• Cannelle

Någon mer gravid i London?

Jag bor i London och är gravid med mitt första barn, BF i mars 2012. Finns det möjligtvis någon mer svensk här som väntar barn och som bor i London? Skulle vara trevligt att utbyta tankar! (vågar man t.ex. föda på ett NHS-sjukhus?) 

• Svar på tråden Någon mer gravid i London?
  • Cannelle

BF+10 idag, suck suck, de kommer nog vill sätta igång mig på tisdag eller så men jag vill absolut inte det. 

• Protea
    Cannelle skrev 2012-03-25 19:58:50 följande:
    BF+10 idag, suck suck, de kommer nog vill sätta igång mig på tisdag eller så men jag vill absolut inte det. 
    Sa da ater du ananas, stark mat och gar i trappor?! ;) Packat vaskan flera ganger om?

Visst, jobbigt att det inte kommer igang av sig sjalvt men de satter ju inte igang en for skojs skull. Det finns ju anledning bakom.

Lycka till, det kommer att ga jattebra ska du se!
  • Cannelle
    Protea skrev 2012-03-26 08:37:33 följande:
    Sa da ater du ananas, stark mat och gar i trappor?! ;) Packat vaskan flera ganger om?

Visst, jobbigt att det inte kommer igang av sig sjalvt men de satter ju inte igang en for skojs skull. Det finns ju anledning bakom.

Lycka till, det kommer att ga jattebra ska du se!
    Ja, jag äter ananas och dricker hallonbladste för fulla muggar, verkar inte ha hjälpt än så länge! 

Jag vet inte hur många som har sagt åt mig att "ta en promenad" också, man är ju så stor och otymplig så det blir ju väldigt korta promenader. (och min foglossning gör inte det hela enklare...)

Barnmorskan ringde precis och har bokat in mig för igångssättning imorgon kl 10 men jag sade att jag inte ville. I Sverige väntar de väl 14 dagar innan de sätter igång så jag skulle vilja vänta 14 dagar i alla fall. 
  • LillWilden

Cannelle, jag håller tummarna att det sätter igång snart naturligt. Hade inte heller velat bli igångsatt. Men det är väl upp till dig om du vill bli det eller inte? Eller har man inget val efter en viss tid?

Protea, tack för tipsen! Och vad kul att läsa om första tiden med lille Viktor. Börjar själv fundera på besök nu. Vill nog vänta åtminstone två veckor efter due date innan nån familjemedlem (läs: mamma) kommer och hälsar på en längre tid från Sverige. Är det jobbigt med besök eller känns det bara bra?

• Cannelle
    LillWilden skrev 2012-03-26 16:47:06 följande:
    Cannelle, jag håller tummarna att det sätter igång snart naturligt. Hade inte heller velat bli igångsatt. Men det är väl upp till dig om du vill bli det eller inte? Eller har man inget val efter en viss tid?
    Tack! Nej, de tvingar en ju inte, men man kan ju liksom inte vänta hur länge som helst, sedan beror det ju pa hur moderkakan ser ut, om den inte kan ge näring till bebisen sa riskerar man ju inte det, da väljer nog de flesta att bli igangsatta. 

Har beställt tid för akupunktur imorgon, tror väl inte sa vansinnigt mycket pa att det ska ge nagon effekt men man har ju liksom inte sa mycket att förlora känns det som. (förutom £85 per session och man behöver minst 3 stycken!!)
  • Protea
    LillWilden skrev 2012-03-26 16:47:06 följande:

Protea, tack för tipsen! Och vad kul att läsa om första tiden med lille Viktor. Börjar själv fundera på besök nu. Vill nog vänta åtminstone två veckor efter due date innan nån familjemedlem (läs: mamma) kommer och hälsar på en längre tid från Sverige. Är det jobbigt med besök eller känns det bara bra?
    Vi hade ju inte sa mycket val utan behovde hjalp efter mitt snitt. Min man var ledig forst 8 dagar, sen kom min mamma i en vecka och sen svarmor i en vecka och nu har Jacques sina tva pappaveckor. Det fungerade jattebra med besok - min mamma kom forst och hon ar ju 'BVC tant' sa har en massa erfrenhet och det var toppen att ha henne pa plats bade med hjalp med Gustaf (14 manader) och sa med Viktor angaende amning och annat. Min svarmor ar superrar och var ocksa toppen, hon pysslade om Gustaf och lagade mat at oss! Dock hade hon inte direkt nagon disciplin pa Gustaf sa 14 manaderssonen styrde redan farmor.... Han ar hur ga som helst men behover en 'firm hand'!

Amningen fungerar jattebra denna gang, det gick ju inte med Gustaf pga av en rad orsaker och det kanns skont. Han fick ju tillagg innan min mjolk kom in det tog ju nastan 6 dagar och det fick jag rad av barnlakaren pa sjukhuset att gora, barnmorskorna gillade det inte pga av att de vill ha upp % som lamnar sjukhuset och ammar till 100%. Sa tank pa det om det skulle bhovas for er ocksa.
  • Protea
    Cannelle skrev 2012-03-26 10:23:10 följande:
    Ja, jag äter ananas och dricker hallonbladste för fulla muggar, verkar inte ha hjälpt än så länge! 

Jag vet inte hur många som har sagt åt mig att "ta en promenad" också, man är ju så stor och otymplig så det blir ju väldigt korta promenader. (och min foglossning gör inte det hela enklare...)

