• Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Det händer mig ofta (och med dåligt samvete) att jag trashar en tråd med snack om sex, mat, musik eller kanske Gaddafi när TS tänkt sig att tråden ska handla om något helt annat. Sidospår kan visserligen vara relevanta och rent av nödvändiga fär trådens ämne, men ibland är de just bara sidospår. 

Här är tråden, där vi följer alla dessa sidospår, oavsett ämne. Alla är välkomna, det enda kravet är att du har ett sidospår... Solig    

• Svar på tråden Trash-tråden
  • Nice Girl Wrong Place

Birger borde dessutom fatta detta, eller så är han helt oförstående och avtrubbad och jag skulle skylla detta på det enorma bildarkivet han innehar på kvinnor som söker exponering. 

'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Nice Girl Wrong Place

Kvinnogym är även en fis i rymden i skuggan av saker som;

"Lönegapet mellan kvinnor och män är fortfarande ett stort problem, konstaterar DO. Kvinnliga tjänstemän i näringslivet tjänar i snitt 79,4 procent av männens löner inom samma grupp, enligt myndigheten. Tar man hänsyn till skillnader i exempelvis yrke, utbildning och tjänstgöringsgrad hamnar den oförklarade löneskillnaden på 9,2 procentenheter.

– Lönen ska inte påverkas av ovidkommande faktorer som exempelvis kön. Alla arbetsgivare måste arbeta aktivt för att lönerna ska bli jämställda, säger Agneta Broberg.

Anledningen till att DO valt att granska företag inom medierna, IT, finans- och försäkringsbranscherna är att det inom dessa branscher finns tecken på bristande jämställdhet. Det visar bland annat Statistiska centralbyråns (SCB) senaste lönestatistik."

arbetet.se/2012/08/24/do-tar-itu-med-loneskillnader/

'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-28 12:39:00 följande:
    arbetet.se/2012/10/24/lonegapet-mellan-konen-.../

Det kan jämföras med orättvisor som i länken ovan.

Ett känsligt ämne men jag kan tycka att det inte är jättekonstigt att kvinnor i större utsträckning får vårdnaden. Det är ju betydligt vanligare att en man lämnar familjen och barnen (då menar jag inte lämnar äktenskapet, utan bokstavligen drar), eller lämnar kvinnan innan barnet ens är fött och inte alls engagerar sig, än att kvinnor gör det. Det måste ju avspeglas i statistiken.

Jag har ensam vårdnad.  

Jag menar alltså när det uppstår en vårdnadstvist så har man oftast dömt i kvinnans förmån. Kan inte säga om det fortfarande är så men det har varit det förut.  

Sen tror jag att lönegapet mellan män och kvinnor inte enbart har direkt med diskriminering att göra utan:

- Traditionella kvinnoyrken är ofta sämre betalda. Kan dock ha som bakgrund könsdiskriminering.       

- Kvinnor har varit längre borta pga barnledighet än män vilket återspeglar sig i förlorad löneökning samt att inte ha fått möjlighet att göra karriär i samma utsträckning under de åren. 

- Män är (oftare) bättre på att sälja sig själva än vad kvinnor är. 

- Skillnad mellan kön vad gäller önskan att göra karriär?? Viktigare för män?

- Manliga informella nätverk som inte kvinnor ingår i samma utsträckning

Även om det givetvis är ren diskriminering i många fall.
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • lille Birger
    PrimitivMan skrev 2012-11-28 12:45:19 följande:

Jag skulle heller inte tykca det vore konstigt att man inför en avdelning för bara män av samma anledning. De kanske inte vill visa inför kvinnorna hur lite de orkar i bänkpress tex.
    Du skulle inte tycka det vore konstigt om män och kvinnor skulle kunna få lika rättigheter. Problemet är ju att det absolut inte är så.

Att män skulle få en egen avdelning (som motsvarar den kvinnorna har i fallet med Fitness24) är lika otänkbart som att svarta skulle få lika bra levnadsförhållanden som vita i Apartheid.
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-28 12:46:53 följande:
    Det där tycker jag är helt ok. Nu till en obehaglig sanning Birger.
    Det skulle inte behövas, inte efterfrågas, inte ens föreslås om kvinnor kände sig trygga och väl till mods av att gymma tillsammans med män.
    Många gör det inte.
    Varför?
    För att man inte alltid orkar få rumpan stirrad på på crosstrainern, eller de studsande tuttarna utstirrade på löpbandet. För det händer och det kommenteras och det är väldigt ofta väldigt obehagligt.
    Jag skulle kunna skriva en bok om sådana upplevelser. Inte bara på gymmet, på gatan, på arbetsplatser, där män helt ogenererat och skamlöst tar sig friheten att kanske inte bara kommentera, utan röra, peka.

