• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • JANniela

Hej

jag har inte gått igenom hela tråden så jag vet inte om detta redan har fått ett svar...

Hur flyger man med Donkeyn? Till Chameleon som vi hade förut hade vi en sån där speciell resväska, men den passar ju inte till Donkeyn.

Vi ska förhoppningsvis flyga hem till Sverige till jul med en 2 månaders  och en 2.5 åring, så båda behöver ju Donkeyn att sitta eller ligga i när vi är hemma också.
    Men jag  blir lite orolig när jag tänker på hur flygbolaget kommer att hantera barnvagnen om man bara checkar in den utan nåt skydd.

Är det nån som vet, eller har flygit med Donkeyn redan?

• Mamma Tes

JANniela: Vad jag har förstått så ska den passa i en prampack. Man måste ha chassit i monoläget och ta bort hjulen, allt för att göra den så liten som möjligt.

Har inte testat själv, funderar kring det jag med då vi också skulle behöva ha med oss vagnen när vi ska flyga upp till Luleå i november för att visa upp nytillskottet som snart ska komma, för min familj Är orolig att vagnen ska ta skada trots en prampack :-/ Men hur ska man annars packa den? Hoppas någon mer kan svara!

• C060908
    JANniela skrev 2011-09-14 07:22:36 följande:
    Hej

jag har inte gått igenom hela tråden så jag vet inte om detta redan har fått ett svar...

Hur flyger man med Donkeyn? Till Chameleon som vi hade förut hade vi en sån där speciell resväska, men den passar ju inte till Donkeyn.

Vi ska förhoppningsvis flyga hem till Sverige till jul med en 2 månaders  och en 2.5 åring, så båda behöver ju Donkeyn att sitta eller ligga i när vi är hemma också.
    Men jag  blir lite orolig när jag tänker på hur flygbolaget kommer att hantera barnvagnen om man bara checkar in den utan nåt skydd.

När vi flög till Italien nu i början av september tog vi isär den i tre delar sen tog vi loss hjulen också så chassit och hjulen i en vanlig påse i den stora påsen , sedan sitsarna i varsin påse, vagnen klarade sig jätte bra utan några skador alls och kommer göra så nästa gång vi flyger ner nu i Oktober.
  • Fujji
    JANniela skrev 2011-09-14 07:22:36 följande:
    Hej

Vi hyrde en väska från airshells.se, vi tog den för dubbelvagn för att vara säker men det räcker nog med den för enkel kombivagn! Annars kan man säkert byta på plats om det inte skulle funka med den enkla. Den för tvillingvagn var hur stor som helst...

Annars kan man tydligen köpa Stokkes prampack, sa dom till mig iaf där jag köpte vagnen i USA.
    Våran höll iaf utan skråma från USA till Sverige i väskan från airshells. :) Kostar typ 149:- för en vecka.
  • Mamma Tes
    Fujji skrev 2011-09-14 10:47:20 följande:
    Vi hyrde en väska från airshells.se, vi tog den för dubbelvagn för att vara säker men det räcker nog med den för enkel kombivagn! Annars kan man säkert byta på plats om det inte skulle funka med den enkla. Den för tvillingvagn var hur stor som helst...

Annars kan man tydligen köpa Stokkes prampack, sa dom till mig iaf där jag köpte vagnen i USA.
    Våran höll iaf utan skråma från USA till Sverige i väskan från airshells. :) Kostar typ 149:- för en vecka.
    Tack för tipset! Vi flyger från landvetter och man verkar kunna hyra där med! Är kanon ju för känner inte för att KÖPA en prampack för att vi ska flyga med vagnen 1, kanske 2 gånger. Detta ska jag lägga på minnet!
  • Lillebror12
    Mamma Tes skrev 2011-09-14 07:56:02 följande:
    JANniela: Vad jag har förstått så ska den passa i en prampack. Man måste ha chassit i monoläget och ta bort hjulen, allt för att göra den så liten som möjligt.

Har inte testat själv, funderar kring det jag med då vi också skulle behöva ha med oss vagnen när vi ska flyga upp till Luleå i november för att visa upp nytillskottet som snart ska komma, för min familj Är orolig att vagnen ska ta skada trots en prampack :-/ Men hur ska man annars packa den? Hoppas någon mer kan svara!
    Jag tror helt klart att Prampack funkar alldeles utmärkt! Cameleon får gott och väl plats, tror att vi får ned både Cam och Bee tillsammans rätt enkelt faktiskt. Prampack är toppen, ingen av våra vagnar har fått en skråma trots flygbyten och tveksamma (billiga) flygbolag . Men dyra är de, helt klart. Värt det för oss som reser ganska mycket med barn dock.
  • C060908

Någon annan än jag som haft mycket problem med framhjulen? Vad ska man göra åt det?

• spigg
    C060908 skrev 2011-09-14 17:56:25 följande:
    Någon annan än jag som haft mycket problem med framhjulen? Vad ska man göra åt det?
    Vad för slags problem?
  • C060908
    spigg skrev 2011-09-14 18:02:52 följande:
    Vad för slags problem?
    Det låser sig på något sätt eller alltså när jag kör med vagnen och oftast när jag har bråttom så slutar fram hjulen att snurra.. inte rotera utan att snurra det liksom är som om att någon sätter i en broms och vagnen bara stannas upp
  • spigg
    C060908 skrev 2011-09-14 18:06:18 följande:
    Det låser sig på något sätt eller alltså när jag kör med vagnen och oftast när jag har bråttom så slutar fram hjulen att snurra.. inte rotera utan att snurra det liksom är som om att någon sätter i en broms och vagnen bara stannas upp
    Hm. Det låter lite likt vad som hände mitt ena bakhjul. Visade sig vara en massa grus som kommit in i navet, problemet försvann när man man tog isär hjulet.
Svar på tråden Bugaboo Donkey