lille Birger skrev 2012-11-28 13:07:29 följande:
Du skulle inte tycka det vore konstigt om män och kvinnor skulle kunna få lika rättigheter. Problemet är ju att det absolut inte är så.
Att män skulle få en egen avdelning (som motsvarar den kvinnorna har i fallet med Fitness24) är lika otänkbart som att svarta skulle få lika bra levnadsförhållanden som vita i Apartheid.
Problem med trygghet bör attackeras ur ett icke-sexistiskt perspektiv. Det är fel att kategorisera människor och säga att man får känna sig på ett visst sätt endast om man tillhör rätt kön.
Då kan man göra en enkät om hur viktigt det är för könen att tjäna pengar, i förhållande till andra saker i livet. Om män upplever att det är viktigare att tjäna pengar än kvinnorna måste man vidta sexistiska åtgärder utifrån det.
Du är ju helt rabiat.
Vem har sagt att man bara får känna sig på ett speciellt sätt om man tillhör "rätt" (och vad sjutton är rätt?) kön?
Kvinnor känner ofta obehag på ställen som gym, där de inte kan träna utan att bli tittade på, och då är det inte tekniken som observeras.
Enkäten handlade om trygghet, vad som fick barnen att känna sig trygga respektive otrygga på skolan.
Men du finner det inte alls alarmerande att flickor på mellanstadiet känner otrygghet i kapprummet eftersom de blir tafsade på?
Man ska inte vidta några åtgärder förutom det extremt grundläggande att alla har rätt till sin egen kropp och alla har rätt att känna sig trygga.
Ska man behöva hålla lektioner om detta på gymmet också?
Jag menar fullt allvar när jag säger att inte en vecka passerar, utan att en okänd man på något vis, genom en kommentar eller annat, tar sig friheter över min kropp för att jag är en kvinna.
Ibland är uppmärksamhet trevligt, en uppskattande blick, eller som för någon månad sedan, en man som kom fram till mig på t-banan och sa att han bara ville tala om att jag var vacker.
Men mycket av uppmärksamheten ser inte ut så, det är ovälkomna, burdusa kommentarer, eller män som rent av blir otrevliga och hotfulla är deras närmanden avfärdas.
Hur ofta händer detta män?
Kvinnorna känner sig obekväma av en orsak (på gymmet) annars hade detta aldrig kommit upp som förslag. Kvinnorna har inte skapat den här situationen.
Och jag förstår inte varför det skulle vara en jobbig sak för en del män att acceptera.