• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • Emeli
    butterflower skrev 2011-08-10 11:43:03 följande:
    Har jag skrivit något om dettra någonatanns?
    Jag pratar om foster och nyfödda, som inte överlever utan medicinska insataser.
    Vi kan rädda i princip alla barn, frågan är om det är rätt? 
    Så du anser att nyfödda inte har samma människovärde som andra? Hmmm.... Återigen en udda åsikt, på min ära. Vid vilken ålder drar du gränsen?
  • Emeli
    butterflower skrev 2011-08-10 11:46:59 följande:
    Jag är en komplicerad personlighet med blod från många kulturer och folkgrupper. Jag är född i Ungern av en ungersk mor, men min far är från Peru. Jag har även spanskt, quechua (inkaindianskt), kinesiskt, tyskt, judiskt och kanske också arabiskt och rumänskt blod i mina ådror.

Töntigt och patetiskt?
    Hur ska du ha det? I #485 skriver du "Jag är svensk. Min släkt är både svensk och Göteborgare. Lååångt tillbaka."
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-10 12:23:44 följande:
    Men när det gäller barn som adopteras till Sverige, då är det så enkelt? Dom blir svenskar.
    Jag undrar eftersom dom flesta här innen vill påstå att barn som adopterats från Kina blir svenskar så fort dom kommer till landet.  

Vad är det för fel på att vara kines? 
    Inget fel på att vara något annat än svensk, m e n  det är fel att ta ifrån barnet en tillhörighet h*n känner sig ha, oavsett vilken det är. Det var ju precis det du gjorde för mig igårkväll, förstår du inte det?
    butterflower skrev 2011-08-10 12:24:36 följande:
    Att påstå att man är svensk när man ser ut som en kines är att förneka sitt ursprung.
    Oki, men jag är inte Dorian, men vi är faktiskt många som inte ser så förfärligt annorlunda ut fast vi är adopterade.
    Du kan inte ens vara säker på att du skulle höra till de 50% som undrar var jag är född om du träffade mig IRL.. ännu mindre om du såg mina barn..
    Leg. Snåljåp det är ren sport att hitta det jag vill ha så billigt som möjligt, det går ofta att leva på mindre än man tror
  • VNmamma
    Milkina cerka skrev 2011-08-10 00:32:56 följande:
    Vad ser familjen sig som? Vilka traditioner förmedlar föräldrarna till barnet? Vilka traditioner ser barnet som sina?

Din frågeställning har inte nödvändigtvis ett svar, det behöver inte ens vara så att det är samma under hela livet.
    Personer i liknande situationer behöver inte heller ge samma svar, för det är olika och upp till individen själv att avgöra vad h*n känner sig som.
    Detta kan ha med medborgarskap att göra men behöver inte ha det.

Detta är sista gången jag förklarar för dig men jag hoppas faktiskt att du låtsas att du inte förstår.
  • Thalis
    Emeli skrev 2011-08-10 13:26:43 följande:
    Hur ska du ha det? I #485 skriver du "Jag är svensk. Min släkt är både svensk och Göteborgare. Lååångt tillbaka."
    Undrar om vi kommer att få svar....
    Mamma till A, A, A och V.
  • VNmamma
    butterflower skrev 2011-08-10 12:24:36 följande:
    Att påstå att man är svensk när man ser ut som en kines är att förneka sitt ursprung.
    Att påstå att man är människa när man ser ut som ett lejon är också att förneka sitt ursprung

Allvarligt talat, jag tycker du skriver många obehagliga saker men fyrkantig tycker jag inte att du är. Därför tror jag du egentligen förstår att frågan om vad man ÄR är mer komplexe än vad du ger uttryck för.

Många svenskar med ursprung i andra länder (inte bara adopterade) upplever att de har dubbla identiteter. För de flesta är det berikande, för en del kan det periodvis vara förvirrande.
    Också för omgivningen kan det vara förvirrande, vi vill så gärna dela in människor i enkla kategorier. Men självfallet ska man respektera den enskildes uppfattning om sig själv.

Många svenskar med ursprung i andra länder (inte bara adopterade) upplever sig som svenskar och inget annat. Låt dem göra det. Varför ska omgivningen tvinga på dem en uppfattning om sig själva?! 
  • Milkina cerka
    VNmamma skrev 2011-08-10 13:47:22 följande:
    Att påstå att man är människa när man ser ut som ett lejon är också att förneka sitt ursprung

Allvarligt talat, jag tycker du skriver många obehagliga saker men fyrkantig tycker jag inte att du är. Därför tror jag du egentligen förstår att frågan om vad man ÄR är mer komplexe än vad du ger uttryck för.

Många svenskar med ursprung i andra länder (inte bara adopterade) upplever att de har dubbla identiteter. För de flesta är det berikande, för en del kan det periodvis vara förvirrande.
    Också för omgivningen kan det vara förvirrande, vi vill så gärna dela in människor i enkla kategorier. Men självfallet ska man respektera den enskildes uppfattning om sig själv.

Många svenskar med ursprung i andra länder (inte bara adopterade) upplever sig som svenskar och inget annat. Låt dem göra det. Varför ska omgivningen tvinga på dem en uppfattning om sig själva?! 
    Leg. Snåljåp det är ren sport att hitta det jag vill ha så billigt som möjligt, det går ofta att leva på mindre än man tror
  • Dorian Ertymexx
    butterflower skrev 2011-08-10 12:20:45 följande:
    Det bevisar min poäng också=)
    Om du hade sett dig själv som svensk så hade du väl helt enkelt bara skrivit svensk?

Vi är mao överens. Jag ser inte heller dig som svensk nämligen.

Det är ett ruggigt endimensionellt sätt att se på saken. Jag ÄR inte en nationalitet. Jag är jag. Det innebär en hel massa saker. Vart jag är född, varifrån mina föräldrar kommer och vart jag bott är lååååååååååångt ned på listan över saker jag tycker är relevanta med min person. Jag tycker, för att tala klarspråk, att nationalism av det slaget är ett uttryck för jagsvaghet. När man ser sig som en nationalitet snarare än en individ ligger man rätt illa till mentalt, tycker jag.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    butterflower skrev 2011-08-10 12:23:44 följande:
    Men när det gäller barn som adopteras till Sverige, då är det så enkelt? Dom blir svenskar.
    Jag undrar eftersom dom flesta här innen vill påstå att barn som adopterats från Kina blir svenskar så fort dom kommer till landet.  

Vad är det för fel på att vara kines? 

Intressant argument. Vad är det för fel på att vara från uralbergen? Svenskarna kom ju därifrån (och innan det kom de någon annanstans ifrån etc etc etc tillbaka till den tid då vi alla kom från Afrika). Så vi kanske ska kalla svenskar för uralier istället? Eller afrikaner?

Eller varför inte bara människor, kanske. 
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?