• Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Det händer mig ofta (och med dåligt samvete) att jag trashar en tråd med snack om sex, mat, musik eller kanske Gaddafi när TS tänkt sig att tråden ska handla om något helt annat. Sidospår kan visserligen vara relevanta och rent av nödvändiga fär trådens ämne, men ibland är de just bara sidospår. 

Här är tråden, där vi följer alla dessa sidospår, oavsett ämne. Alla är välkomna, det enda kravet är att du har ett sidospår... Solig    

• Svar på tråden Trash-tråden
  • lille Birger
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-28 13:20:01 följande:
    Du är ju helt rabiat. 
    Vem har sagt att man bara får känna sig på ett speciellt sätt om man tillhör "rätt" (och vad sjutton är rätt?) kön?

För att få tillgång till kvinnoavdelningen så är rätt kön kvinna. För att få bo i ett finare bostadsområde i Apartheid är rätt påstådd ras vit.
  • Nice Girl Wrong Place
    lille Birger skrev 2012-11-28 13:29:14 följande:
    För att få tillgång till kvinnoavdelningen så är rätt kön kvinna. För att få bo i ett finare bostadsområde i Apartheid är rätt påstådd ras vit.
    Kvinnoavdelningen existerar på grund av reell otrygghet, skapad av män.
    Apartheid är en stank av påstådda skillnader i människovärde grundat på hudfärg.

Du ser inte skillnaden, no? 
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-28 13:08:33 följande:
    Fast enligt länk nr 2 hamnar den oförklarliga löneskillnaden på över 9%.
    Kvinnor tjänar, rent generellt, mindre än män för samma yrke.

Poängen är att det finns orättvisor på båda sidor, från alla perspektiv.
    Jag anser fortfarande inte män förtryckta i Sverige, eller ens i närheten.
    Kvinnor tar oftast (OFTAST, absolut inte alltid) större ansvar för barnen, det kan ha något att göra med utfall i vårdnadstvister. 

Jo jag såg det. Kan fortfarande ha viss förklaring i icke-diskriminerande faktorer. Som tex att kvinnor i större utsträckning jobbar deltid vilket kan påverka karriärsmöjligheterna (dvs att möjligheterna till karriär och därmed högre lön begränsas av  att inte jobba 100%). I övrigt håller jag med vad Ermene säger. 

Fast det mest intressant är vad man skall göra för att komma till rätta med problemen. I de fall det är några problem dvs. Personligen tycker jag det är rätt korkat av en arbetsgivare att betala någon högre lön bara för att han är man.    
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Ermenegildo
    lille Birger skrev 2012-11-28 13:26:36 följande:
    Det förekommer väldigt mycket diskriminering inom arbetslivet. Män och kvinnor har inte samma villkor. Som manliga musiker eller filmregissör  i början av sin karriär tjänar man på att genomgå könskorrigering. Man får bättre förutsättningar då.
    Du menar att det finns stödformer för att öka andelen kvinnor inom vissa branscher? Jag kan inte känna mig särskilt diskriminerad över det eftersom det ändå syftar till en jämnare könsfördelning. Däremot är jag väldigt tveksam till kulturstöd överhuvudtaget. Det fanns kultur i flera tusen år utan att någon stat gav en krona till det och att staten ska bedöma vad som är bra och dålig kultur - som förtjänar stöd - är mycket märkligt. Om ingen vill se svensk film, varför ska staten betala för det? Och varför ska våra skattepengar finansiera SVT:s produktion av samma dussinskitprogram som görs av de reklamfinansierade kanalerna?
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • PrimitivMan
    lille Birger skrev 2012-11-28 13:26:36 följande:
    Det förekommer väldigt mycket diskriminering inom arbetslivet. Män och kvinnor har inte samma villkor. Som manliga musiker eller filmregissör  i början av sin karriär tjänar man på att genomgå könskorrigering. Man får bättre förutsättningar då.

Har du något som bevisar den teorin? 
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Kakaa

amen puss på er, jag skiter ifall ni har snopp lr snippa för mig är ni lika underbara! <3

• lille Birger
    Ermenegildo skrev 2012-11-28 13:33:21 följande:
    Du menar att det finns stödformer för att öka andelen kvinnor inom vissa branscher? Jag kan inte känna mig särskilt diskriminerad över det eftersom det ändå syftar till en jämnare könsfördelning.
    Jag tror dock att en oskyldig kvinna som döms till 3 års fängelse, för att jämna könsfördelningen bland de som får den domen, skulle känna sig kränkt.
    PrimitivMan skrev 2012-11-28 13:35:01 följande:

Har du något som bevisar den teorin? 
    www.sfi.se/sv/varastod/Regionala-stod/egetskapande/

Fast att man endast får stödet om man tillhör rätt kön, är ingen teori.

• Nice Girl Wrong Place

Ja gud vilken skandal att vilja stödja och uppmuntra kvinnor i en bransch där medelålders män dominerar och tar hand om den största delen av de statliga filmstödspengarna.

'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • lille Birger
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-28 13:53:59 följande:
    Ja gud vilken skandal att vilja stödja och uppmuntra kvinnor i en bransch där medelålders män dominerar och tar hand om den största delen av de statliga filmstödspengarna.

Det finns många sammanhang där kvinnor tar hand om den största delen av de statliga pengarna. Studiebidrag t ex. De pengarna kanske också borde fördelas jämnare.
  • Nice Girl Wrong Place
    lille Birger skrev 2012-11-28 13:59:39 följande:
    Det finns många sammanhang där kvinnor tar hand om den största delen av de statliga pengarna. Studiebidrag t ex. De pengarna kanske också borde fördelas jämnare.
    Eller så borde de få mer, eftersom de har högre utgifter i form av bindor och tamponger?