• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • BejbyBoo
    wiesio skrev 2011-09-11 21:38:39 följande:
    Dolphin, Vår son kommer bara att vara 1 år och 10 månader när vi börjar använda syskonvagn men vi vill ju gärna ha en vagn som kan användas tills han blir runt 3 år om han fortfarande har behov av vagn då och det är ju jättesvårt att prognostisera hur han kommer få plats. Funderar på att ta med mig min kompis treåring och testa vagnarna
    Det beror ju så på hur stort barnet är.
    Vår dotter ligger en bra bit över medel, hon fyller 3 i december och är just nu 100 cm lång och väger 17,5 kg. Hennes kusin som är 4 år är 105 cm och väger lika mycket.

Så hur fort ert barn skulle växa ur vagnen är jättesvårt att säga.

Jag hade hoppats att Donkeyn skulle funka i vinter när lillasyster kommer (och storasyster blir 3), men ska jag vara realist så tror jag inte att hon kommer få plats. Sen kommer hon väl iofs inte ha så stort behov av det heller när hon är 3, men ändå. 
    ♥ Älskade E, född december 2008 - Älskade liten, beräknad december 2011 ♥
  • Pfyrix

Vi valde bort donkeyn blixtsnabbt när vi testade med våran 2½ åring.. Fick be henne huka sig för att kunna få upp suffleten. HOn satt som en räka i den verkligen. hon är 15kg och 98lång..  ingen skön benställning fick hon till heller..  Lilltjejen var å andra sidan nästan för "djup" i kroppen och i vanlig sittställning fick bältet hålla henne kvar i sitsen (6 mån 13kg 74 lång) trist för den var smidig annars :D

• Fujji

Tänkte lägga upp bild nu men det funkar inte...suck! Ni får se min suflett en annan dag. Godnatt! :)

• spigg
    Fujji skrev 2011-09-12 22:28:05 följande:
    Tänkte lägga upp bild nu men det funkar inte...suck! Ni får se min suflett en annan dag. Godnatt! :)
    Åh jag som är SÅ nyfiken!
  • Läängtar

Åhhh igår fick vi tillträde till vårat nya hus... Och jag kommer inte in Med min donkey i duo. Det är en trapp upp som ägarna gjort och den är för smal. Hoppas jag kommer på en temporär lösning tills vi ska göra om tomten nästa sommar, annars måste jag kanske fundera på att byta ut min älskade vagn :(

• Mamma Tes
    Läängtar skrev 2011-09-13 09:28:05 följande:
    Åhhh igår fick vi tillträde till vårat nya hus... Och jag kommer inte in Med min donkey i duo. Det är en trapp upp som ägarna gjort och den är för smal. Hoppas jag kommer på en temporär lösning tills vi ska göra om tomten nästa sommar, annars måste jag kanske fundera på att byta ut min älskade vagn :(
    Nääääääjä! Kommer du inte in via altanvägen då? Via garage?
  • Fujji

Hur gör jag för att lägga in bilder? Känner mig helt oteknisk! När jag klickar på lägg upp bild så hamnar jag högst upp på sidan, kan alltså inte bifoga! För övrigt är jag hemma då dottern inskolas, vilken lyx! Full färd att påbörja sittdelsöverdrag, känns sååå mycket enklare än sufletten...

• storebrorM

Åå Jag är väldigt sugen på en sådan vagn men sambon tycker det är för mytcket pengar då sonen inte kommer att åka i den så länge. Har en som är född dec 09 och väntar lill* maj 12.. Kanske inte värt de då sonen kanske åker max ett halv år?

• spigg
    Fujji skrev 2011-09-13 10:31:55 följande:
    Hur gör jag för att lägga in bilder? Känner mig helt oteknisk! När jag klickar på lägg upp bild så hamnar jag högst upp på sidan, kan alltså inte bifoga! För övrigt är jag hemma då dottern inskolas, vilken lyx! Full färd att påbörja sittdelsöverdrag, känns sååå mycket enklare än sufletten...
    Du menar i bildtråden va? Du scrollar ner till att göra ett nytt inlägg, precis som här, och där under finns en knapp som heter Ladda upp en bild. Bara att trycka där och välja bild. Om du menar att det är det du gör, men det funkar inte, så skulle jag testa en annan webläsare. Vilken använder du nu?

Vår första sufflett blev klar för prövning igår. Något måste ha blivit skevt i mönstret för provsuffletten satt perfekt medan den här var 2 cm för kort på ena sidan, vilket resulterade i att sufflettbågen inte kunde fälla ut sig helt och hela suffletthelvetet blev snett. Så nu ska jag sprätta upp och flytta sömmen. Det går ju att åtgärda, men supertrist att mönstret blivit fel någonstans. :(
  • Joddan

Ni som undrar vad jag inte var nöjd med min donkey under de 5 veckor jag hade den i mina ägor är följande

-Låg maxvikt (17kg), min son 2,5 år väger om ett par hundra gram 17 kilo och tyvärr tyckte jag att det märktes att sittdelen tyckte det var tungt med honom i. Den "knäckte" till ibland osv.

-Bred, som mono. Visst "de" säger 60cm i mono lägen men en Explorer (62cm) kommer in i min gamla hiss men inte donkeyn? Sedan kändes den bökigt bred i duo och monoläget. Kan ha att göra med att jag är van att köra smaaaala Bee.

-Dyr, ja den är för dyr för att ha ståendes 5 av 7 dagar i veckan tyvärr.

Älskar dock att kunna ha barnen mot mig, älskar att lillan fick plats i liggdelen trots stadiga 8,5 kilo. Älskar utseendet på den. Älskade lufthjulen efter att jag lärt mig pumpa dem . Den är kortare än UJ-DUO och det gillade jag. Fick bra med plats på bussar...

Har nu köpt en phil

Svar på tråden Bugaboo Donkey