• Karisma

Aprilbebis 2012

vicki: Gud såååååå söt han är. :) Han ser ju inte ens ut att vara för tidigt född. :) Åhh längtar ju själv nu. Fast nga veckor till kan jag nog vänta.

Hannis: Vi kommer ha lammskinn i hårdliften. MEN vissa menar att det kan öka risken för plötsligspädbarnsdöd. Jag har alltid haft det till mina små och kommer fortsätta ha det. Även i sommar för att hjälpa bebisen kontrollera kroppstempen. :)

/K

• Karisma

I helgen har det varit en helveteshelg för mig. Lillebror (20år) bor hos oss. Han kom upp från sitt rum i källaren och det såg precis ut som han gick i sömnen, vet han gjort det då han var liten. Men han rundade bara hörnet när jag försökte prata med honom och begav sig upp på övervåningen där pojkarna sover. Trots att jag försökte lugna honom hela tiden. Han såg väldigt arg och förvirrad ut. Han skulle absolut in i Olivers rum så jag lät honom och när han står och tittar på Oliver så ser jag plötsligt en panikartad stirrande blick från honom. Varje muskel i hans kropp drog ihop sig och börja krampa, jag hann slita tag i honom innan han flög i golvet där han fortsatte krampa. Jag hade världens panik. Bara skrek efter min make som höll koll på honom, sen sprang jag och ringde 112. Ambulansen kom efter en låååång stund och han blev inlagd över natten. Så nu är funderingen vad som kan ha utlöst detta på en annars helt fullt frisk 20åring. Hoppas inte det är Epilepsi utan bara rejäl stress och sömnbrist. :(

Hans blick när han föll ihop ser jag framför mig hela tiden. :( Vill ju nästan sätta upp kamera i hans rum så jag har full koll om han får ngt sånt där igen. Tror dock inte det skulle vara så populärt. :P

/K

• Karisma

Läkarna har än ingen förklaring till det som hände, sen när han vakna till när ambulansen kom och låg på akuten så var pulsen ständigt mellan 105 och 120 vilket är högt. Även fast han bara låg i en säng och sa han mådde bra. De ska utreda om han har Epilepsi men har ingen aning hur det fungerar. Jag har aldrig sett ngn krampa som han gjorde och det gjorde väl mig extra hysterisk. Han är precis som min son då hans föräldrar dog då han var väldigt liten, blir ju nu enormt överbeskyddande. De prata om att ev stress, dåligt med sömn och ätit dåligt kan vara en anledning. (Allt detta stämmer med honom då mga tråkigheter hänt i vår familj nyligen)

Läkaren prata om om att han inte skulle köra bil nu i några månader men vet inte om de tar körkortet eller om de bara menar att han inte bör köra. 

Jag har inte haft jätte mkt sammandragningar, men denna helgen har de ökat rejält, hoppas det lugnar ner sig framöver.

/K  

• Karisma

Verkar handla om vilken handledare man har turen/oturen att få. De godkände mig samma dag de fick in fortsättningsansökan. (gick från 50 till 100%). Första gången tog det strax under 30dagar att handlägga och godkännamina 50%. Ska ju ta max 30dagar att få ett beslut. :O Hoppas det ordnar sig snabbt för er så pengar börjar rulla in!

Jag ringde AFA förra veckan, tur jag gjorde det för de ville ha ett nytt sjukintyg att jag gått upp på 100% vilket jag inte visste. Hade jag inte hört något under denna veckan så skulle jag ringa dem 5e mars. För det skulle inte behöva ta mer än en vecka att få beslut från dem. Hoppas de andra som jobbar där är lika vettig som killen jag prata med. :)

/K
  • Karisma

Fick veta idag att det blir snitt fredagen den 13april. Skrattande hmm känns spännande, hoppas det innebär turdag för min del och inte otursdag. Tungan ute Läkaren skulle försöka få en tidigare tid då jag är beräknad till 17april men de andra som var inbokad för snitt var även de på snitt 3 eller 4 så det gick inte flytta deras datum. Men skulle ngt dyka upp så blir det tidigare.

