• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Emeli
    butterflower skrev 2011-08-11 00:30:10 följande:
    Det är inte så många svenskar som ut som kineser iof. Men det finns kanske någon med något medfött fel.

Fel?
  • anne h
    butterflower skrev 2011-08-11 00:43:59 följande:
    Starta gärna en ny tråd.

Ett barn som bara behöver lite syrgas i några dygn ska man såklart rädda.
    Poängen var att vi kan rädda i princip alla barn, och frågan är om det är rätt.
    butterflower skrev 2011-08-11 00:45:13 följande:
    Starta gärna en ny tråd, så ska jag svara. 
    Ska jag...? Varför då? För att DU kommer med i mina ögon otroligt dumma kommentarer? Tror knappast det, va...
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    butterflower skrev 2011-08-11 00:18:37 följande:
    Haha. Och som du hoppades=)
    Ursäkta, men vad var det som var så roligt?

och vad "hoppades" jag på, månntro? Du verkar tro att du vet allt om alla...? 
  • anne h
    butterflower skrev 2011-08-11 00:48:38 följande:
    En svensk som ser ut som kines vore det nått galet med. 
    oj.. ska gå över till grannen i morgon bitti och tala om att det är något fel på hennes barn.. för flickan har faktiskt kinesiskt utseende... 
    Men vänta nu; VAD ska jag säga till henne att det är för fel på hennes dotter? 
  • Dorian Ertymexx
    Milkina cerka skrev 2011-08-11 00:19:52 följande:
    Butterflower - Kom inte och säg något annat än att du vill ha din svenskhet i fred i # 569 och att vi borde låta bli att kalla oss det vi är - och jag som är adopterad h a r vuxit upp med svenska föräldrar, hur skulle jag kunna se mig som något annat?
    Jag visste ju för jösse namn knappt inte ens vad mitt första namn var förrän jag började rota i allt detta o. kontakta spårlöst  - jag lärde inte känna min andra släkt förrän för drygt 10 år sedan.. hur skulle jag kunna se mig som Jugoslav  innan dess?

Japp, nu ser du hur hemskt det är med utlandsadoptioner - du gick glatt i villfarelsen att du var en stolt svensk, bara för att inse att du var en smutsig jugge! Stackars dig, förstår du inte att vi måste skona alla andra stackars utländska barn från detta trauma? Obestämd
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Emeli
    butterflower skrev 2011-08-11 00:24:13 följande:
    Vadå vad jag får ut av det? Jag är svensk. 

Vad tycker du? Att vi ska strunta i raser och ursprung och bara kalla oss männisor?
    Muslim, kristen, jude, katolik kan vi också slå ihop till... människa?
    Eller?  

Jag skulle vilja veta hur du definierar en svensk. 

Kan du förklara ditt resonemang om de olika "RASER" som du beskriver ovan?  
  • Dorian Ertymexx
    butterflower skrev 2011-08-11 00:24:13 följande:
    Vadå vad jag får ut av det? Jag är svensk. 

Vad tycker du? Att vi ska strunta i raser och ursprung och bara kalla oss männisor?
    Muslim, kristen, jude, katolik kan vi också slå ihop till... människa?
    Eller?  

Japp. Precis så.

Ja, men du är också ditt jobb, din hemort, din gata, din våning, din hårfärg, ditt kön, ditt genus, dina kinks, dina hobbies, dina vänner, din partner, dina kunskaper, din art, din läggning etc etc etc. Varför är just en geografisk nomenklatur viktigare än någon annan? Varför är "svensk" mer relevant än "boende på Kungsgatan"?  
  • Dorian Ertymexx
    butterflower skrev 2011-08-11 00:28:57 följande:
    Jag är inte ensam om att vara svensk, så det vill jag inte påstå.
    Men du är inte svensk.

Du skulle inte tycka att det var konstigt om jag kallade mig för jugoslav? 
    (och iom att det finns några i tråden som förstår lite trögt så vill jag vara tydlig med att jag bara drog till med ett exempel nu, jag är alltså förtfarande svensk) 

Om du känner dig som jugoslav, varför inte? Ser inte riktigt relevansen i vad du kallar dig. För min del får du kalla dig lilla smurfan om du vill. Så länge du trivs och är nöjd liksom. Men när du vill begränsa vad andra kallar sig, då är jag inte lika tolerant längre, serru.
  • Dorian Ertymexx
    Emeli skrev 2011-08-11 00:52:21 följande:

Fel?

Ja, han eller hon ser ju inte ut som i propagandafilmerna från strax syd om oss anno 1940...
  • Milkina cerka
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-11 01:00:15 följande:
    Japp, nu ser du hur hemskt det är med utlandsadoptioner - du gick glatt i villfarelsen att du var en stolt svensk, bara för att inse att du var en smutsig jugge! Stackars dig, förstår du inte att vi måste skona alla andra stackars utländska barn från detta trauma? Obestämd
    Ja tänk vad jag måste inbillat mig under min uppväxt..

Är inget bra på att vara kvick nu känner jag, detta är alldeles för nära mig själv för det o. jag är för trött.. borde sova men sitter här o. har en ledvärk som heter duga och knaprar högkostnadssubventionerade mediciner.. fyy på mig, det kanske är Butterflowers skattemedel som gått till den subventionen ..
    ..du simmar från stranden jag till stranden du i havet vi ♥ B. Ranelid
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?