emeilee skrev 2012-01-13 11:21:21 följande:
Oj, du får rejäl penning. Måste säga att jag är besviken på hur systemet fungerar vid föräldraledighet. Har själv en bra inkomst och har hela tiden trott att det är 80% av min inkomst som räknas. Jag jobbar ju 5dgr/v och trodde aldrig för mitt liv att ersättningen beräknades på 7dgr/v. Helt sjukt! Det innebär ju att min ersättning /dag bli lägre eftersom jag egentligen jobbar 5dgr/v.
Ingen mer som tycker det är konstigt? Vi hade planerat att jag bara skulle ta ut 5dgr/v men det resulterar i ca 9500kr/månaden i ersättning vilken är 7500kr MINDRE än vad jag får ut idag. Tycker det är helt sjukt!!! Så nu lutar det väl åt att jag måste ta 7dgr ändå och allt kommer försvinna i ett naffs. :(
Sitter man med hus, bil och i mitt fall hästar så är ju det mega mycket att mista /månad...
Nja det vet jag inte om jag får precis. Taket ligger på 440 000kr om jag inte minns fel och jag är långt ifrån det. Vill man vara hemma så länge som möjligt så gäller det att spara in på dagarna. De måste väl nästan räkna fp på 7dagar för att detska passa alla då vissa jobbar mer än 5dagar per vecka vissa veckor. Jag kommer ta ut max 18 dagar i månaden för att kunna vara hemma i ca 18mån och ändå ha kvar några dagar till senare. Det finns ingen möjlighet att ni kan dra ner på utgifterna under tiden du är föräldraledig?
Jag kommer dessutom få 10% på min lön från jobbet under 5-6mån. (Vet inte omförhandingarna är klara,men hoppas på 6mån. :))
På graviditetspenningen är det ju dock 80% på ens lön.
/K