• Karisma

Aprilbebis 2012

lima76 skrev 2012-01-09 17:34:41 följande:
    känner igen det där, min man får sig också en och annan avhylning... ;)

ang bh-ar så har jag ingen aning, som tur var sparade jag mina amningsbehåar så det är de jag går i nu.. mina bröst sväller också upp ett par storlekar, tror jag har alla möjliga varianter i lådan.. är en b-kupa normalt men går ner till en a efter amningen avslutats, tror som mest att jag hade en e-kupa.. helt galet..

jag tror jag ska en liten sväng till stan i veckan och se om jag inte kan hitta ett par sköna mjukisar.. vill egentligen ha ett par till i velour men får kanske nöja mig med bomull, blir säkert bra det med..

Stackars karlar. Tungan ute
  • Karisma
    Lovis 1 skrev 2012-01-09 18:34:01 följande:
    Karisma: Jag har bf den 11 april. Vart bor du? Jag bor ju i gbg... Jag får också känslan av en nonchalant bm, FAN också jag som redan blivit så nonchalerad inom mvc/kk osv.. (I och med mina två förra graviditeter och förlossningar och eftervård...) Nej vc ringer jag nog inte, orkar inte blanda in dem med.... Jag sa till bm idag att hon jag ville att en läkare skulle ringa upp... Hon skulle fråga läkaren i morgon om hon kunde ringa upp mig men hon lovade inget eftersom läkaren eg inte hade tid för det... Snacka om att "skita" i sina patienter...

Jag bor utanför Umeå. :) Jag har bf 17april så om en vecka kanske jag kan få veta snittdag. :) Hoppas allt löser sig för dig.

Kram K 
  • Karisma

Wieeee jag har fått min graviditetspenning godkänd. Skrattande Var ju i förra veckan jag skicka in den. De var riktigt snabba måste jag säga. Skickade ju in 400 papper bara för att det inte skulle finnas nga frågetecken ang vad jag gör på dagarna.Tungan ute

Nu är det bara sjukskrivningen som ska bli godkänd åxå. Senast 20e ska jag ha fått svar ang det. Skrattande

/K    

• Karisma
    trollet83 skrev 2012-01-12 18:58:59 följande:
    Vad skönt!Vad jobbar du med?Jag blev uppringd av FK idag angående min ansökan för grav.penning, det lät inte riktigt som de skulle godkänna den om inte arbetsgivaren stänger av mig pga lagen om hot o våld då jag jobbar med dementa, jag skickade in min ansökan veckan innan jul så det har inte gått lika fort för mig.
    Jag jobbar som cnc-operatör inom stål industrin. Lyfter vikter runt 17kg minimum 200ggr per dag. Sen har vi tyngre saker åxå men där kan jag ta hjälp av lyfthjälpmedel. Fick GP när jag jobbade inom hemtjänsten åxå men blev sjukskriven ända till beräknat datum istället. Jag var extremt noggran när jag skrev en bilaga om min arbetsdag, tog med minsta lilla lyft och böjningar samt att man ibland måste jobba där det är trånga utrymmen. Ville inte riskera att de skulle ha nga ytterligare nga frågor till mig. Chefen skrev på papper om att omplacering inte var möjlig och på bilaga bla att hon redan nu såg att jag knappt klarade av mitt jobb. Hon skrev sitt telenr och att  de gärna fick ringa henne om de undrade över ngt. :) Hon skrev lite annorlunda på sina papper än mig men det verka de inte ha brytt sig om. :)  Min chef försökte inte ens omplacera mig då hon tyckte att det var självklart jag skulle vara hemma då jag redan nu har problem med foglossning.

Kan inte chefen stänga av dig då? Bättre de tar in en vikarie redan då istället för att ha en gravidsominte orkar jobba som vanligt.

/K   
  • Karisma

Moderskapsintyget är som ett bevis på att du är gravid så därför skickas det in till Fk.

