• Dreams Never Ends

Sushilax ? Vilken?

Tänkte göra egen sushi imorgon :) Vilken lax ska man använda? och har ni några tips?

Tack på förhand

• Svar på tråden Sushilax ? Vilken?
  • trollkarl

Jaså? Det VET du?
    Så avståndet kontra att bara lägga på is? Tiden? *snark*

• jaghopparhögt

Kan du inte någon sorts källa på att du har rätt?
    För som det är nu så är dte typ bara du på hela internet som påstår att på lite tid räcker.

• Mariohn
    trollkarl skrev 2011-07-27 21:41:59 följande:
    Jaså? Det VET du?
    Så avståndet kontra att bara lägga på is? Tiden? *snark*
    Men hahaha vad är det med dig? Vilket avstånd? Du vet väl inte vart jag bor? De fiskar i havet här i smygehuk och fisken åker direkt in på is. Ganska trevligt ställe att åka till om man vill ha färsk fisk.
  • k girl
    trollkarl skrev 2011-07-27 21:35:46 följande:
    @ koni

Nä o dom penslar inte ögon o gälar med saltvatten för att få fisken fräsch heller.. *dooh*
    Ok. Så du menar helt enkelt att samtliga Sveriges fiskhandlare bryter mot Livsmedelsverkets föreskrifter om märkning av livsmedel? Jag tycker att det är du som gör dig till idioten här, även om du försöker sätta dumstruten på mig.

Sen tycker jag att det är rätt stor skillnad på fisk som är helt färsk (ja, du vet, vi fiskar själva, även laxfisk, så all fisk jag äter kommer inte från fiskdisk) och fisk som varit fryst, bland annat i konsistensen. Du vet, hur köttet är, hur torr fisken är och så vidare. Fisk som varit fryst är påtagligt torrare, i varje fall lax. Jag kan tycka att en kock borde känna sådan skillnad också, men det är ju jag.
  • Koppkaka
    trollkarl skrev 2011-07-27 21:35:46 följande:
    @ koni

Nä o dom penslar inte ögon o gälar med saltvatten för att få fisken fräsch heller.. *dooh*
    Men alltså.. Kan du komma med ordentliga källor till dina "faktan"? Som någon sa tidigare, så är du den enda i princip jag någonsin hört talas om som menar att en sån kort frystid räcker för att ta kol på eventuella bakterier och parasiter i exempelvis fisk. Det tar jag som ett ganska stort tecken på att du har fel, särskilt när du inte ens kan komma med grundläggande, ordentligt bevisade faktan till ditt påstående.
    Under mitt hjärta nu, finns en liten du <3 BF 110822
  • trollkarl

Ja att smyga runt frågan som katten kring het gröt e ju bra flickor..
    Återigen, man penslar ju inte ögon o gälar med saltvatten för att dom ska se färska ut. Nä då *dooh*

• Koppkaka
    trollkarl skrev 2011-07-27 22:02:41 följande:
    Återigen, man penslar ju inte ögon o gälar med saltvatten för att dom ska se färska ut. Nä då *dooh*
    Vem är det som smyger runt frågan? Har du konkreta bevis på att det du mumlar om stämmer? Och varför detta tjat om att pensla ögon och gälar med saltvatten, frågan handlar inte om det?
  • La Lola

Är det jobbigt att bli ifrågsatt trollkarl?

Varför slänger du inte bara in lite källhänvisningar o ger oss svart på vitt att du har rätt?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Mariohn
    trollkarl skrev 2011-07-27 22:02:41 följande:
    Men hahaha sluta driva!! 
  • Koppkaka

Just det faktum att det aldrig går att få konkreta källhänvisningar från trollkarl, får mig att tvivla på att han öht besitter de kunskaper och erfarenheter han så gärna skryter om.

Svar på tråden Sushilax ? Vilken?