• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Milkina cerka
    anne h skrev 2011-08-10 23:47:52 följande:
    Menar du att tex mitt barn som föddes med cancer inte borde ha fått hjälp? De borde ha låtit barnet dö där och då, alltså? Ja, det blir ju billigare då, DINA skattepengar går inte åt till det barnet iaf..
    Förstår verkligen att du reagerar, är inte mycket för det men *kram* krävs, minst sagt..
    ..du simmar från stranden jag till stranden du i havet vi ♥ B. Ranelid
  • anne h
    butterflower skrev 2011-08-10 11:46:59 följande:
    Jag är en komplicerad personlighet med blod från många kulturer och folkgrupper. Jag är född i Ungern av en ungersk mor, men min far är från Peru. Jag har även spanskt, quechua (inkaindianskt), kinesiskt, tyskt, judiskt och kanske också arabiskt och rumänskt blod i mina ådror.

Töntigt och patetiskt?
    Va?? Tyckte du påstod att du är vad du kallar "svensk"??! *chockad*
    butterflower skrev 2011-08-09 21:29:44 följande:
    Ja, det är en annan diskution. Etnisitet har väl ingenting med sn barn att göra?
    Om du är svensk blir svårt att svara på, jag känner inte dig. 

Jag är svensk. Min släkt är både svensk och Göteborgare. Lååångt tillbaka.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • butterflower
    Thalis skrev 2011-08-10 13:05:29 följande:
    Nu blir jag förvirrad....du skrev några inlägg upp att du har blod från många olika ursprung men igår skrev du detta.
    Det var saxat från Dorian Ertymexx press. Inlägget var ett svar. Läser du igen så förstår du nog.
  • butterflower
    Thalis skrev 2011-08-10 13:20:10 följande:
    Så du har inte ens en svensk förälder,är inte född här men du ser dig som svensk men en adopterad född utomlands med svenska föräldrar och uppvuxen i sverige med svensk kultur och traditioner är inte svensk?

Hahahaha ser att du loggade ut ganska snabbt efter mitt förra inlägg....
    Tror du att jag loggade ut på grund av något av dina inlägg? Vad pinsamt för dig. *fniss*

• butterflower
    Emeli skrev 2011-08-10 13:26:43 följande:
    Hur ska du ha det? I #485 skriver du "Jag är svensk. Min släkt är både svensk och Göteborgare. Lååångt tillbaka."
    Men jisses. Kolla vad jag svarade på i det inlägget.
    Det är saxat från Dorians (?) press här på FL. Och jag trror väl att det var honom jag svarade med? 
  • butterflower
    Emeli skrev 2011-08-10 13:22:27 följande:
    Så du anser att nyfödda inte har samma människovärde som andra? Hmmm.... Återigen en udda åsikt, på min ära. Vid vilken ålder drar du gränsen?
    Tolkar du det så?

Jag har inte skrivit att någon är mindre värd än någon annan.
    Men som sagt, en helt annan diskussion.  
  • butterflower
    Thalis skrev 2011-08-10 13:38:26 följande:
    Undrar om vi kommer att få svar....
    Det har du fått.
    (jag har bara FL som lite rolig underhållning, så jag är utloggad ibland faktiskt *L*) 
  • anne h
    butterflower skrev 2011-08-10 12:21:30 följande:
    Det är en helt annan diskusion och jag är inte säker på att jag är rätt person att svara på det.
    Men det var DU som skrev det.. så du måste väl kunna svara på det?
    butterflower skrev 2011-08-09 23:03:27 följande:
    Det handlar inte om barn som inte "duger", det handlar om barn som är sjuka, och som antagligen aldrig skulle få ett värdigt liv. 

• butterflower
    VNmamma skrev 2011-08-10 13:47:22 följande:
    Att påstå att man är människa när man ser ut som ett lejon är också att förneka sitt ursprung

Allvarligt talat, jag tycker du skriver många obehagliga saker men fyrkantig tycker jag inte att du är. Därför tror jag du egentligen förstår att frågan om vad man ÄR är mer komplexe än vad du ger uttryck för.

Många svenskar med ursprung i andra länder (inte bara adopterade) upplever att de har dubbla identiteter. För de flesta är det berikande, för en del kan det periodvis vara förvirrande.
    Också för omgivningen kan det vara förvirrande, vi vill så gärna dela in människor i enkla kategorier. Men självfallet ska man respektera den enskildes uppfattning om sig själv.

Många svenskar med ursprung i andra länder (inte bara adopterade) upplever sig som svenskar och inget annat. Låt dem göra det. Varför ska omgivningen tvinga på dem en uppfattning om sig själva?! 
    Jag har adlrig skriivit att det är enkelt.

Jag tvingar inte på någon annan en uppfattning. Men i mina ögon är man inte svensk om man har två kinesiska föräldrar. 

Dom flesta utlänningarna jag känner säger inte att dom kommer från Sverige när någon frågar om deras ursprung.
    En kines är en kines, även om han dansar små grodorna på midsommar.

Jag lägger ingen värdering i det. Jag tycker inte att det är finare att vara svensk än någonting annat.
  • anne h
    Thalis skrev 2011-08-10 13:20:10 följande:
    Så du har inte ens en svensk förälder,är inte född här men du ser dig som svensk men en adopterad född utomlands med svenska föräldrar och uppvuxen i sverige med svensk kultur och traditioner är inte svensk?

Hahahaha ser att du loggade ut ganska snabbt efter mitt förra inlägg....
    Jag blev ganska förvirrad där jag också när jag läste det hn skrev...
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?