• Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Det händer mig ofta (och med dåligt samvete) att jag trashar en tråd med snack om sex, mat, musik eller kanske Gaddafi när TS tänkt sig att tråden ska handla om något helt annat. Sidospår kan visserligen vara relevanta och rent av nödvändiga fär trådens ämne, men ibland är de just bara sidospår. 

Här är tråden, där vi följer alla dessa sidospår, oavsett ämne. Alla är välkomna, det enda kravet är att du har ett sidospår... Solig    

• Svar på tråden Trash-tråden
  • Yoyna
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-12-09 10:35:38 följande:
    Nej precis.

Skål Rödvin.

och rödstrumpor i ylle uppdragna till knäna! Skål 
  • Nice Girl Wrong Place
    Smecker skrev 2011-12-09 10:33:27 följande:
    Man blir skadad när man som utomstående jobbar på soc, särskilt om det är många nyutexade idealister som skall förändra världen. Rödvinsvänstern är för mig inget nedsättande epitet utan snarare en beskrivning.

Jag noterar med förtjusning att vi verkar ha samma åsikt i frågan. 
    Nyutexade idealister som ska förändra världen behövs!!!
    Nya perspektiv, infallsvinklar, idéer, allt sådant är nödvändigt, nu mer än någonsin, när Sverige förändrats så mycket.

Så bra. 
    Eau de Salope
  • Smecker
    Yoyna skrev 2011-12-09 10:30:53 följande:
    Jag har egentligen varken tid eller ork att blanda mig in i djupare diskussioner men min åsikt är att en människa i allra högsta grad formas av det sociala arvet. Hur mycket som är eget val beror på hur arv och miljö ser ut. Alla människor har inte möjlighet att göra samma val.  
    Hur funkar det om vi tar Hassan 1 och Hassan 2 från samma familj. Det är 2 år mellan dem, ge går i samma skolor, umgås i stort sett i samma kretsar, Hassan 1 blir busschaufför och sköter sig medan Hassan 2 vid 14 börjar råna och böta jämnåriga för att sedan jobba sig uppåt till grova rån, indrivning och beskyddarverksamhet.

Arv och miljö är lika för båda, alltså borde de enligt ditt resonemang ha lika mycket eget val. 
    Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Smecker
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-12-09 10:37:27 följande:
    Nyutexade idealister som ska förändra världen behövs!!!
    Nya perspektiv, infallsvinklar, idéer, allt sådant är nödvändigt, nu mer än någonsin, när Sverige förändrats så mycket.

Så bra. 
    Håller med. Däremot kan man inte enbart syssla med högtflygande teoretiska resonemang, arbetet har högst verkliga klienter som många gånger inte passar in i de fina vetenskapliga mallarna. När inte ens socionomutbildningen klarar av att lära ut att alla är unika individer med unika problem, utan lär studenterna att stoppa in dem i fack (som visserligen har fina namn, annars vore det förfärligt gubevars!), då börjar i alla fall jag misströsta lite.
  • Nice Girl Wrong Place
    Smecker skrev 2011-12-09 10:37:30 följande:
    Hur funkar det om vi tar Hassan 1 och Hassan 2 från samma familj. Det är 2 år mellan dem, ge går i samma skolor, umgås i stort sett i samma kretsar, Hassan 1 blir busschaufför och sköter sig medan Hassan 2 vid 14 börjar råna och böta jämnåriga för att sedan jobba sig uppåt till grova rån, indrivning och beskyddarverksamhet.

Arv och miljö är lika för båda, alltså borde de enligt ditt resonemang ha lika mycket eget val. 

