övrigt.
Varför man återfryser e för att vara på säkra sidan, källfakta? Sure. Återkommer med tillräckligt när jag har tillgång till datorn, sitter via mobilen då jag e på konsultuppdrag.
Sen att man måste märka med fryst e BS, behöver inte ens märka dinkelmjöl som e korsad med upp till 30% vanligt.
Till skillnad från dig kan jag källhänvisa.
Citerat ur LIVSFS2004:27 (Svensk Författningssamling, i översättning - det betyder att det innehåller gällande lagar och förordningar):
5 § Märkningen och dess närmare utformning får inte
a) vara sådan att den på ett avgörande sätt skulle kunna vilseleda köparen
20 § Uppgift om livsmedlets fysiska tillstånd eller den särskilda behandling
som livsmedlet genomgått, såsom pulverisering, frystorkning, djupfrysning,
koncentrering eller rökning, skall lämnas i anslutning till varans beteckning
när sådan uppgift behövs för att undvika att konsumenterna vilseleds.
(min understrykning)
Och så kan vi ta oss en liten titt på vägledningen till dessa paragrafer, vägledningen är då till för att samtliga paragrafer ska tillämpas enhetligt. Angående färsk och fryst fisk:
Fiskeriprodukter är färska när de är obearbetade, vare sig de är hela eller beredda, inklusive produkter som har förpackats i vakuum eller i modifierad atmosfär och som inte genomgått annan behandling än kylning för att garantera hållbarheten.
Det här gäller alltså användandet av ordet "färsk" när man presenterar varan, för att vara övertydlig.
Fortsätter citera ur vägledningen:
Behandlingar som påtagligt förändrar livsmedlets karaktär, som rökning, eller dess fysiska tillstånd, som djupfrysning eller pulvrisering, ska anges på samtliga ställen där beteckningen anges på en förpackning, om det behövs för att undvika att konsumenterna vilseleds. Det får bedömas från fall till fall om konsumenten kan antas bli vilseledd om uppgiften inte alltid anges i samband med beteckningen.
Exempel:
Förpackning med köttvara, fiskvara eller bröd, som varit fryst och saluhålls utan vidare beredning, ska märkas med uppgift om att livsmedlet har varit fryst.
Sådär. LIVSFS 2004:27
hittar man här, kommentarerna till föreskrifterna hittar man
här.
Nu vet du hur en källhänvisning ser ut när den är ordentligt gjord också Trollkarl, och så kan jag bara konstatera att du visst sket i det blå skåpet. Igen.