Så snart en kvinna börjar utvecklas, få bröst, rumpa, så börjar många män sakta men säkert ta sig friheter.

Gym för kvinnor finns ju nästan överallt nu, speciella delar av gymmet där enbart kvinnor får vara. Men det är inte på grund av att männen (till skillnad mot hur svarta ansågs) är mindre värda, smutsiga, lägre stående.
    Utan för att de (männen) själva skapat en miljö där kvinnor känner sig så otrygga att de efterfrågat att kunna träna med enbart kvinnor.

Jag har FULL, full förståelse för detta. 

Skulle inte röra mig i ryggen om männen fick en egen del av gymmet.  
    Problem med trygghet bör attackeras ur ett icke-sexistiskt perspektiv. Det är fel att kategorisera människor och säga att man får känna sig på ett visst sätt endast om man tillhör rätt kön.
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-28 12:46:53 följande:
    Jag var på ett möte på min dotters skola förra veckan. Man tog upp tryggheten på skolan. Det som gjorde tjejer i klass 5-6 mest otrygga i en anonym enkät, var kapprummet där pojkarna tafsade.
    Då kan man göra en enkät om hur viktigt det är för könen att tjäna pengar, i förhållande till andra saker i livet. Om män upplever att det är viktigare att tjäna pengar än kvinnorna måste man vidta sexistiska åtgärder utifrån det.

• Nice Girl Wrong Place
    PrimitivMan skrev 2012-11-28 13:03:56 följande:

Jag menar alltså när det uppstår en vårdnadstvist så har man oftast dömt i kvinnans förmån. Kan inte säga om det fortfarande är så men det har varit det förut.  

Sen tror jag att lönegapet mellan män och kvinnor inte enbart har direkt med diskriminering att göra utan:

- Traditionella kvinnoyrken är ofta sämre betalda. Kan dock ha som bakgrund könsdiskriminering.       

- Kvinnor har varit längre borta pga barnledighet än män vilket återspeglar sig i förlorad löneökning samt att inte ha fått möjlighet att göra karriär i samma utsträckning under de åren. 

- Män är (oftare) bättre på att sälja sig själva än vad kvinnor är. 

- Skillnad mellan kön vad gäller önskan att göra karriär?? Viktigare för män?

- Manliga informella nätverk som inte kvinnor ingår i samma utsträckning

Även om det givetvis är ren diskriminering i många fall.
    Fast enligt länk nr 2 hamnar den oförklarliga löneskillnaden på över 9%.
    Kvinnor tjänar, rent generellt, mindre än män för samma yrke.

Poängen är att det finns orättvisor på båda sidor, från alla perspektiv.
    Jag anser fortfarande inte män förtryckta i Sverige, eller ens i närheten.
    Kvinnor tar oftast (OFTAST, absolut inte alltid) större ansvar för barnen, det kan ha något att göra med utfall i vårdnadstvister. 
  • Ermenegildo

1. Det är ganska fånigt att påstå att det skulle finnas något förtryck eller utbredd diskriminering av män i Sverige. Det är ungefär samma dignitet på det resonemanget som det om att etniska svenskar förtrycks. "Vita kränkta män" är en passande gruppbeteckning på dessa lipsillar. Vad det egentligen handlar om är ju helt klart en protest mot förlorad maktställning.

2. Lönegap i sig är inte tillräckligt för att bevisa diskriminering, även om det ofta tolkas så. Jag tror fler kvinnor än män prioriterar familj framför arbete, vilket leder till lägre lön. Är det nödvändigtvis fel eller ojämlikt? Frågar man gamla människor vad de ångrar i sitt liv brukar just att man spenderat för lite tid med familjen vara ett återkommande svar. Så mot den bakgrunden tycker jag inte man ska kritisera den som väljer att prioritera familjen, det verkar ju vara rätt val i ett livsperspektiv. Däremot är det viktigt att den kvinna som vill jobba gör det på samma villkor som den man som vill jobba. Jag tror inte det förekommer mycket direkt diskriminering längre, däremot tror jag fortfarande att vi styrs av traditionella värderingar. Dessa måste man jobba med. Ur min synvinkel är det viktigaste att man ska få känna sig fri att välja själv, oavsett kön, etnicitet eller sexuell läggning.   

Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Nice Girl Wrong Place
    lille Birger skrev 2012-11-28 13:07:29 följande:
    Du skulle inte tycka det vore konstigt om män och kvinnor skulle kunna få lika rättigheter. Problemet är ju att det absolut inte är så.

