• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • butterflower
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-11 00:16:50 följande:
    Jag tycker inte du ska skämmas för att du kallar dig svensk. Däremot förstår jag inte vad du får ut av att identifiera dig med ett stycke mark, en administration och ett gäng olika kulturer, de flesta vilka du sannolikt inte känner till så väl, och flera av vilka jag gissar att du inte skulle gilla det minsta alls. Och jag talar då enbart om etniska svenskar (vad det nu betyder).
    Vadå vad jag får ut av det? Jag är svensk. 

Vad tycker du? Att vi ska strunta i raser och ursprung och bara kalla oss männisor?
    Muslim, kristen, jude, katolik kan vi också slå ihop till... människa?
    Eller?  
  • anne h
    butterflower skrev 2011-08-10 12:24:36 följande:
    Att påstå att man är svensk när man ser ut som en kines är att förneka sitt ursprung.
    butterflower skrev 2011-08-11 00:11:54 följande:
    Hur ser man ut när man är svensk då? 
    Jag hade ingen aning om att det fanns nån rasstandard för svenskar.
    Nej, även den som "ser ut som en kines" kan faktiskt vara svensk!
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • butterflower
    Milkina cerka skrev 2011-08-11 00:19:52 följande:
    Butterflower - Kom inte och säg något annat än att du vill ha din svenskhet i fred i # 569 och att vi borde låta bli att kalla oss det vi är - och jag som är adopterad h a r vuxit upp med svenska föräldrar, hur skulle jag kunna se mig som något annat?
    Jag visste ju för jösse namn knappt inte ens vad mitt första namn var förrän jag började rota i allt detta o. kontakta spårlöst  - jag lärde inte känna min andra släkt förrän för drygt 10 år sedan.. hur skulle jag kunna se mig som Jugoslav  innan dess?
    Jag är inte ensam om att vara svensk, så det vill jag inte påstå.
    Men du är inte svensk.

Du skulle inte tycka att det var konstigt om jag kallade mig för jugoslav? 
    (och iom att det finns några i tråden som förstår lite trögt så vill jag vara tydlig med att jag bara drog till med ett exempel nu, jag är alltså förtfarande svensk) 
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-11 00:28:57 följande:
    Jag är inte ensam om att vara svensk, så det vill jag inte påstå.
    Men du är inte svensk.

Du skulle inte tycka att det var konstigt om jag kallade mig för jugoslav? 
    (och iom att det finns några i tråden som förstår lite trögt så vill jag vara tydlig med att jag bara drog till med ett exempel nu, jag är alltså förtfarande svensk) 
    Läs a l l t  jag och andra har skrivit om just detta, det är det enda jag kan råda dig till, för d u verkar v e r k l i g e n  behöva det!!
    ..du simmar från stranden jag till stranden du i havet vi ♥ B. Ranelid
  • Emeli
    butterflower skrev 2011-08-11 00:01:34 följande:
    Men jisses. Kolla vad jag svarade på i det inlägget.
    Det är saxat från Dorians (?) press här på FL. Och jag trror väl att det var honom jag svarade med? 

Varför skrev du inte det då? Vi kan inte läsa dina tankar. Vi kan bara gå efter det vi läser. Och i ditt inlägg beskrev du din egen mångkulturella bakgrund. Läs dina egna inlägg!
  • butterflower
    Milkina cerka skrev 2011-08-11 00:31:33 följande:
    Läs a l l t  jag och andra har skrivit om just detta, det är det enda jag kan råda dig till, för d u verkar v e r k l i g e n  behöva det!!
    Är det svårt för dig att förstå att du och jag har olika åsikter om detta?
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-11 00:36:35 följande:
    Är det svårt för dig att förstå att du och jag har olika åsikter om detta?
    Nej, men jag har inte gett upp hoppet om att få dig att begripa.
    ..du simmar från stranden jag till stranden du i havet vi ♥ B. Ranelid
  • butterflower
    Emeli skrev 2011-08-11 00:35:51 följande:
    Varför skrev du inte det då? Vi kan inte läsa dina tankar. Vi kan bara gå efter det vi läser. Och i ditt inlägg beskrev du din egen mångkulturella bakgrund. Läs dina egna inlägg!
    Jag svarade Dorian. Han förstod i alla fall, det var det viktiga.
    Jag förstår att du är besviken. Du hoppades verkigen ett tag=)

• butterflower
    Milkina cerka skrev 2011-08-11 00:37:59 följande:
    Nej, men jag har inte gett upp hoppet om att få dig att begripa.
    Jag begriper vad du menar. Men jag håller inte med.
  • anne h
    butterflower skrev 2011-08-11 00:17:39 följande:
    Det har jag inte skrivit.  Eller? 

Att diskutera ditt barn har jag inget intresse av. 
    ok, vad skrev du då? Låt oss se;
    butterflower skrev 2011-08-10 11:43:03 följande:
    Har jag skrivit något om dettra någonatanns?
    Jag pratar om foster och nyfödda, som inte överlever utan medicinska insataser.
    Vi kan rädda i princip alla barn, frågan är om det är rätt? 
    Just ja, så var det:
    Jag pratar om foster och nyfödda, som inte överlever utan medicinska insataser. 
    Låt oss diskutera ett barn, vilket som, med.. låt säga.. behov av syrgas de första tre dagarna, livsnödvändigt, men enligt dig inget man bör göra? För det överlever inte utan medicinska insatser, då ska man inget göra?

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?