• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • SE3

Vad kul med en till blivande mamma!! Det dar med mixade kanslor efter besoken kanns igen, ibland har det vart valdigt livat och man fatt vanta och man inte riktigt har kannts omhandertagen menmen. Har ett vanligt mw appointement idag, sa far hoppas det gar bra idag!

Om du jobbar innom nat storre foretag sa finns det sakert klara regler vad som galler for mammaledigheten, annars ar det val din ratt att fraga sa du vet klart, men som sagt kan vara lite kansligt amne. Hoppas du har en bra och forstaende chef. Vad menar du med semester under mammaledigheten? Ar det om du kan rakna till semesterdagarna som extra dagar pa ledigheten? Min tanke ar iaf att forsoka jobba sa nara det ar dags for for bebisen att komma men sen anvanda semesterdagar veckorna innan. Hoppas du far klarhet hur det fungerar dar du jobbar!

Din yoga later bra och billig, vad kul att du gillar det! Har dar jag bor kostar sakert ett pass kring £40 sa det far jag hoppa over. Har letat fram min gamla swissball och forsoker gora lite ovningar pa den!! Nan som har bra tips pa ovningar?

Fick precis en liten carrycot levererad . Har ni borjat inhandla nat annu?

• LillWilden

Välkommen Notting Hill mamma! Vad kul med ännu en i tråden. Precis som SE3 skriver borde det inte vara några problem med semester om du jobbar på ett etablerat seriöst företag. Vi har ju rätt till vår semester under mammaledigheten, och jag tänker göra precis som SE3, ta några veckor semester innan jag påbörjar min mammaledighet,

Vad gäller svenska mammagrupper vet jag verkligen inte. Vill hemskt gärna gå med i en själv! Vore väldigt kul att träffa andra svenska mammor i London. Om inte annat kan vi här i tråden anordna en träff Glad

Cannelle, saknar också att kunna träna. Men sen vi flyttade i september finns inget gym i närheten (iaf är de alldeles för dyra) och rida kan jag ju inte göra längre. Det blir bara yoga och mycket promenader för mig. Ska börja simma en gång i veckan nu dock. MÅSTE! Skrikandes

• tänkertill

Gruppen Svenska Mammor finns runt om i världen. T.ex i norra London finns det flera grupper som träffas en gång i veckan för de som vill och kan. Jag administrerar en av dessa grupper i just norra London.

Svenska Kyrkan har en lektrött med sång och fika för mammor och nannies med barn på tisdag em...

www.globemums.net

• Vaniljkex

Ga med i Svenska mammor, det kostar runt 300 kr for ett ar, har jag for mig, och da far du kontaktinfo till alla andra medlemmar och far veta var och nar grupperna ses. Jag har varit medlem forut, men vara traffar (Chelsea) var sa sallan, sa det rann ut i sanden. 

• Cannelle

Välkommen Notting Hill mamma! Tar gärna dina tips på restauranger, tusen tack! (jag har också BF i mars!)

Hur mycket har ni andra köpt in till era bebisar? Vi har i stort sett inte köpt någonting och nu är det mindre än 2 månader kvar till vår bebis kommer så det känns som att det börjar bli dags...jag är bara så förvirrad, hur har ni andra gjort/tänkt göra t.ex. med säng? Det verkar som många i Sverige tar bort ena spjälsängens långsida och sedan ställer spjälsängen längs med sidan av föräldrarnas säng, jag tyckte att det verkade praktiskt. Men idag när vi var och tittade på sängar så sade de att så kan man absolut inte göra för att underdelen på sängen skruvas fast i sänggavlarna och att det blir ostabilt om man tar bort en långsidan.

Min man tycker vi ska köpa en « moses basket » och ställa vid vår säng, så är det enkelt att ta ur bebisen och lägga tillbaka den vid amning på natten. (jag är själv lite skeptisk, man använder den en sådan kort tid och sedan står den bara och tar plats, vi har inte så stor lägenhet…)

Jag var förresten och hälsade på på förlossningen idag, det var verkligen intressant att se. (och vilken skillnad mot « One born every minute », inga skrik och rummen var faktiskt riktigt trevliga!)

• Zalia

Välkommen Notting Hill mamma! Kul med fler i tråden! :) Jag har BF 20 februari så inte så långt före dig. Jag är ledig nu och har tagit ut mycket semester innan jag börjar riktiga föräldraledigheten. Vet inte hur det är på andra ställen, men där jag jobbar måste man ta semestern innan eller efter föräldraledigheten så jag tog så mycket jag kunde nu.
    Förresten så jobbar vår NCT lärare på St Marys, hon visade lite bilder från deras birth centre, ser superfint ut!

Cannelle - Vi har köpt det mesta nu, men så kan ju våran faktiskt komma när som helst också så det är väl lika bra det. :) Vi har köpt en spjälsäng i lite mindre format som är gjord för att man ska ta bort ena långsidan, den har två sängbottnar som man kan byta mellan varav den ena är lite bredare än sängen så man ska kunna fästa den över kanten på föräldrarnas säng (vi fick såga till den lite för att det skulle passa dock). Finns en del såna sängar, men en del är väldigt dyra, den vi köpte finns på amazon och är inte alls lika dyr. Håller med dig om moses basket, det känns lite onödigt, även om de är gulliga. Vi har inte heller jättemycket plats, så den här sängen känns som en bra start, större än en moses basket så den får plats i den lite längre, men inte lika stor som en del spjälsängar.

Kul med besök på förlossningen! På vårt sjukhus får man inte besöka längre, och speciellt inte birth centret, de hade tokmycket folk på sina turer så de har slutat med dem.

Vi var på growth scan idag och allt såg jättebra ut! Känns väldigt skönt, även om vi inte var oroliga direkt så är det skönt att veta att allt är okej. Och så har vi blivit godkända för birth centre födsel (om allt går som det ska), så från och med måndag när den räkna som fullgången får den gärna komma. Spännande! :)

• Cannelle

Oj Zalla, mindre än en manad kvar, vad spännande och skönt att allt sag bra ut pa growth scan.

Kan inte du länka till en sadan säng som ni har köpt? (blir bara lite rädd när du säger att ni fick saga till den, vi är totalt ohändiga och äger inte ens en sag!)

• Zalia
    Cannelle skrev 2012-01-25 17:53:09 följande:

Oj Zalla, mindre än en manad kvar, vad spännande och skönt att allt sag bra ut pa growth scan.

Kan inte du länka till en sadan säng som ni har köpt? (blir bara lite rädd när du säger att ni fick saga till den, vi är totalt ohändiga och äger inte ens en sag!)

Den här har vi: www.amazon.co.uk/Bedside-Co-Sleeper-Height-adjustable-yellow/dp/B002IJ7IS8/ref=sr_1_3&ie=UTF8&qid=1327510699&sr=1-3

Täcket och sånt som följer med är kass kvalitet så det tänker vi inte använda, och vi har köpt till madrass till den, men själva sängen verkar bra. Botten var lite för bred, blev en lite väl stor glipa mellan stoloparna på den och vår säng, så det var därför vi sågade till den, men jag har en någorlunda händig make som faktiskt äger en såg. ;)
Svar på tråden Någon mer gravid i London?