Det finns ju ingenting som säger att Hassan 1 och Hassan 2 har samma upplevelser.
    Givetvis är det annat än arv och miljö som spelar in ibland, men man kan ju även fråga sig om dessa saker är "medfödda" eller om de utvecklas tidigt i livet. T ex förmågan att hantera stress, nederlag, självförtroendet osv. 
    Eau de Salope
  • Smecker
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-12-09 10:41:49 följande:
    Det finns ju ingenting som säger att Hassan 1 och Hassan 2 har samma upplevelser.
    Givetvis är det annat än arv och miljö som spelar in ibland, men man kan ju även fråga sig om dessa saker är "medfödda" eller om de utvecklas tidigt i livet. T ex förmågan att hantera stress, nederlag, självförtroendet osv. 
    Självklart inte, frågan är bara ifall det i grund och botten är en relevant modell. Som förklaringsmodell, absolut, men vad gör man med det sen? Du kan inte påverka en persons arv eller miljö när de kommit upp i 15årsåldern, innan dess är de svåra att fånga upp. Du kan inte planera insatser utifrån arv och miljö, eftersom det i princip är unikt för varje enskild individ. Du kan varken straffa eller ursäkta en person med arv och miljö som argument. Så vad skall vi göra med arv och miljö, egentligen?
  • Nice Girl Wrong Place
    Smecker skrev 2011-12-09 10:41:22 följande:
    Håller med. Däremot kan man inte enbart syssla med högtflygande teoretiska resonemang, arbetet har högst verkliga klienter som många gånger inte passar in i de fina vetenskapliga mallarna. När inte ens socionomutbildningen klarar av att lära ut att alla är unika individer med unika problem, utan lär studenterna att stoppa in dem i fack (som visserligen har fina namn, annars vore det förfärligt gubevars!), då börjar i alla fall jag misströsta lite.
    Ja jo men så är det ju alltid.
    Men det är väl där erfarenhet kommer in i bilden. Jag har själv en examen i freds- och konfliktvetenskap och även där lär man sig ju alla konflikttrianglar och ibland nästan mallar till hur man bör hantera dessa, vilket kan kännas galet när man sedan talar om internatonella konflikter, men poängen är ju att grunden är väldigt bra att ha.
    De teoretiska resonemangen och tillvägagångssättet. Vad vore alternativet liksom "Tjena alla studenter, alla är olika, ingen situationen är den andra lik och vi kan omöjligt lära er allt ni behöver veta, så ut i arbetslivet med er"?

Har samma erfarenhet från lärarutbildningen och alla utvecklingsfilosofier. Allt är ju bara mallar, en grund, en förankring som man förhoppningsvis, med lite vett, kan göra till sin egen, mixa och matcha tills det funkar och detta måste man ju göra i varje ny situation...    
    Eau de Salope
  • Nice Girl Wrong Place
    Smecker skrev 2011-12-09 10:48:03 följande:
    Självklart inte, frågan är bara ifall det i grund och botten är en relevant modell. Som förklaringsmodell, absolut, men vad gör man med det sen? Du kan inte påverka en persons arv eller miljö när de kommit upp i 15årsåldern, innan dess är de svåra att fånga upp. Du kan inte planera insatser utifrån arv och miljö, eftersom det i princip är unikt för varje enskild individ. Du kan varken straffa eller ursäkta en person med arv och miljö som argument. Så vad skall vi göra med arv och miljö, egentligen?
    Oftast mest bara hålla tankar om rasbiologi borta faktiskt.
    Det är oftast endast det som det kommer till i debatter om/med högerextrema.

Men vad menar du man behöver istället då? Vad ska man planera insatser utifrån istället?

Vad vi ska göra med arv och miljö är ju exakt det du beskriver, förklara och kanske till viss del förstå. Det är ju livsviktigt om man ska kunna gå framåt.     
    Eau de Salope
  • Yoyna
    Smecker skrev 2011-12-09 10:37:30 följande:

Förstår hur du tänker och visst arv och miljö är utåt sett samma för båda.Jag skrev "hur mycket som är eget val beror på hur arv och miljö ser ut" men borde ha skrivit "...beror till stor del på..." Det är förstås inte så att bara för att jag och mina syskon är födda av och uppvuxna med samma föräldrar och väsentligen haft samma förutsättningar har vi gjort samma val och landat på samma plats i världen.

Visst har alla människor en egen vilja och en möjlighet att fatta beslut. Det jag menade är att förutsättningarna för vilka val vi gör och kan göra ser olika ut. 
  • Smecker
    Yoyna skrev 2011-12-09 11:00:33 följande:

Förstår hur du tänker och visst arv och miljö är utåt sett samma för båda.Jag skrev "hur mycket som är eget val beror på hur arv och miljö ser ut" men borde ha skrivit "...beror till stor del på..." Det är förstås inte så att bara för att jag och mina syskon är födda av och uppvuxna med samma föräldrar och väsentligen haft samma förutsättningar har vi gjort samma val och landat på samma plats i världen.

Visst har alla människor en egen vilja och en möjlighet att fatta beslut. Det jag menade är att förutsättningarna för vilka val vi gör och kan göra ser olika ut.