Barnmorskan ringde precis och har bokat in mig för igångssättning imorgon kl 10 men jag sade att jag inte ville. I Sverige väntar de väl 14 dagar innan de sätter igång så jag skulle vilja vänta 14 dagar i alla fall. 
    Hoppas att det hoppar igang av sig sjalvt nu da.

Jag ar orolig av mig nar det galler graviditet sa jag skulle inte vaga ga over mer an 2 veckor. Skulle vara orolig att nagot skulle ga fel precis i slutet och skulle da ta igangsattning om det behovdes. Menar inte att skramma upp dig utan bara hur jag kanner. Jag fick ju inte ga langre an 39 veckor pga av diabetesen.

Har de gjort en svepning (sweep) pa dig? Da brukar det ju hoppa igang utan gel osv. Du kanske kan be om det? Jag tror att de vantar 10-14 dagar har ocksa sa det kan du absolut be om.

Lycka till - snart har du bebisen hos dig!!!
  • Cannelle
    Protea skrev 2012-03-27 12:32:54 följande:
    Hoppas att det hoppar igang av sig sjalvt nu da.

Jag ar orolig av mig nar det galler graviditet sa jag skulle inte vaga ga over mer an 2 veckor. Skulle vara orolig att nagot skulle ga fel precis i slutet och skulle da ta igangsattning om det behovdes. Menar inte att skramma upp dig utan bara hur jag kanner. Jag fick ju inte ga langre an 39 veckor pga av diabetesen.

Har de gjort en svepning (sweep) pa dig? Da brukar det ju hoppa igang utan gel osv. Du kanske kan be om det? Jag tror att de vantar 10-14 dagar har ocksa sa det kan du absolut be om.

Lycka till - snart har du bebisen hos dig!!!
    Jo, jag fattar ju ocksa att jag inte kan ga över för länge, men i alla fall 14 dagar som jag tror man gör i bade Sverige och Frankrike t ex. Ska pa ultraljud i eftermiddag och skulle nagot inte se bra ut sa far jag ju acceptera att bli "induced". Men det är ju större risk för epidural, sugklocka, kejsarsnitt etc när man blir igansatt + att det kan bli mer smärtsamma och langdragna förlossningar sa jag vill verkligen helst slippa.

Jo, jag gjorde en "sweep" förra torsdagen som endast resulterade i lite mensvärk. (men tack för tipset!)

Var pa akupunktur i morse, hitintills har det inte haft nagon effekt.... 
  • Zalia

Cannelle - Hoppas ultraljudet gick bra och att det sätter igång av sig självt så du slipper igångsättning. Men även om det blir det så kommer det gå bra ändå, det gör det även om det inte blir som man hade önskat (mig hände nästan allt som jag hade på min vill helst slippa lista och det blev okej ändå och en söt bebis till slut). Vet inte om akupunkturen var det som hjälpte för mig men jag fick värkar på kvällen efter andra omgången akupunktur.

Har inte varit så aktiv här sen Linus föddes (han har ett namn, äntligen!!!), han tar upp all min tid. :) Det är först de senaste dagarna det gått att lägga ner honom själv någon längre stund utan att han blir jätteledsen så nu kan jag börja hinna typ klä på mig och borsta tänderna ibland iaf. Har haft det rätt jobbigt med amningen också så det har varit lite kämpigt. Men han är så söt så man smälter! Nästa vecka kommer svärföräldrarna på besök över påsken, ska bli intressant, är rädd att de kommer komma med lite för många välmenande råd som kommer driva mig vansinnig. Som tur är har maken ledigt hela tiden de är här också så jag behöver inte hantera dem själv hela tiden.

Nu ska vi se om jag kan hinna med nåt mer här innan han vaknar igen! :)

• Cannelle
    Linus, vilket fint namn, du får lägga in några bilder på honom när du har tid!

Ja, svärföräldrar är verkligen ett kapitel för sig, mina kan verkligen driva mig till vansinne. (särskilt efter att min svärmor sade till mig i förrgår att förlossningen nog inte sätter igång för att jag stressar för mycket...gaaah)

Jag var på sjukhuset igår och träffade en otrevlig barnmorska och en ännu otrevligare doktor. Jag sade att jag helst ville vänta några dagar innan jag blir igångsatt, de var väldigt oförstående och jag fick verkligen noll stöd. Jag trodde att det skulle vara lite mer som i Sverige där man bedömer hur mycket fostervatten det finns, hur bebisen verkar må, hur mognadgraden i livmoderhalsen är osv. Om jag har förstått det så rätt, så om allt är bra så väntar man ytterligare ett par tre dagar innan de gör en bedömning igen, alltså de strävar efter att förlossningen ska starta av sig självt då det är mer gynnsamt. (sedan inser jag ju också att man inte kan vänta i all evinnerlighet)

Det enda de talade om här var hur mycket högre risken för stillbirth är om man väntar, de nämnde inga risker om att bli igångsatt och när jag frågade om de inte skulle kolla hur mycket fostervatten det fanns så sade de bara att det är ingen idé, det kan ändras väldigt fort. Så vid mitt sjukhus så kan du så klart välja att inte bli igångsatt, men du får inga extra kontroller av bebisen, vilket ju inte känns så betryggande. (min tanke var att vänta 2 eller 3 dagar, alltså inte flera veckor...)

Nu har jag i alla fall tid för igångsättning imorgon vilket känns hemskt, jag var helt hysterisk här igår och bara grät och grät. Jag har en sådan negativ inställning till igångsättning så jag är lite rädd att det blir som en självuppfyllande profetia. Men men, jag var på akupunktur igen imorse, vi får väl se om det hjälper...
Svar på tråden Någon mer gravid i London?