• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • Cannelle
    Lillwilden: vi har också tränat en del andning på yogan, fast mest bara djupandning, om jag har förstått det rätt så ska man också använda "lättandning" när värkarna gör riktigt ont och jag känner att jag lätt blir yr i huvudet när jag ska andas "lätt", så jag behöver definitivt öva mer. (men tycker att det är så tråkigt!) På NCT-kursen pratade de också om vikten av "perineal massage" men det står så mycket olika om det på internet så man vet inte vad man ska tro. 
    Zalia: hur mår du? vad spännande att det närmar sig! Jag har cirka en månad kvar och om det inte hade varit för denna j*kla foglossning hade jag mått jättebra. 
  • Protea
    Zalia skrev 2012-02-07 12:48:30 följande:
    Cannelle - Hoppas resten av NCT mötena blir bättre, beror säkert mycket på läraren, våran var jättebra och vi var väldigt nöjda. Fast det bästa är nog att träffa andra blivande föräldrar från området, jag har redan träffat de andra tjejerna och fikat sen kursen tog slut och vi ska träffas igen imorgon.
    Jag har inte direkt tränat andning, bara lite "in genom näsan ut genom munnen" ibland, som du säger, det är ju så mycket annat man ska hålla reda på!

Protea - Oooh det närmar sig! Så du kommer få barn på skottdagen! Kul! :)

Själv går jag bara här och väntar, mindre än två veckor till BF nu... Vill att det ska hända nåt!!! Blev lite uppskrämd igår när jag var på kontroll hos barnmorskan, hon tyckte det lät som bebisens hjärta hoppade över slag när hon lyssnade så hon skickade iväg mig på ctg en stund för att se att det var okej. Det var inga som helst problem, men på den lilla stunden innan man vet hinner man ju tänka ut de mest hemska scenarion. Men tydligen är det en väldigt livlig bebis där inne så det var bara lite svårt att få nåt bra ljud för att den inte var stilla. :)

Förresten, nån som har nåt förslag på var man kan hitta en bra nattlampa? Vill ha en lagom svag lampa till sovrummet så man inte behöver tända starka lampor på nätterna när bebisen vaknar och ska ammas och så, men jag hittar ingen jag gillar.
    Da ar det ju jattenara for dig ocksa! Vad spannande!!! Jag tankte jag skulle packa vaskan till bade mig och sonen pa 13 manader i fall att allt skulle hoppa igang innan snittet... Kan ju vara skont att slippa stressa om vad som ska med da. Har en jattegullig kompis som ska se efter Gustaf om det hander innan eller nar jag snittas. Har precis bestallt ett helt gang maternity pads mm fran mothercare...inte direkt kul shopping men det behovs ju tyvarr!

Vad laskigt med hgjartljuden, skont att allt var bra! Jag borjade bloda i vecka 32 forra gangen men rakade vara pa 'breastfeeding workshop' pa sjukhuset da sa jag gick bara in pa antenatal och de kollade mig - blev riktigt stressad da kommer jag ihag.
  • Protea
    Cannelle skrev 2012-02-09 11:38:00 följande:
    Lillwilden: vi har också tränat en del andning på yogan, fast mest bara djupandning, om jag har förstått det rätt så ska man också använda "lättandning" när värkarna gör riktigt ont och jag känner att jag lätt blir yr i huvudet när jag ska andas "lätt", så jag behöver definitivt öva mer. (men tycker att det är så tråkigt!) På NCT-kursen pratade de också om vikten av "perineal massage" men det står så mycket olika om det på internet så man vet inte vad man ska tro. 
    Zalia: hur mår du? vad spännande att det närmar sig! Jag har cirka en månad kvar och om det inte hade varit för denna j*kla foglossning hade jag mått jättebra. 
    Da maste vi vara beraknade ganska nara varandra - kommer ihag att vi sagt det forut men kommer inte ihag vilket datum du har? Jag ar beraknad den 7e mars men blir snittad den 29e fabruari sa nu ar det lite under 3 veckor kvar! Sa spannande! Tank att om 3 veckor ar jag tvabarnsmamma!
  • Zalia
    Vaniljkex skrev 2012-02-07 15:37:48 följande:
    Vi anvande lampan som ar inbyggd i lyssnarenheten pa babymonitorn nar vi gick in/upp pa natten. Den ger bara precis sa mycket ljus att man ser att byta bloja, hitta en tappad napp, inte kliver pa nagon leksak pa vag till spjalsangen etc, men ar alldeles for svag for allt annat. Rekommenderar den vi har, BT150, starkt, jag tycker att den har varit super.
    Tack för tipset! Vi har inte skaffat nån baby monitor än, har inte varit säkra på att det behövs, men vi lär nog skaffa en till sommaren när vi är i trädgården mer så jag ska komma ihåg den här då. Kanske lite onödigt att köpa den bara för lampan... :)
    Cannelle skrev 2012-02-09 11:38:00 följande:
    Det går mycket upp och ner nu måste jag säga. Igår var jag helt utslagen och orkade knappt resa mig från soffan och idag är jag jättepigg och städar. Fast det beror mest på hur jag sovit tror jag, oftast sover jag jättedåligt och har nu börjat sova sittandes. Bebisen får gärna komma nu! Inte alls långt kvar för dig heller ju! Visst är det spännande! :) Jobbigt med foglossning dock, hoppas det blir bättre för dig snart.
    Protea skrev 2012-02-09 12:48:45 följande:
    Da ar det ju jattenara for dig ocksa! Vad spannande!!! Jag tankte jag skulle packa vaskan till bade mig och sonen pa 13 manader i fall att allt skulle hoppa igang innan snittet... Kan ju vara skont att slippa stressa om vad som ska med da. Har en jattegullig kompis som ska se efter Gustaf om det hander innan eller nar jag snittas. Har precis bestallt ett helt gang maternity pads mm fran mothercare...inte direkt kul shopping men det behovs ju tyvarr!

