Anonym (Mia) skrev 2011-10-26 23:09:29 följande:
Aha - det var jag som rörde ihop tror jag.
Jag tycker att det är pinsamt om man med argumentet att man "känner sig så ung" aktivt söker kvinnor som är 15-20 år yngre. Detta baserar jag på att alla de män som kontaktat mig med den ålderskillnaden har varit bra mycket gubbigare än mina jämnåriga. För mig blir alltså ett sånt sökande bara ett sätt att inbilla sig själv att man är kroppsligt och knoppsligt yngre än vad man är. De män jag stött på har försökt bekräfta sin virilitet med hjälp av en yngre kvinna. Det tycker jag är pinsamt när man inte kan se sitt eget beteende och sin egen ålder innan man jagar yngre kvinnor. Då kan man åtminstone erkänna att man finner en yngre kvinna mer attraktiv ur fysisk synpunkt. Men det resonemanget har jag aldrig träffat på.
Sen finns det säkert undantag (som tex min kompis som vill starta en familj med någon so inte redan har barn) men jag har bara träffat på en (min kompis). De andra var gubbar med bekräftelsebehov.
Är precis över 40-strecket själv och lite i den situationen du nämner. Nu 'letar' jag ju inte 20-25 åringar direkt, men 30+ (har ingen automatisk övre gräns dock), av just den anledning du nämner. Av erfarenhet har jag sällan mycket gemensamt med kvinnor på 40+ och de finner sällan mig intressant. De flesta av mina vänner är 2-6 år yngre än mig vilket kanske påverkat mitt sätt.
Min förra fv som var tre år yngre än mig tyckte ibland att det var besvärande att jag såg så ung ut (hon kände sig gammal). Självklart finns undantag, därför är inget helt stängt åt något håll åldersmässigt. Rent hypotetiskt skulle jag kunna finna ngn 25+ intressant också, även om jag inte ser det som så troligt. Jag kan dock erkänna att de kan vara attraktiva, men det räcker ju inte så långt.
Kroppsligt är jag betydligt mer vältränad och ca 10 kg lättare än när jag var 30+ (och jag var absolut inte rund då heller). Tar hand om mig och tränar regelbundet. Detsamma får ju gärna gälla de jag träffar, det är inte sifferåldern som är avgörande, utan sättet man är på och hur man tagit hand om sig. Då går rökande otränade 40+ kvinnor bort..
Normalt tar jag det där med en klackspark, då det vanligen ordnar sig självt IRL (dvs den ålderskategorin brukar vara den som visar intresse). Med nätdejting blir det ju dock så tydligt, som du beskriver..