VNmamma skrev 2011-08-10 13:47:22 följande:
Att påstå att man är människa när man ser ut som ett lejon är också att förneka sitt ursprung
Allvarligt talat, jag tycker du skriver många obehagliga saker men fyrkantig tycker jag inte att du är. Därför tror jag du egentligen förstår att frågan om vad man ÄR är mer komplexe än vad du ger uttryck för.
Många svenskar med ursprung i andra länder (inte bara adopterade) upplever att de har dubbla identiteter. För de flesta är det berikande, för en del kan det periodvis vara förvirrande.
Också för omgivningen kan det vara förvirrande, vi vill så gärna dela in människor i enkla kategorier. Men självfallet ska man respektera den enskildes uppfattning om sig själv.
Många svenskar med ursprung i andra länder (inte bara adopterade) upplever sig som svenskar och inget annat. Låt dem göra det. Varför ska omgivningen tvinga på dem en uppfattning om sig själva?!
Jag har adlrig skriivit att det är enkelt.
Jag tvingar inte på någon annan en uppfattning. Men i mina ögon är man inte svensk om man har två kinesiska föräldrar.
Dom flesta utlänningarna jag känner säger inte att dom kommer från Sverige när någon frågar om deras ursprung.
En kines är en kines, även om han dansar små grodorna på midsommar.
Jag lägger ingen värdering i det. Jag tycker inte att det är finare att vara svensk än någonting annat.