• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • Joddan

Och Ted som kommer få agera syskonvagn de kvällar vi är borta och stora killen behöver sova i ngt. Annars blir det mest frog och ståbräda.

• spigg
    Joddan skrev 2011-09-13 11:28:02 följande:
    Ni som undrar vad jag inte var nöjd med min donkey under de 5 veckor jag hade den i mina ägor är följande

-Låg maxvikt (17kg), min son 2,5 år väger om ett par hundra gram 17 kilo och tyvärr tyckte jag att det märktes att sittdelen tyckte det var tungt med honom i. Den "knäckte" till ibland osv.

-Bred, som mono. Visst "de" säger 60cm i mono lägen men en Explorer (62cm) kommer in i min gamla hiss men inte donkeyn? Sedan kändes den bökigt bred i duo och monoläget. Kan ha att göra med att jag är van att köra smaaaala Bee.

-Dyr, ja den är för dyr för att ha ståendes 5 av 7 dagar i veckan tyvärr.

Älskar dock att kunna ha barnen mot mig, älskar att lillan fick plats i liggdelen trots stadiga 8,5 kilo. Älskar utseendet på den. Älskade lufthjulen efter att jag lärt mig pumpa dem . Den är kortare än UJ-DUO och det gillade jag. Fick bra med plats på bussar...

Har nu köpt en phil
    Jag upplever också Donkeyn som bredare än UJ Duo trots att de ska vara lika breda. Men jag har insett att den stora skillnaden är VAR den bredaste punkten är på vagnen. Och Donkeyn är bred om hjulen medan UJ Duo är bredast vid sittdelen, vilket ju kan ge med sig lite och därför går den in på ställen där Åsnan inte går in.

Hoppas du blir mer nöjd med din P&T!
  • Joddan

Spigg
    Hahahahja det tror jag inte, blir aldrig nöjd. Men man kan ju hoppas

• NaBas

Fujji: Jättefin sufflet! Blir också sugen på nya, tänkte vänta till våren då båda barnen sitter och sy likadana sufflor och sittdynor..

• spigg

Fujji: Säger som de andra, jättesnyggt! Min blir också i blommigt tyg, fast på svart botten!

• Fujji

Har nu lagt upp en bild på sittdelsöverdraget, det är grönprickigt på baksidan och jag struntade i att ta ut hål för selen då vi ändå bara använder den runt midjan. :) Handlade på mig massa tyg på rea igår, turkost manchester, rosa grövre tyg och ett rött med runda stora prickar på. Det som jag lagt upp var av tyg jag hade hemma, alldeles för stretchigt tyg inuti...

• Maria1980

Hej!

Vet ni vilken adapter man ska ha till cosin och om den finns att köpa i Sverige nu?

Tack på förhand :)

• mamma to be

Hoppar in här: Har snart 3 barn. Donkeyn är köpt ffa för min 2 åring och nya bebisen. 3,5 åringen som är 104cm och 17kg tung (utan kläder), ska stå på ståbräda är det tänkt.
    Nu innan nr 3 har kommit så vill hursomhelst båda barnen åka och Donkeyn fungerar även för den största. Han får kura ihop benen om han ska få plats under regnskyddet, men det tycker han bara är roligt. Det som jag upplever som negativt för de större barnen är att Donkeyn känns för rank för att de ska kunna klättra upp själva, vilket de glatt gjorde i vår tidigare Phil and Teds. Känner att jag måste lyfta de upp för att inte äventyra att den går sönder. (Gäller även 2 åringen på 12-13kg.
    Även min son på 104cm kan sitta med uppfälld sufflett även om det inte ser ut så när han sitter med den nedfälld.

Däremot undrar jag ibland om jag skulle köpt en Urban Jungle dubbelvagn istället, som är lite stabilare då jag ändå har 2 lite "större" barn som båda kan få "härdsmälta" ibland och har behov av att spännas ner i sittdelen. Då krävs det nämligen stabilitet kan jag säga ;). Men.. då får man å andra sidan inte glädjen att ha en monovagn när de större är på dagis..

• spigg
    Fujji skrev 2011-09-13 14:56:48 följande:
    Har nu lagt upp en bild på sittdelsöverdraget, det är grönprickigt på baksidan och jag struntade i att ta ut hål för selen då vi ändå bara använder den runt midjan. :) Handlade på mig massa tyg på rea igår, turkost manchester, rosa grövre tyg och ett rött med runda stora prickar på. Det som jag lagt upp var av tyg jag hade hemma, alldeles för stretchigt tyg inuti...
    Väldigt snyggt, verkligen!
Svar på tråden Bugaboo Donkey