/K

• Karisma

Thelma08: Har en liten fråga ang din karls krampanfall. Minns du om han en tid efter dessa anfall har haft ont i musklerna typ som om han har träningsvärk?

/K

• Karisma
    Thelma08 skrev 2012-03-05 18:49:18 följande:
    Jag är i v 31+4 idag men som tror jag är 2 v längre gången.

Ja karisma han hade fruktansvärd träningsvärk som satt i rätt länge efter. Till och med träningsvärk under fötterna.

Gud va skönt att höra, då är det inte onormalt då. :) Blir ju nojjig över allt nuförtiden Sover ju knappt på nätterna, både pga värk i kroppen + att jag inte vill missa om han får ngt nytt anfall. Hur länge var det mellan anfallen som din karl hade? Veckor? Månader?
    _______

Nu är jag otroligt less på att vara gravid, kan ju göra absolut ingenting hemma. Skulle vilja hinna med en storstädning men det får vänta då jag inte klarar av det. Skulle vilja var ute i pulkbacken med pojkarna men klarar inte av det. Suck. :(   Är ju ung 5.5vecka kvar. :O

/K

• Karisma
    Thelma08 skrev 2012-03-05 19:29:35 följande:
    Det var nog ett par månader mellan har jag för mig. Som tur är så har han ju bara haft 2 st och det är 8 år sedan nu.

Ja förstår er oro, men försök att leva på som vanligt, han behöver ju inte få fler.
    Så länge han äter och sover ordentligt så behöver det ju inte komma fler.
    Hmm sova det gör han men äter, nja han hinner ju som inte då han sover så mkt. Men tjatar varje dag om att han ska anmäla sig hos ams. :) Rutin i vardagen kommer hjälpa till med sömn och mat. Så jobbigt när man inte vet vad han har, och sen den där blicken som förföljer mig är ju påfrestande. Som gravid har jag alltid varit extra nojjig och tror att alla runtomkring mig ska dö, ännu en anledning att det ska bli skönt då bebisen tittat ut. :)

Tack för dina svar. :)

/K
  • Karisma

Thelma08:Hoppas han stannar inne ett litet tag till iaf, men bra att de börjar förbereda hans lungor redan nu. :)

Jag börja fundera hur man ska göra med amningen i sommar. Minns inte hur jag gjort tidigare, bra minne jag har då. :P Man lär ju vilja gå i linne men samtidigt inte flasha hela bröstpartiet om man är på tex en restauarang, café eller liknande när det är dags för amning. Verkar ju vara många (enligt vad man läser på fl) som blir äcklade av amning offentligt så jag tänkte försöka göra deras vardag lite lättare. Flört   

Så nu har jag kommit på att jag ska sy en egen poncho som jag kan ha i blöjväskan och sen bara slänga över mig när det är matdags. Skrattande Ska se på fre om jag hittar mig ngt bra och snyggt tyg på tygaffärn. Får ju inte va för tjockt så ungen ligger i bastun när den ska käka.  Vad tror ni? Är jag galen?

/K 

• Karisma
    emme 86 skrev 2012-03-08 15:52:09 följande:
    Karisma: inte behöver du krångla till de så?
    Me sonen som föddes i april för två år sedan gjorde jag så att jag tog hans tunna snutte o satte fast under axelbandet bara o täckte för när han skulle äta.
    Känns som att de blir svårt att se bebisen med en poncho på sig, lättare att kunna kika in under snutten.
    Kommer att göra på samma sätt med denna bebisen oxå.

Tänkte ngt liknande den här fast inte sticka då.Väldigt enkelt och snabbt sytt. :)

http://www.syenlap.dk/?p=9046

Sen kan man abslut använda en tunn filt åxå, gjorde säkert så de andra två gångerna. Kändes bara smidigt att veta att ponchon sitter på plats medans pojken smaskar på. :)

Jag har aldrig tidigare reflekterat så mkt över just amning offentligt men det verkar ju vara enormt känsligt för mga och medans jag tycker det är fjantigt och tycker man ska amma var man vill så respeterar jag ändå att det finns dem som tycker annorlunda. :)

/K

Svar på tråden Aprilbebis 2012