Inlägg från: PrimitivMan |Visa alla inlägg
  • PrimitivMan

Trash-tråden

Ermenegildo skrev 2012-10-26 00:06:37 följande:
    Din syn på sex indikerar ett outvecklat genustänkande. Du döms att läsa och aktivt medverka i fem FL-trådar om ett jämställt sexliv.

Ett passande straff. Dessutom skall Anton använda ordet "hen" vid minst 100 tillfällen.
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • PrimitivMan

Det här med rasism:

Är det inte så egentligen att vi alla är rasister på ett eller annat sätt. Då menar jag inte att bränna ned flyktingförläggningar, snagga håret och skråla "Die Fahne hoch", rösta på SD, vara vardagsfrämlingsfientlig eller säga negerbollar . Alltså även om vi aldrig skulle yttra ett främlingsfientligt ord så är vi ändå rasistiska. Därför att vi på något sätt bedömer en person utifrån hans/hennes ursprung på något sätt.

För den delen kan vi verkligen skaka av oss alla ev. fördomar som vi matats med på olika sätt? Är vi verkligen helt fördomsfria? När ens dotter kommer hem och presenterar sin nya pojkvän som är arab reagerar vi då annorlunda än om det var en "etnisk svensk"? Tror att en hel del som säger sig vara icke-rasister visar sitt rätt jag då. Själv ser jag det som ett möjligt problem, stora skillnader i bakgrund, värderingar och åsikter kan vara ett problem (snarare än att en person är just arab/muslim). Men det är ju personrelaterat mer egentligen, men man sätter nog en minoritetsperson under kraftigare granskning.

Sen finns ju motsatsen också givetvis. "Jag avskyr muslimer förutom Muhammed på jobbet, han är så trevlig".
    När man ser en snygg svart kvinna så tänker man "åh en sån snygg svart kvinna" (el kanske tom tänker negress) istället för att bara tänka "Åh en snygg kvinna" (som råkar vara svart). Vi tänker inte "åh en snygg vit kvinna".

På något sätt är det lika rasistiskt att säga "Jag gillar svarta män/kvinnor" som det är att säga "Jag ogillar svarta män/kvinnor" (personligen tror jag i det sistnämnda fallet inte beror på estetiska skäl). Fast i det fallet är jag nog fördomsfri, för jag blir kåt på kvinnor oavsett hudfärg (en icke-faktor).

Fast det är kanske bara naturligt och att vi noterar det som avviker från normen. På samma sätt som vi skulle reagera på en snygg kvinna med rakat huvud (mmm Sinead O´ Connor). Det är kanske bara när vi tillskriver ursprunget några värderingar, både goda resp dåliga som man kanske kan säga man har fördomar (ordet jag eg letar efter är "bias", finns inte ett svenskt ord som uttrycker det bättre).

• PrimitivMan

Skall jag dock vara ärlig så tänker jag om en "snygg svart kvinna" något ännu värre. Jag tänker "umm rostbiff" (brun utanpå, rosa inuti) .

Men det är att jag har så svårt att skaka av mig det skämtet. Dessutom är det en vacker kontrast och jag får en snuskig bild i min hjärna varje gång jag tänker den tanken.

• PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-26 11:06:42 följande:
    Jag har såklart mer att säga om det du skrev PM men har inte tid så ska fatta mig kort kort kort.

Jag ser det inte riktigt på samma sätt. Alltså om jag ser en snygg svart man så tänker jag inte "åh en snygg svart man".
    Men detta beror nog på att min dotters pappa är jamaican och jag i många år var gift med en svart man.
    Min dotter är liksom mörkbrun med enormt afrohår så att reflektera över hudfärg mer medvetet faller sig inte naturligt för mig. Men jag tror att det är ganska ovanligt.

För jag ser inget negativt med att göra det. Varför skulle det vara negativt liksom?
    Det blir negativt först om man lägger en negativ värdering i hudfärgen, men gör man inte det är det väl snarare naturligt att notera den.
    När folk träffade mannen jag nämnde så var givetvis det första de tänkte på hans mörka hy och hans långa dreads. Precis som att du liksom jag säkert har saker som folk lägger märket till, även om det i Sverige knappast kommer vara vår hudfärg.

Självklart är vi inte fördomsfria, jag är det verkligen inte.
    Men något mycket intressant jag noterat är att man om man rör sig i "rätt" kretsar liksom är "okejad" att yttra sina fördomar.
    Min bästa väninna är libanes, jag har nära väninnor från Somalia, Eritrea, Sverige, Gambia osv. Jag bor i förorten, mitt barn är inte blont med blå ögon, mitt jobb relaterar ganska direkt till islam och när man är mitt i smeten så tar folk inte lika illa upp om man "säger det som det är" haha...
    Jag kan beklaga mig ganska öppet över visa kulturella yttringar utan att folk tar illa upp.
    Jag har givits något slags fripass. För jag har gått på deras somaliska bröllop, jag har suttit i deras kök och druckit te med ingefära och ätit sockrade pannkakor. Jag går över med mat under ramadan till min libanesiska väninna och hon beklagar sig högt över alla "jävla invandrare" som inte kan uppföra sig.
    Så långt skulle inte jag gå, men ändå.