Vad laskigt med hgjartljuden, skont att allt var bra! Jag borjade bloda i vecka 32 forra gangen men rakade vara pa 'breastfeeding workshop' pa sjukhuset da sa jag gick bara in pa antenatal och de kollade mig - blev riktigt stressad da kommer jag ihag.
    Ja, är nog en bra idé att vara förberedd, man vet ju aldrig! Min väska är packad och klar, går bara och väntar otåligt nu. Hur gammal är Gustaf? Känns det nervöst att ha två barn att ta hand om?
  • LillWilden

Lite off topic, men det är så många som frågar om vi har tänkt ut något namn till bebisen. Det har vi förstås, men det är inget jag vill dela med alla. Något knep på hur man kan avleda uppmärksamheten? Vissa ger sig inte när jag ljuger och säger att vi inte riktigt har bestämt oss, de vill ändå höra vilka namn som vi funderar på. Vill inte verka otrevlig, därför har jag ljugit och sagt att vi helt enkelt in riktigt vet. Tycker det känns lite väl privat, eller är jag överkänslig?

• Zalia

LillWilden - Förstår precis, har också fått den frågan många gånger och vill inte heller prata om det. Folk har för många åsikter om namn och jag vill inte att nån ska slänga ur sig nåt som får mig att börja ogilla namnen vi funderar på. Jag har helt enkelt sagt att jag inte vill tala om det, att vi vill att det ska bli en överraskning när bebisen kommit. Folk brukar inte insistera då.

• Protea
    LillWilden skrev 2012-02-09 15:35:02 följande:

Lite off topic, men det är så många som frågar om vi har tänkt ut något namn till bebisen. Det har vi förstås, men det är inget jag vill dela med alla. Något knep på hur man kan avleda uppmärksamheten? Vissa ger sig inte när jag ljuger och säger att vi inte riktigt har bestämt oss, de vill ändå höra vilka namn som vi funderar på. Vill inte verka otrevlig, därför har jag ljugit och sagt att vi helt enkelt in riktigt vet. Tycker det känns lite väl privat, eller är jag överkänslig?

Forstar precis vi har samma sak. Vi berattade for vara foraldrar vid jul och bad dem att inte saga nagot till nagon resulterade i att mina svarforaldrar inte lyssnade pa det orat och berattade for min mans faster och farbror...nar vi bad dem att inte gora sa, sa tyckte de att vi var overkansliga....ja ja det ar inte hela varlden och det har lugnat ner sig nu!

Jag sager att vi har ett namn men att vi vill att det ska bli en overraskning vid fodseln. Brukar fungera bra!
  • Protea

Zalia - Gustaf foddes den 5e januari 2011 sa det blir ca 14 manader mellan pojkarna. Visst kanns det lite nervost om man ska racka till men det ska nog ga bra. Jag ar hemmamamma och min man ar toppen! Jag kommer att ha hjalp 6 veckor efter snittet men sen blir det bara jag....

Vi haller dessutom pa att kopa nytt hus och hyra ut lagenheten vi bor i....sa det ar en hel del bollar i luften!

• YokohamaNr2
    Zalia skrev 2012-02-07 13:09:22 följande:
    Tack för lamp-tipset! Får se om vi orkar ta oss till ikea... :)

Jag tror tyvärr inte jag kommer få träffa Whittington barnmorskorna efteråt eftersom vi inte bor i det området, så det blir barnmorskor från Barnet. Hoppas de också är bra!
    Hej hej
    Jag passar heller inte in här iom att jag inte är gravid men har två barn, och bor i Barnet så tänkte passa på att lugna dig. Min andra son föddes på Chase Farm som tillhör Barnet och de barnmorskorna jag hade hem efteråt var också jättebra. Har fler kompisar som har fött på Barnet hospital och de har samma erfarenheter!

Var i Barnet bor du? vi bor i N11, Friern Barnet
  • LillWilden

Tack för tipsen, Protea och Zalia! Det tänker jag säga när folk frågar, att vi vill att det ska vara en överraskning. Det kan ju ingen ta illa upp av, då är det de som är överkänsliga.

Svar på tråden Någon mer gravid i London?