Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-28 19:56:38 följande:
Ja, det håller jag helt med om. EN välvillig tolkning. Jag har haft den här diskussionen med Birger förut.
Orättvisor är svåra att tala om, jag ogillar tanken på att allt ska vara exakt lika. Om du och jag båda är törstiga, ska du få mest vatten i glaset liksom. Det är rättvisa. Sedan förstår jag ju precis och exakt hur det kan problematiseras.
Det som jag har för mig att LB brukar driva är att det kan bli åtgärder som ger kvinnor rätt till något men inte män "rätt" till det motsvarande. Att man pratar om att ge kvinnor möjlighet till något som inte är en rättighet män haft. Han tar idag upp exemplet med studiebidrag. Är det verkligen rimligt att propagera för fler kvinnor på högskolan när de redan är i majoritet? Det är i detta läge inte möjligt att positivt särbehandla män då män på andra områden har det bättre än kvinnor.
Ett annat exempel är att kvotera in kvinnor i börsbolags styrelser. Det handlar inte om att man då pratar om en lagstiftning som säger att inget kön får ha mindre än 40% av platserna. Det man pratar om är att det inte får vara mindre än 40% kvinnor. Sen kan jag invända mot detta då det handlar om att skyffla om makten lite bland en promille av befolkningen. 99,9% av männen kommer aldrig ifråga för såna uppdrag vilket borde ses som ett lika stort problem. Selekteringen kan ha fler fel än bara kön. Inavel kanske
Rättvisa är knepigt. Svårt att kvantifiera men man känner det i sig ibland.