Om jag ska få 733kr per dag från fk under min GP, ska jag ta det gånger 20 dagar? 30 dagar? Lr hur ska man tänka för att få veta ung hur mkt jag får. Kommer inte alls ihåg hur det var. Tungan ute

/K

• Karisma
    grästuva skrev 2012-01-13 10:32:54 följande:
    Karisma har dom inte en sån uträknade för föräldrapenning på hemsidan, fanns förr iaf
    Tänkte graviditetspenningen, men kom på att det nog räknas som fp och att man räknar på typ 30dagar. Annars stämmer det ju inte alls att man ska få runt 80% av lönen. :)

/K
  • Karisma
    emeilee skrev 2012-01-13 11:21:21 följande:
    Oj, du får rejäl penning. Måste säga att jag är besviken på hur systemet fungerar vid föräldraledighet. Har själv en bra inkomst och har hela tiden trott att det är 80% av min inkomst som räknas. Jag jobbar ju 5dgr/v och trodde aldrig för mitt liv att ersättningen beräknades på 7dgr/v. Helt sjukt! Det innebär ju att min ersättning /dag bli lägre eftersom jag egentligen jobbar 5dgr/v.

Ingen mer som tycker det är konstigt? Vi hade planerat att jag bara skulle ta ut 5dgr/v men det resulterar i ca 9500kr/månaden i ersättning vilken är 7500kr MINDRE än vad jag får ut idag. Tycker det är helt sjukt!!! Så nu lutar det väl åt att jag måste ta 7dgr ändå och allt kommer försvinna i ett naffs. :(  
    Sitter man med hus, bil och i mitt fall hästar så är ju det mega mycket att mista /månad...
    Nja det vet jag inte om jag får precis. Taket ligger på 440 000kr om jag inte minns fel och jag är långt ifrån det. Vill man vara hemma så länge som möjligt så gäller det att spara in på dagarna. De måste väl nästan räkna fp på 7dagar för att detska passa alla då vissa jobbar mer än 5dagar per vecka vissa veckor. Jag kommer ta ut max 18 dagar i månaden för att kunna vara hemma i ca 18mån och ändå ha kvar några dagar till senare. Det finns ingen möjlighet att ni kan dra ner på utgifterna under tiden du är föräldraledig?

Jag kommer dessutom få 10% på min lön från jobbet under 5-6mån. (Vet inte omförhandingarna är klara,men hoppas på 6mån. :))

På graviditetspenningen är det ju dock 80% på ens lön.

/K
  • Karisma
    hemmakatten skrev 2012-01-13 12:04:29 följande:
    Ska testa att ta med en apelsin eller så samtidigt, det kanske hjälper..! Nu när jag mått dåligt har jag tagit med vatten. Jag åt Hemofer först men då räckte inte de fyra tabletter om dagen som är rekommenderat (blir bara 36 mg ca) och jag blev istället så hård i magen att jag mådde dåligt. Gick då över till Niferex istället, åt en om dagen, fick magkramper ibland och fick rusa till toaletten. Började då med en varannan dag istället vilket har gått ganska bra fram till nu.. Mitt blodvärde låg på 123 i måndags vilket jag tycker låter ganska bra? BM sa att jag skulle fortsätta med att ta en varannan dag för att hålla det..?

Jag  var nere på 113 men vägrade ta järntabletter (nog problem med magen ändå), senast jag var där var det uppe på 119 så min bm tyckte inte jag behövde ta ngt. Hade det däremot sjunkit mer hade hon nog sagt annat. :)

/K
  • Karisma
    emeilee skrev 2012-01-13 20:07:09 följande:
    Så schysst av din arbetsgivare och betala 10%. :) Jodå det finns kostnader att kapa, men som någon annan skrev innan, man anpassar sina utgifter efter inkomsten och det blir lite svårt när man bott på gård med hästar i 5år och helt plötsligt kapa inkomsten med 50%. Men vi löser säkerligen det.
    Förstår att just hästarna ställer till det lite. Man vill ju inte precis sälja iväg alla pga en föräldraledighet. 10% är genom If-metall, ngt de förhandlat om att företaget ska betala. Nu när jag är sjukskriven få jag upp till 90% av lönen genom ags (afa), åxå genom facket. OM nu bara försäkringskassan godkänner min sjukskrivning.

Hoppas det löser sig för er. :)

/K
Svar på tråden Aprilbebis 2012