Att män skulle få en egen avdelning (som motsvarar den kvinnorna har i fallet med Fitness24) är lika otänkbart som att svarta skulle få lika bra levnadsförhållanden som vita i Apartheid.

Problem med trygghet bör attackeras ur ett icke-sexistiskt perspektiv. Det är fel att kategorisera människor och säga att man får känna sig på ett visst sätt endast om man tillhör rätt kön.

Då kan man göra en enkät om hur viktigt det är för könen att tjäna pengar, i förhållande till andra saker i livet. Om män upplever att det är viktigare att tjäna pengar än kvinnorna måste man vidta sexistiska åtgärder utifrån det.

Du är ju helt rabiat. 
    Vem har sagt att man bara får känna sig på ett speciellt sätt om man tillhör "rätt" (och vad sjutton är rätt?) kön?
    Kvinnor känner ofta obehag på ställen som gym, där de inte kan träna utan att bli tittade på, och då är det inte tekniken som observeras.

Enkäten handlade om trygghet, vad som fick barnen att känna sig trygga respektive otrygga på skolan.
    Men du finner det inte alls alarmerande att flickor på mellanstadiet känner otrygghet i kapprummet eftersom de blir tafsade på?
    Man ska inte vidta några åtgärder förutom det extremt grundläggande att alla har rätt till sin egen kropp och alla har rätt att känna sig trygga.
    Ska man behöva hålla lektioner om detta på gymmet också?

Jag menar fullt allvar när jag säger att inte en vecka passerar, utan att en okänd man på något vis, genom en kommentar eller annat, tar sig friheter över min kropp för att jag är en kvinna.
    Ibland är uppmärksamhet trevligt, en uppskattande blick, eller som för någon månad sedan, en man som kom fram till mig på t-banan och sa att han bara ville tala om att jag var vacker.
    Men mycket av uppmärksamheten ser inte ut så, det är ovälkomna, burdusa kommentarer, eller män som rent av blir otrevliga och hotfulla är deras närmanden avfärdas.
    Hur ofta händer detta män?

Kvinnorna känner sig obekväma av en orsak (på gymmet) annars hade detta aldrig kommit upp som förslag. Kvinnorna har inte skapat den här situationen.
    Och jag förstår inte varför det skulle vara en jobbig sak för en del män att acceptera.

• Nice Girl Wrong Place
    Ermenegildo skrev 2012-11-28 13:09:56 följande:
    1. Det är ganska fånigt att påstå att det skulle finnas något förtryck eller utbredd diskriminering av män i Sverige. Det är ungefär samma dignitet på det resonemanget som det om att etniska svenskar förtrycks. "Vita kränkta män" är en passande gruppbeteckning på dessa lipsillar. Vad det egentligen handlar om är ju helt klart en protest mot förlorad maktställning.

2. Lönegap i sig är inte tillräckligt för att bevisa diskriminering, även om det ofta tolkas så. Jag tror fler kvinnor än män prioriterar familj framför arbete, vilket leder till lägre lön. Är det nödvändigtvis fel eller ojämlikt? Frågar man gamla människor vad de ångrar i sitt liv brukar just att man spenderat för lite tid med familjen vara ett återkommande svar. Så mot den bakgrunden tycker jag inte man ska kritisera den som väljer att prioritera familjen, det verkar ju vara rätt val i ett livsperspektiv. Däremot är det viktigt att den kvinna som vill jobba gör det på samma villkor som den man som vill jobba. Jag tror inte det förekommer mycket direkt diskriminering längre, däremot tror jag fortfarande att vi styrs av traditionella värderingar. Dessa måste man jobba med. Ur min synvinkel är det viktigaste att man ska få känna sig fri att välja själv, oavsett kön, etnicitet eller sexuell läggning.   
    Jag ville egentligen inte direkt påvisa diskriminering. Jag tror att en liten del ibland visst kan handla om det, men i det stora perspektivet är det såklart faktorer som de du och PM tagit upp.

Och ja, håller med till fullo på punkt nummer ett.
    Birger drar paralleller till apartheid och slänger in en länk om kvinnogym.

• lille Birger
    Ermenegildo skrev 2012-11-28 13:09:56 följande:
    Däremot är det viktigt att den kvinna som vill jobba gör det på samma villkor som den man som vill jobba. Jag tror inte det förekommer mycket direkt diskriminering längre, däremot tror jag fortfarande att vi styrs av traditionella värderingar.
    Det förekommer väldigt mycket diskriminering inom arbetslivet. Män och kvinnor har inte samma villkor. Som manliga musiker eller filmregissör  i början av sin karriär tjänar man på att genomgå könskorrigering. Man får bättre förutsättningar då.