Sanningen är den att många araber har svårt för afrikaner. Där stöter jag otroligt ofta på rasism, oftare än mellan svenskar och afrikaner.
    En annan sanningen är att jag känner afrikaner som hellre skulle äta upp sin sko än bli vän med en arab.
    Men de har också feta fripass, efter som de är "utsatta grupper".
    Givetvis blir rasism tydligare när den kommer "uppifrån", från människor som i denna fucked up värld anses komma från en "mer civiliserad" tillvaro.
    Gör man som jag, lämnar den "civiliserade tillvaron" så blir man också mer "ok".

Folk känner igen mig i butiken där man styckar getter bakom frysdisken liksom. Jag utgör inte längre ett hot och därför kan jag bli förbannad och säga som det är ibland, utan att kallas rasist.

Jag är medveten om att mitt inlägg låter helt knäppt men jag orkar inte formulera mina funderingar annorlunda och jag sitter med hårfärg i håret.

Summan av kardemumman är att vi alla i stort sett är lika dumma i huvudet men att jag förstår dynamiken bakom "det man inte säger högt".
    Jag har SÅ många fler tankar, men hinner faktiskt inte! 

Hahah om du skrev kort nu så undrar jag hur långt det blir när du skriver ett uttömmande svar .

Jag förstår hur du menar med fripass och jag är medveten om den rasism som finns mellan olika invandrargrupper. Den är många gånger värre än vår "lagom" svenska främlingsfientlighet.

Min poäng är att vi oftast inte är så fördomsfria som vi inbillar oss att vi är. Att vi är uppväxta med ett "bias" som finns där bakom alla fina ord. Sen behöver det inte vara något negativt förknippat med det. Men det finns en inneboende rasism (i brist på bättre ord) i att klassificera människor uifrån sitt ursprung, oavsett om vi tillskriver goda eller dåliga egenskaper.

Den dag då vi alls inte tänker på att en person är arab, svart, asiat etc utan endast ser dem som de individer de är som vi verkligen kan kalla oss fördomsfria.

Jag vet att jag "twistar" till det här till sin yttersta spets och det är givetvis inget som kan jämföras med "verklig" rasism.

Sen är det lika illa att förlåta saker med motiveringen "det är deras kultur". Det är korkat och kontraproduktivt och ger bara rasister ytterligare argument. Det finns ingen som helst anledning att släta över kvinnlig omskärelse, hedersmord eller allmänt kvinnoförtryck utan handlingar som vi inte vill acceptera är lika otillåtet oavsett någons bakgrund.

• PrimitivMan
    Anton Chigurh skrev 2012-10-26 11:25:25 följande:
    Faktiskt, PM, när jag såg Naomie Harris i detta inslaget, 1.20 in ungefär, så tänkte jag endast "FAN VILKEN VACKER KVINNA" shit alltså, och det är hundra, PM......jag tänkte bara "vacker kvinna" epitetet färgad, mörk, whatever, det fanns inte med. Nu är inte Naomie helsvart, men i alle fall, så jag håller inte med dig här. 

Och Naomie är nåt djävulskt snygg. Herre min GUD alltså.... 

Ja henne skulle man kunan hälla en halv kaffekopp sperma över, som en kompis farsa brukade uttrycka det hela .

Fast jag fick lite lätt illamående över att se kräkmedlet Ola Rapace i samma inslag dock.
  • PrimitivMan
    Kakaa skrev 2012-10-26 13:14:50 följande:
    Jag ser ju okej ut, fräscha tänder och starka ben.. så jag borde ju kunna ta ett bra pris? :o 

Du låter som du håller på att sälja en häst.
  • PrimitivMan

Back on track! Smisk, analsex och snusk. Yeah!!

Fast mitt fel som gjorde en utvikning med andra ämnen .

• PrimitivMan
    Kakaa skrev 2012-10-26 13:48:35 följande:

Är det därför du gillar Fantomen ? Det var alltså inte att du går igång på män i trikåer?
  • PrimitivMan

Kakaa skrev 2012-10-26 14:10:38 följande:

PM Dig skulle jag vilja ha utklädd till Herman Hedning <3

Hmm. Vet inte om det känns så hedrande direkt. Vilken seriefigur skulle jag vilja vara. Hmm. Kanske "Stan Kajman".
  • PrimitivMan
    Ermenegildo skrev 2012-10-26 14:32:29 följande:
    Ja, det finns till och med forskning på detta. Harvard har ett intressant test där all på 10 min på nätet kan testa om man har omedvetna raspreferenser. Testa! implicit.harvard.edu/implicit/sweden/takeates...

Intressant. Jag fick medelstark automatisk preferens för vita människor. Fast jag var lite ofokuserad när jag gjorde testet
Svar på tråden Trash-tråden