• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • tänkertill
    londonsvenska skrev 2012-01-14 23:05:50 följande:
    Till er som redan har bebisar: kan någon tipsa om bra babysim kurser? Eller någon bra babypool som är varm? Vill gärna ta med Elise då hon älskar att bada i badkaret :) Tacksam för svar!!

Vi gick på http://www.aquababies-uk.com/venues.php i NW3. Tyckte det var ett bra sätt att börja på så att jag kände mig säker med lillen i poolen. Efter en kurs gick vi själva eftersom jag då kände mig trygg.
  • LillWilden

Hej på er!
    Tänkte höra... tror ni det är okej att jag tar en hel dag ledigt för att gå på antenatal course? Breast feeding-session är från kl 10 till 16 på St Thomas Hospital, och eftersom jag jobbar 9-17 är det ju ingen vits att jag åker till kontoret. Jag vet ju att jag enligt lag har rätt till det, men vet ändå inte om det känns helt rätt. Vissa kanske skulle föreslå att jag tog semester istället. Vad har ni gjort/skulle ni göra?

• Cannelle

Jag skulle inte ha tagit ut en semesterdag, som du skriver, det är ju en rättighet att vara ledig för antenatal classes! Är det nagon annan kvinna som har varit gravid pa ditt jobb, hur har de gjort? Kan du fraga din chef hur h*n tycker att du ska göra? 

• LillWilden

Det är en kvinna som är mammaledig nu, kanske hör med henne. Jag vet att hon tog ut en del semester just för att hon ändå hade så mycket att ta ut. Det har jag visserligen med, måste ta alla mina 26 dagar innan jag påbörjar min mammaledighet, men jag tänkte ta tre veckor innan mammaledigheten ens börjar för att kunna vara ledig så länge som möjligt i ett streck och påbörja mammaledigheten samma dag som BF.

Näe, har läst runt lite mer och jag tänker nog inte ta semester. De är skyldiga att ge mig ledigt och jag har ju bevis. Tack för tips, Cannelle!

• SE3

Hoppas ni haft en bra helg med er magar och fina bebisar!!

LillWilden, Jag gar in pa nya veckor pa sondagar men ser fredagen som att veckan ar gjord redan pa fredagen.. ar val for jobbet for veckan ar avklarad och man kan njuta nagra dagar. Jag tror inte heller det ska vara nagra problem for dig att ga pa din kurs, du har ju som du sager "bevis" samt kan du sakert fa ett intyg pa att kursen ar heldag. Manga foretag verkar bra for just maternity, att dom inte kan fraga dig for ingaende fragor osv.. men det varierar sakert.

• Protea
    LillWilden skrev 2012-01-16 13:34:04 följande:
    Hej på er!
    Tänkte höra... tror ni det är okej att jag tar en hel dag ledigt för att gå på antenatal course? Breast feeding-session är från kl 10 till 16 på St Thomas Hospital, och eftersom jag jobbar 9-17 är det ju ingen vits att jag åker till kontoret. Jag vet ju att jag enligt lag har rätt till det, men vet ändå inte om det känns helt rätt. Vissa kanske skulle föreslå att jag tog semester istället. Vad har ni gjort/skulle ni göra?
    Jag tycker absolut inte du ska ta semester, det ar ju din lagliga ratt att ga pa dessa kurser och den jag gick pa var jattebra! Mammaledigheten ar ju inte att skryta med har sa jag tycker inte att du ska av din semester, den kan du behova nar den lilla kommer!
  • Protea

Min kusin fick en son pa Queen Cahrlotte & Chelsea i lordags och vi skjutsade hem henne i sondags. helt otroligt vad sma de ar i borjan! Jag tyckte han sag sa liten ut och sa vagde han nastan exakt vad min forsta gjorde nar han foddes!

• LillWilden

Tack för rådgivning! Jag bestämde mig för att inte ta semester. Har nu informerat min chef och han har godkänt det, så enkelt var det :)

Grattis Protea till din syssling eller vad det nu blir! Spännande.

Cannelle: Intressant artikel, men håller med, varför ingen kommentar om den låga siffran i Finland?

Svar på tråden Någon mer gravid i London?